ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2023 №4 (84)
Рубрика:Менеджмент
УДК:005.003
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/84.081
Мова статті:Українська
Сторінки:81-95
Заголовок:Менеджмент якості в освітніх організаціях: трансформація середовища та особливості формування локальних систем управління якістю
Автори:Бардась А. В., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Замковий М. Ю., НТУ «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Наукові результати отримані завдяки використанню таких методів як дескрипція, абстракція та індукція. За допомогою методу дескрипції було розкрито аспекти еволюції менеджменту якості в освітній організації, зокрема, акцентовано увагу на досвіді закладів вищої освіти Польщі, Чехії та Німеччини. За допомогою методу абстракції було виокремлено певні аспекти управління якістю у закладах вищої освіти України та запропоновано перелік дій, що сприятимуть оптимізації певних процесів у рамках ISO 9001:2015. При застосуванні методу індукції авторами було зроблено висновки щодо можливостей суттєвої оптимізації та вдосконалення системи менеджменту якості у закладах вищої освіти України. Результати. У статті досліджено особливості та окремі аспекти функціонування системи менеджменту якості у закладах вищої освіти, запропоновано перелік змін в локальних системах забезпечення якості, які сприятимуть оптимізації та поліпшенню функціонування процесів у рамках ISO 9001:2015. Новизна. Дане дослідження виявило та продемонструвало, що в рамках системи менеджменту якості організації простежуються певні негативні тенденції, які позначаються на функціонуванні процесів освіти та навчання у вищих навчальних закладах України. Авторами було створено систему методів, запровадження яких у практику менеджменту освітніх організацій можуть покращити та оптимізувати зазначені процеси у закладах вищої освіти. Практична значущість. Дане дослідження може бути важливим та корисним для керівництв закладів вищої освіти при побудові ефективної системи управління якістю у закладах вищої освіти, що може привести до підвищення стандартів освіти та, як наслідок, задоволеності усіх зацікавлених сторін. 
Ключові слова:Менеджмент якості, Ринок освітніх послуг, Система управління якістю, Стейкхолдери, Заклади вищої освіти, Освітній процес
Файл статті:EV20234_081-095.pdf
Література:
  • 1. Finikov, T.V. & Tereshchuk, V.I. (2018). Lo- kalni systemy upravlinnia yakistyu: svitovyi dosvid ta ukrainski praktyky pobudovy. Kyiv: Takson.
  • 2. Klyuchkovich, T.V. (2020). Cheskyi dosvid modernizatsii vyshchoi osvity v umovakh intehratsii v Yevropeyskyi osvitnyi prostir. Proceedings from MIIM ’20: V Mizhnarodna naukova konferentsiia «Dialoh kultur u Yevropeyskomu osvitniomu prostori» (pp. 159-163.) Kyiv: KNUTD.
  • 3. Otroshchenko, L.S. (2018). Dosvid menedzhmentu systemy vyshchoyi osvity Nimechchyny. Visnyk Kiyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Ser. : Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti, (2), 120-133. https://doi.org/10.31866/2616-7573.2.2018.149475.
  • 4. Kwiiek, M. (2018). Universytet v epokhu peremin: instytutsii i akademichni kadry v umovakh zrostaiuchoi konkurentsii. (R. Skakun, Trans.) Kyiv: Tak- son.
  • 5. Skyba, M.Ye., Krasilnikova, H.V., & Biletska, H.A. (2019). Upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity v universyteti: innovatsyini pidkhody, tekhnolohii ta zasoby. Khmelnytskyi: KhNU.
  • 6. Yampol, Yu.V. (2023). Ekonomichni peredumovy stanovlennia menedzhmentu yakosti osvity v Ukraini. Akademichni Vizii, (21). https://doi.org/10.5281/zenodo.8163494
  • 7. Madani, R.A. (2019). Analysis of Educational Quality, a Goal of Education for All Policies. Higher Ed- ucation Studies (Vol. 9), №1, P. 100. https://doi.org/10.5539/hes.v9n1p100
  • 8. Gómez López L.F. & Valdés M.G. (2019). The evaluation of the performance of the teacher in the supe- rior education. Purposes and Representations, Vol. 7, №2. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
  • 9. Chernikova, O. «et al». (2020). Simulation- Based Learning in Higher Education: A Meta-Analysis. et al. Review of Educational Research. (Vol. 90), №4, 499-541. https://doi.org/10.3102/0034654320933544
  • 10. Kvit, S. (2022). Use maie zminitysia: desiat krokiv z reformuvannia vyshchoi osvity pislia viyny. Dzerkalo tyzhnia. Retrieved from https://zn.ua/ukr/EDU- CATION/use-maje-zminitisja-desjat-krokiv-z-reformu- vannja-vishchoji-osviti-pislja-vijni.html.
  • 11. Nahorniak, T.L. (2020). Rozvytok potentsialu zakladu vyshchoi osvity v systemi upravlinskykh praktyk. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, (4), 187-197. https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4.18
  • 12. Henseruk, H.R., & Boyko, M.M. (2020). Tsyfrovi tekhnolohii yak zasib pidvyshchennia yakosti osvitnioho protsesu zakladu vyshchoi osvity. Proceedings from MIIM ’20: V Mizhnarodna naukovo-praktychna internet-konferentsiia «Suchasni informatsiyni tekhnolohii ta innovatsiyni metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy». (pp. 110-111) Ternopil, TNPU named after V. Hnatiuk.
  • 13. Benavides, L. (2020). Digital Transformation in Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review (Vol. 20), №11, P. 3291. https://doi.org/10.3390/s20113291
  • 14. García-Peñalvo F. J. (2021). Avoiding the Dark Side of Digital Transformation in Teaching. An Institu- tional Reference Framework for eLearning in Higher Ed- ucation (Vol. 13), №4, P. 2023. https://doi.org/10.3390/su13042023
  • 15. Guangul, F.M. (2020). Challenges of remote assessment in higher education in the context of COVID-19: a case study of Middle East College. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09340-w
  • 16. Rapanta C. (2021). Balancing Technology, Pedagogy and the New Normal: Post-pandemic Chal- lenges for Higher Education. https://doi.org/10.1007/s42438-021-00249-1
  • 17. Stukalo, N., & Simakhova, A. (2020). COVID-19 Impact on Ukrainian Higher Education (Vol. 8), №8, P. 3673-3678. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080846
  • 18. Polianovskyi, H. (2021). Digital and Techno- logical Support of Distance Learning at Universities under COVID-19 (Case of Ukraine) (Vol. 13), №4, P. 595-613. https://doi.org/10.18662/rrem/13.4/500
  • 19. Moroz, S. (2019). The experience of China in providing development of the higher education sphere as basics for improving mechanisms of public administration of Ukraine higher education quality, №9, P. 70. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.9.70
  • 20. Bakhrushin, V. (2020). Standardization of re- quirements for higher education as a tool for quality assur- ance in higher education: levels of higher education and subject areas, №2. P. 50-66. https://doi.org/10.32987/2617-8532-2020-2-50-66
  • 21. Fesenko, H.H. (2022). Filosofiia upravlinnia yakistiu u vyshchyĭ osviti: novi pidkhody. Proceedings from MIIM ’22: V Mizhnarodna naukovo-metodichna konferentsiia «Zabezpechennia yakosti vyshchoï osvity: problemy ta perspektyvy rozvytku». (pp. 51-53). Odesa: ONEU.