Economic Bulletin of the National Mining University

 

Основні рецензенти

Білоцерківець Володимир Вікторович - Український державний університет науки та технологій

Герасименко Анжеліка Григорівна - Київський національний торговельно-економічний університет

Завгородня Олена Олександрівна - Український державний університет науки та технологій

Литвиненко Наталія Іванівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Тарасевич Віктор Миколайович - Український державний університет науки та технологій

Пилипенко Ганна Миколаївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Ходжаян Аліна Олександрівна - Київський національний університет ім. Т.Г. Шевченка

Прушківський Володимир Генадійович - Національний університет «Запорізька політехніка»

Задоя Анатолій Олександрович - Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля

Прушківська Емілія Василівна - Національний університет «Запорізька політехніка»

Мушникова Світлана Анатоліївна - Український державний університет науки та технологій

Пилипенко Юрій Іванович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Смєсова Вікторія Леонідівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Безугла Людмила Сергіївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Амоша Олександр Іванович - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Булєєв Іван Петрович - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Залознова Юлія Станіславівна - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Ареф’єва Олена Володимирівна - Національний авіаційний університет

Прохорова Вікторія Володимирівна - Українська інженерно-педагогічна академія

Вагонова Олександра Григорівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Єрмошкіна Олена Вячеславівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Макурін Андрій Андрійович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Пашкевич Марина Сергіївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Усатенко Ольга Володимирівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Лазебник Лариса Леонідівна - Університет державної фіскальної служби України

Чуріканова Олена Юріївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Бардась Артем Володимирович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Бойченко Микола Вікторович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Іванова Марина Іллівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Трифонова Олена Василівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Швець Василь Якович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Красовська Олена Юріївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Касян Сергій Якович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Метеленко Наталія Георгіївна - Запорізька державна інженерна академія

Петруня Юрій Євгенович - Університет митної справи та фінансів


IssuesSectionsAuthorsKeywords

Article

Issue:2024 №3 (87)
Section:Marketing
UDK:378:316.772.3:004.738.5
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/87.089
Article language:Ukrainian
Pages:89-100
Title:Blogging in the field of higher education: theoretical and practical experience of leading HEIs of Europe
Author:Lisun Ya. V., State University of Trade and Economics
Annotation:Methods. The results were obtained through the use of empirical research methods (description of the components of blogging and activities of higher educational institutions in the blogosphere), theoretical methods (analysis, synthesis, abstraction, generalization, explanation, classification of blogging in the field of education). The study covers socio-communication, system and functional approaches, content analysis, elements of SWOT analysis. Results. It is substantiated that the main parameters of an educational blog are the topic, structure and format of content, criteria for publication, dynamics of publications, rules of participation, confidentiality, protection of intellectual property. The principles on the basis of which an educational blog should be created and developed are highlighted, namely: purposefulness, informativeness, systematicity, coherence and safety. It was determined that the blog performs a number of functions, which include interpersonal communication, organization of learning, social adaptation, self-expression and creativity. It has been demonstrated that the organizational, personnel, technical, information and legal support of the blog in the field of higher education is gaining importance. It has been established that modern higher education institutions keep blogs both in the classical understanding of this phenomenon and in other forms, often calling a blog a corporate feed of news, which is provided at the level of structural units of the educational institution. To some extent, this indicates a change in these concepts, since the news feed does not support the function of comments, which is a mandatory requirement for a blog. Novelty. A conceptual scheme of the blogging components of higher educational institutions, containing an institutional, functional and effective component, is proposed. The topics of the educational blogs of the leading HEIs in Europe have been determined. Based on the research of practical education of the leading higher education institutions of Europe, it was determined that modern effective tools for the promotion of educational services and academic activity, which complement communication and assimilation of material, are also: storytelling, comics, interactive books, virtual corporate characters (mascots) of an educational brand. Practical value. The results of the study may be useful for Ukrainian HEIs promoting their brand in the market of educational services through blogging. 
Keywords:Educational blog, Institution of higher education, Content, Author and readers, Community, Website, Social networks, Communication, Integration, Creativity, Development
File of the article:EV20243_089-100.pdf
Literature:
  • 1. Berlinskyi tekhnolohichnyi universytet (Technische Universität Berlin). Ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://www.tu.berlin.
  • 2. Varenko, T. (2016). Vykhovnyi potentsial studentskykh blohiv. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh: zbirnyk naukovykh prats. Vyp. 46 (99), 54-60.
  • 3. Hdanskyi tekhnolohichnyi universytet (Politechnika Gdańska). Ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://media.pg.edu.pl/
  • 4. Hnatyshyn, S.I. (2022). Bloholohiia: teoriia i praktyka. Medychna osvita, (2), 88-95. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.2.13273
  • 5. Homotiuk, O.Ye., Bilovus, L.I., Yablonska, N.M., & Vasylkiv, O.V. (2021). Bloh yak movlennievyi zhanr - evoliutsiia epistoliarnoho zhanru. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia «Sotsialni komunikatsii», (17), 24-30.
  • 6. Hotsur, O., & Sporniak, D. (2023). Ukrainski naukovo-populiarni blohy na platformi YouTube: osoblyvosti funktsionuvannia. Synopsys: tekst, kontekst, media. 29(3), 226-232. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2023.3.10
  • 7. Dvulit, Z.P., & Naumchuk, S.I. (2018). Kontent-marketynh yak instrument uspishnoho funktsionuvannia vitchyznianykh kompanii. Ekonomika ta derzhava, (10), 10-13.
  • 8. Polumysna, O.O. (2021). Elektronna zhurnalistyka. (2nd ed., rev.). Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina.
  • 9. Kaselskyi universytet (Universität Kassel). Ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://www.uni-kassel.de
  • 10. Kaflevska, S.H., & Mandro, A.I. (2018). Bloherstvo yak odyn z naisuchasnishykh vydiv Internet-marketynhu. Naukovo-vyrobnychyi zhurnal «Biznes-navihator». Matematychni metody, modeli ta informatsiini tekhnolohii v ekonomitsi, 2-2 (45), 140-144.
  • 11. Kyivskyi natsionalnyi universytet im T. Shevchenka (Taras Shevchenko National University of Kyiv). Ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://knu.ua/
  • 12. Kyivskyi politekhnichnyi instytut im. Sikorskoho (National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute»). Ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://www.kpi.ua/
  • 13. Kozhemiakin, Ye., & Popov, A. (2012). Blohy yak zasib zhurnalistskoi komunikatsii. Naukova informatsiia, 6(125), 148-155.
  • 14. Krakivskyi tekhnolohichnyi universytet (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki). Retrieved from https://www.pk.edu.pl
  • 15. Livitska, O. Blohinh i sotsialni merezhi Retrieved from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/96.
  • 16. Lodzkyi politekhnichnyi universytet (Politechnika Łódzka). Ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://p.lodz.pl
  • 17. Lvivska politekhnika (Lviv Polytechnic National University). Ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://lpnu.ua/
  • 18. Lvivskyi natsionalnyi universytet im. I.Franka (Ivan Franko National University of Lviv). Ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://lnu.edu.ua/
  • 19. Mozhova, H.V., Muhdusiieva, N.K., & Chernysheva, A.S. (2017). Kontent-marketynh v korporatyvnomu blozi. Ekonomika i suspilstvo, (10), 897-903.
  • 20. . Mudra, I. (2019). Klasyfikatsiia zhurnalistskykh blohiv. Naukovyi zhurnal Lvivskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Franka, Ser. : Zhurnalistyka, (1), 76-80. https://doi.org/10.23939/sjs2019.01.076
  • 21. Pohrebniak, I. (2020). Blohinh yak forma suchasnoho merezhevoho khudozhnopublitsystychoho zhanru. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Ser. : Filolohiia. Sotsialni komunikatsii, 31(70), 229-233. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.3-3/36
  • 22. Polumysna, O. (2014). Elektronna zhurnalistyka. Kharkiv: KhNU imeni V.N. Karazina.
  • 23. Rudyk, M. (2019). Suchasni tendentsii rozvytku zhurnalistskykh zhanriv u blohosferi. Visnyk Lvivskoho universytetu, Ser. : «Zhurnalistyka», (46), 131-137. http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2019.46.10041
  • 24. Saidova, H.O., & Radchenko, H.A. (2019). Kontent-marketynh yak diieva skladova prosuvannia biznesu. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, 2(70), 144-149. DOI: 10.32782/2520-2200/2019-2-46
  • 25. Sarmina H. (2017). Mediakonverhentsiia yak chynnyk formuvannia kros-media. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, (66), 86-92.
  • 26. Tonkikh I. (2012). Zhurnalistski blohy yak forma vplyvu na hromadsku dumku v ukrainskykh Internet-ZMI. Psykholinhvistyka: zbirnyk naukovykh prats. Pereiaslav-Khmelnytskyi: FOP Lukashevych O., Vyp. 11, 290-297.
  • 27. Unyversytet Liudvyha-Maksymylyana (Ludwig-Maximilians-Universität München, LMU). Ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://www.lmu.de/
  • 28. Yankovets, T.M. (2024). Tsyfrovyi marketynh i kontent-stratehiia u stvorenni vrazhen kliientiv brendiv. Biznes-Inform, (1), 444-454. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-1-444-454
  • 29. Chowdhury, S., & Siddique, M. (2024). Developing a Community of Inquiry using aneducational blog in higher education from theperspective of Bangladesh.Front. Educ. 9:1302434 DOI: 10.3389/feduc.2024.1302434
  • 30. Duarte, P. (2015). The use of a group blog to actively support learning activities. ActiveLearning in Higher Education, 16(2), 103-117. https://doi.org/10.1177/1469787415574051
  • 31. Lopes, A.R., & Casais, B. (2022). Digital content marketing: Conceptual review and recommendations forpractitioners. Academy of Strategic Management Journal, 21(2), 1-17.
  • 32. Merholz, P. (2002). Play with your words. Retrieved Jun 20, 2005, from peterme.com, http://www.peterme.com/archives/00000205.html
  • 33. Oliver, K.H. and Coble, R.R. (2016). Teaching with Blogs. Vanderbilt University Center for Teaching. Retrieved from https://cft.vanderbilt.edu/teaching-with-blogs/
  • 34. Popescu E. (2015). Investigating Students’ Blogging Activity in Project-Based Learning Settings in book Y. Li et al. (eds.), State-of-the-Art and Future Directions of Smart Learning, Lecture Notes in Educational Technology, DOI 10.1007/978-981-287-868-7_17. 3. 145-155
  • 35. Stavros Tsetsos, Jim Prentzaz (2020). A Survey of Recent Approaches Integrating Blogs in School Education In book: Handbook of Research on Modern Educational Technologies, Applications, and Management. DOI:10.4018/978-1-7998-3476-2.ch014
  • 36. Tang, E., Lam, C. (2014). Building an effective online learning community (OLC) inblog-based teaching portfolios. Internet and Higher Education, 20, 79-85. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.12.002
  • 37. Using Blogs in your teaching. Technology Enhanced Learning Team Queen Mary University of London. https://elearning.qmul.ac.uk/
  • 38. Yang, C., Chang, Y. (2012). Assessing the effects of interactive blogging on studentattitudes towards peer interaction, learning motivation, and academic achievements. Journal of Computer Assisted learning, 28, 126-135. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00423.x
  • 39. Yuh Huann, Tan, Ow, Eu, Gene, John, & Pau, Yuen (2008). Weblogs in Education. https://www.researchgate.net/publication/265040002

Chief Editor

Pylypenko H. M., Doctor of Economics, Professor at the Department of Tourism and Economics of Enterprise, NTU «Dnipro Polytechnic»


Deputy Chief Editors:

Vagonova O. G., Doctor of Economics, Head at the Department of Applied Economics, Entrepreneurship and Public Administration, NTU «Dnipro Polytechnic»

Amosha O. I., Academician of the Academy of Sciences of Ukraine, Doctor of Economics, Director of the Institute of Industrial Economics of the National Academy of Sciences of Ukraine.



Head of editorial board

Shvets V. Ya., Doctor of Economics, Head of Management Department, NTU «Dnipro Polytechnic»



Editorial counsel:

Bardas A. V., d.е.s.; Bezuhla L.S., d.е.s.; Bieloborodova M.V., PhD; Bondarenko L.A., PhD; Boichenko M.V., d.е.s.; Bulieiev I.P., d.е.s., Gerasymenko А.H., d.е.s.; Gerasymenko T.V., PhD; Hryhorenko I.V., PhD; Dobrianskа N.А., d.е.s.; Yermoshkina O.V., d.е.s.; Zaloznova Yu.S., d.е.s.; Ivanova M. I., d.е.s.; Kasian S.Ya., PhD; Korneev V.V., d.е.s.; Krasovska O.Yu., d.е.s.; Litvinenko N.I., d.е.s.; Makurin, А.А., d.е.s.; Pavlova V.А., d.е.s.; Pashkevich M.S., d.е.s.; Pylypenko Yu.I., d.е.s.; Prushkivska E. V., d.е.s.; Slavkova А.А., PhD; Smіesova V.L., d.е.s.; Tereshchenko E.Yu., PhD; Trifonova O.V., d.е.s.; Usatenko, O.V, d.е.s.; Shvets V.Ya., d.е.s.; Shynkarenko N. V., PhD; Churikanova О.Yu., d.е.s.; Yakуmenko-Tereshchenko, N.V., d.е.s.

International editorial counsel:

Dariusz S. (AGH University of Krakow, Poland), Koshebayeva G. (Karaganda State Technical University, Kazakhstan), Rosak-Szyrocka J. (Chestohova University of Technology, Poland), Sichinava А. (Georgian Technical University, Georgia), Taras V. (University of South Carolina, Greensboro, USA), Jurevičienė D. (Vilnius Gediminas Technical University, Lietuvos Respublika).


Senior editor: Cherchenko N. А.

Language editor: Isakova M. L.

Technical editor: Litvinov Yu.I.

Air Jordan 11 For Sale
nike lunar forever 2 mens cheap shoes sale store

Please, note the following instructions to submit your full papers to the journal: the journal will consider previously unpublished papers in Ukrainian or English languages that should relate to the theoretical and practical profile and follow the guidelines:

1. The paper limit is 8–12 pages (single-spaced type), to be submitted electronically via e-mail.

2. For authors with no Dr. Sc. degree in Economics the paper will be submitted with a review by a Dr. Sc. in Economics to justify its novelty and practical value.

3. Each paper must accompany a completed corresponding author form which includes author’s Surname, Name and Patronymic, scientific degree, academic title, work place, position, business and home postal addresses, phone and fax number, e-mail address. Also include the office of Nova Poshta, for the copy of the Bulletin issue with the author’s publication to be sent to.

4. In case the author (authors) wish to get additional copies of the issue, this should be noted separately in the author form.

Article layout

The article starts with UDC index (left aligned, no indentation)

Next line (no line skip) is the title of the article (in capital letters, full page format).

After a line skip are the author’s initials and surname, scientific degree, academic title, place of work or study, address (comma separated). Full page format.

After a line skip is the abstract (1800 characters) in the language of the article. Abstract contains information about specific scientific results obtained in the course of the study, the level of their novelty, propositions concerning their solutions and practical value of the obtained results. In the next line (no indentation) are keywords (10-12 words) in full page format.

After a line skip is the main text (two columns format) which includes the following parts:

problem statement in general and its correlation with important scientific or practical tasks;

analysis of recent papers containing the solution of the above problem for the authors to ground their research (references are required), determination of previously unsolved parts of a general problem discussed in the article;

aim of the article (statement of purpose);

materials and methods of the research with full justification of the received scientific results;

conclusions of the research and perspectives for further scientific development in the sphere.

After a line skip is References (two column format). Bibliographic description is done according to GOST DSTU 7.1:2006 “The system of standards on information, library and publishing service. Bibliographic entry. Bibliographic description. General requirements and rules of composition” (State Commission for Academic Degrees and Titles of Ukraine Bulletin, #3, 2008).

After a line skip are abstracts (1800 characters each) in English languages with keywords in the appropriate language (6-10 words), full page format. Abstracts start with the title of the article (full page format, capitalized), author’s initials and surname, scientific degree, academic title, place of work or study in italics, full page format.

Guidelines:

  • title: Times New Roman – 12 pt, bold, capitalized;
  • subheading: Times New Roman – 12 pt, bold;
  • author’s initials and surname, degree, title, place of work or study, E-mail – 12 pt, italics;
  • main text, UDC – 12 pt;
  • abstracts, keywords – 12 pt;
  • references – 10 pt.

2.5 сm upper and lower margin, 2.0 сm left and right margin, two column format for the main text and references, 0.7 cm between columns. Paragraph indentation – 1.0 cm, single spacing.

Style and format

Formulas are printed in Equation Editor (MathType v. 4–5). Figures in the paper must be included as Microsoft Word object, grouped in a separate window created as “text box” or “Word picture”. Figures must be gray shade or pattern fill. Graphs are accepted in Microsoft Excel or standard graphics editors (Corel Draw, Adobe Illustrator) inserted in the text as objects. If graphic editors are used, the figure can be submitted as separate files linked to the text. Raster graphic objects must be submitted in uncompressed TIFF format with resolution 300 dpi or higher. Images must not be compressed into JPEG or GIF format, as quality loss is inevitable. Schemes with text can be done in the above graphic editors or Microsoft Word, in the latter case every window must be done as text box connected with other boxes by lines or arrows and then grouped. Font size in figures must be 10pt or bigger. Captions should be grouped with figures, font size – 12 pt.

The Bulletin has publication fees of 900 UAH regardless of the number of pages in the article. Additionally, 100 UAH is charged for DOI prefix..

The article is reviewed within two weeks.

The journal is published on: January 30th, March 30th, June 30th, September 30th.

『アディダス』に分類された記事一覧