Economic Bulletin of the National Mining University

 

IssuesSectionsAuthorsKeywords

Article

Issue:2014 №4 (48)
Section:Marketing
UDK:330.341.1:330.112
Article language:Ukrainian
Pages:161-166
Title:Innovation and market power: a study of interrelation on the telecommunication service market
Author:Pilipenko G. M.
Annotation:Mechanisms of inter-connection of product innovations and market power are analyzed based on the model of the circular city by S. Salop. It was found that the choice of the point of introduction of innovative products in the commodity space by innovator- firm is a key factor of the determination of the influence vector of the realized innovation at the level of market power characteristic of both new and existing market participants. Possible effects of exposure of innovation activity on monopoly position of firms – subjects in telecoms market are shown. 
Keywords:Product innovation, Imperfect competition, The effect of economies of scale in promoting innovation, Market power, Horizontal differentiation, Vertical differentiation, Telecommunications, S. Salop model, Market of the telecommunicational services
File of the article:EV20144_161-166.pdf
Abstract:EV20144_161-166en.pdf 
Literature:
  • 1. Шумпетер Й. А. Теория экономического развития / Й. А. Шумпетер - М. : Прогресс. -
  • 1982. - 355 с.
  • 2. Littlechild S. C. Misleading Calculations of the Social Cost of Monopoly Power / S. C. Littlechild // Econоmic Journal. - 1981. - Vol. 91. - No. 362. - P. 348-363.
  • 3. Шерер Ф. Структура отраслевых рынков / Ф. Шерер, Д. Росс - М. : Инфра-М, 1997 - 698 с.
  • 4. Aghion P. Schumpeterian Perspective on Growth and Competition / P. Aghion, P. Howitt // Advances in Economics and Econometrics : Theory and Applications // Ed. by D. Kreps. - Cambridge : Cambridge University Press, 1997. - P. 279-317.
  • 5. Хэй Д. Теория организации промышленности: в 2-х т. / Д. Хэй, Д. Моррис. - СПб. : Экономическая школа, 1999. - Т.2. - 592 с.
  • 6. Черненко С. О. Конкуренція та ефективність товарних ринків в Україні : [Монографія]. / C. O. Черненко. - К. : Київ: Національний торговельно-економічний університет, 2006. - 171 с.
  • 7. Федулова Л. І. Корпоративні структури в національній інноваційній системі України / За ред. Л. І. Федулової. - К. : УКРІНТЕІ, 2007 - 812 с.
  • 8. Талах В. Конкуренція та інновації в економіці України / В. Талах, А. Щербак // Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. - 2011 - № 4. - С. 5-11.
  • 9. Salop S. Monopolistic competition with outside goods / S. C. Salop // Bell Journal of Economics. 1979. - Vol.10. - P. 141-156.
  • 10. Конкуренція і конкурентна політика: категорії та поняття / [В. Д. Лагутін, О. О.Бакалінська, О. В. Вертелєва та ін.]; за заг. ред. В. Д. Лагутіна. - К. : Київ. Національний торговельно-економічний університет, 2009. - 320 с.
  • 11. Офіційний веб-сайт Державної служби статистики України / [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua
  • 12. Герасименко А. Г. Мікроекономічний аналіз диференціації товарів як джерела ринкової влади / А. Г. Герасименко // Економіка України - 2013. - №6 (619). - С. 31-41.
  • 13. Kaldor N. The Economic Aspects of Advertising / N. Kaldor // Review of Economic Studies. - 1950. - Vol. 18. - P. 1-27.
  • 14. Bain J. S. Barriers to New Competition. Cambridge : Harvard University Press, 1956 - 329 p.
  • 15. Lambin J. J. Advertising, Competition, and Market Conduct in Oligopoly over Time. Amsterdam : North-Holland, 1976. - 312 p.
  • 16. Grossman G. M. Informative Advertising with Differentiated Products / G. M. Grossman, C. Shapiro // The Review of Economic Studies. - Vol.51. - No. 1. - 1984. - P.63-81.
  • 17. Шмалензи Р. Реклама и рыночная структура / Р. Шмалензи // Вехи экономической мысли. - В 6 т. - СПб. : Экономическая школа. - Т.5. Теория отраслевых рынков. [сост. А. Слуцкий, С. Авдашева, Р. Питтмен] - 2003. - C. 179-211.
  • 18. Офіціний веб-сайт інтернет-супермаркету електроніки «Розетка» / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://rozetka.com.ua