Economic Bulletin of the National Mining University

 

Основні рецензенти

Білоцерківець Володимир Вікторович - Український державний університет науки та технологій

Герасименко Анжеліка Григорівна - Київський національний торговельно-економічний університет

Завгородня Олена Олександрівна - Український державний університет науки та технологій

Литвиненко Наталія Іванівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Тарасевич Віктор Миколайович - Український державний університет науки та технологій

Пилипенко Ганна Миколаївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Ходжаян Аліна Олександрівна - Київський національний університет ім. Т.Г. Шевченка

Прушківський Володимир Генадійович - Національний університет «Запорізька політехніка»

Задоя Анатолій Олександрович - Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля

Прушківська Емілія Василівна - Національний університет «Запорізька політехніка»

Мушникова Світлана Анатоліївна - Український державний університет науки та технологій

Пилипенко Юрій Іванович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Смєсова Вікторія Леонідівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Безугла Людмила Сергіївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Амоша Олександр Іванович - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Булєєв Іван Петрович - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Залознова Юлія Станіславівна - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Ареф’єва Олена Володимирівна - Національний авіаційний університет

Прохорова Вікторія Володимирівна - Українська інженерно-педагогічна академія

Вагонова Олександра Григорівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Єрмошкіна Олена Вячеславівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Макурін Андрій Андрійович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Пашкевич Марина Сергіївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Усатенко Ольга Володимирівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Лазебник Лариса Леонідівна - Університет державної фіскальної служби України

Чуріканова Олена Юріївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Бардась Артем Володимирович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Бойченко Микола Вікторович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Іванова Марина Іллівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Трифонова Олена Василівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Швець Василь Якович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Красовська Олена Юріївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Касян Сергій Якович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Метеленко Наталія Георгіївна - Запорізька державна інженерна академія

Петруня Юрій Євгенович - Університет митної справи та фінансів


IssuesSectionsAuthorsKeywords

Article

Issue:2025 №2 (90)
Section:International economic relations
UDK:339.1
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/90.030
Article language:Ukrainian
Pages:30-38
Title:Features of retail in Ukraine
Authors:Vagonova O. H., Dnipro University of Technology,
Ryzhkova H. A., Dnipro University of Technology,
Polueva M. K., Dnipro University of Technology
Annotation:Methods. The research employs a comprehensive systemic approach to analyze the economic, social, and political factors influencing Ukrainian retail during wartime. Methods include statistical analysis to track changes in market structure (e.g., sales dynamics, share of local producers, and consumer spending patterns), comparative analysis of pre- and post-war business models, content analysis of scientific publications and reports from major retailers, and case studies on adaptive strategies of companies such as «ATB-Market», «Ashan» and «Silpo». The study is based on official statistics, marketing research, and expert evaluations. Results. Key adaptation strategies of Ukrainian retailers are highlighted, namely: localization of supplies, which led to an increase in the share of Ukrainian goods in chains, for example, in «ATB» this indicator increased by 20%; omnichannel, integration of online and offline sales, for example, «Rozetka» opened more than 50 points of order delivery; optimization of logistics - investments in local logistics centers and automation of processes. The supplier «Nova Poshta» has implemented new sorting systems; revision of the assortment in order to increase the number of middle and economy class goods. Retail chains are introducing their own brands of basic goods; digitalization – the use of data analysis for inventory management and demand forecasting. Competition from small and medium-sized businesses is a significant problem for large retailers in the form of growing competition from small trading enterprises. Often, such enterprises are more flexible in pricing, can respond more quickly to changes in demand, and are also able to adapt their strategies to specific market conditions. Novelty. The study presents a comprehensive analysis of the transformational processes in Ukrainian retail under wartime conditions. For the first time, it systematically categorizes adaptive measures like supply chain localization, omnichannel development, and digitization. The study also highlights changes in consumer behavior, including increased demand for essential and budget products, offering unique insights and practical recommendations for retailers in times of crisis. Practical value. The results are useful for retailers in developing localization strategies, digital transformation, and targeting the needs of different consumer groups. Ukrainian retail in wartime conditions has undergone large-scale changes caused by economic, logistical, and social challenges. The findings can also be used for state support of retail and small businesses in times of crisis. 
Keywords:Retail, War, Adaptability, Omnichannel, Localization, Logistics, Digitization, Business Models, Ukraine
File of the article:EV20252_030-038.pdf
Literature:
  • 1. Oliynyk, T., & Ivanova, M. (2024). Rozvytok ryteylu v Ukraini. Molodyy vchenyy, 1(125), 126-129. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2024-1-125-1.
  • 2. Naumova, T., Kyrylieva, L., & Lemeshko, Ya. (2023). Transformatsiia rynku merezhevoho ryteylu Ukrainy v umovakh hlobalnykh kryz ta viyny. Ekonomika ta suspilstvo, (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-136
  • 3. Shpiliova, Yu.B., & Tsaruk, I.M. (2014). Rozdribna torhivlia Ukrainy: suchasnyi stan ta perspektyvy rohzvytku. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhno-lohichnoho universytetu, Ser. : Ekonomichni nauky, (2), 227-232.
  • 4. Volodavchyk, V. (2023). Osoblyvosti ryteylu v Ukraini v umovakh voennoho stanu. Suchasna nauka ta osvita: stan, problemy, perspektyvy.
  • 5. Pavlova, V. (2022). Shliakhy rozvytku vitchyznianoho ryteylu v povoiennyy period. Akademichnyi` ohliad, 1(56), 42-50. DOI: 10.32342/2074-5354-2022-1-56-5
  • 6. Orel, A., Shavyrin, V., & Shulyk, P. (2024). Doslidzhennia vplyvu mizhnarodnykh ryteyleriv na rozdribni merezhi ta zmin spozhyvchykh vpodoban. Ekonomika ta suspil`stvo, (68). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-83
  • 7. Kovalchuk, S. (2024). Analiz stanu ta tra- nsformatsyi rozdribnoho ryteylu: svitovi trendy ta ukrainskyi sehment. Innovation and Sustainability, (1), 120-132. https://doi.org/10.31649/ins.2024.1.120.132
  • 8. Bilovodska,, O.A. (2019). Analiz mizhnarodnoho dosvidu zastosuvannia innovatsiynykh tekhnologiy` u produktovomu ryteyli. Naukovi pratsi DVNZ «Donetskyy natcionalnyy tekhnichnyy universytet», Ser. : ekonomichna, 1(20), 21-33.
  • 9. Rozdribnyy tovaroobih (2020). (b. d.). Stavki, indeksy`, tarify`. Retrieved from https://index.minfin.com.ua/ua/economy/trade/retail/2020/
  • 10. 25 naybilshykh ryteyl-kompaniy Ukrainy (sukupnyy vytorg - ponad 530 mlrd grn). (b. d.). Dnipropetrovske Investytsiyne ahenstvo. Retrieved from https://dia.dp.gov.ua/25-najbilshix-ritejl-kompanij-ukraini-sukupnij-vitorg-ponad-530-mlrd-grn/
  • 11. Reytyng TOP-15 naybilshykh ryteyleriv e-commerce v Ukraini. (b. d. -c). Investytsii v Ukraini - sayt pro investytsii InVenture. Retrieved from https://inventure.com.ua/uk/tools/database/rejting-top-15-najbilshih-ritejleriv-e-commerce-v-ukrayini
  • 12. Bratchyk, A.D. (2020). Analiz rynku rozdribnoi torhivli: merezhevyy ryteyl Ukrainy. Molodizhnyy ekonomichnyy visnyk KHNEU, (9), 23-29.
  • 13. BTM na chasi: yak rozvyvayutsia vlasnitorhovi marky ryteyleriv v umovakh viyny. (b. d.). Asotsiatsiia ryteyleriv Ukrainy. The profile association of retail market players. Retrieved from https://rau.ua/novyni/vlasni-torgovi-marki/
  • 14. Shtuka, N., & Gnennii`, K. (2022). Ryteyl-gigant «Ashan» zaliz u zbytky v Ukraini. Chomu buty hipermarketom z nyzkymy tsinamy teper nevyhidno - Forbes.ua. Forbes.ua | Biznes, miliardery, novyny, finansy, investytsii, kompanii. Retrieved from https://forbes.ua/company/frantsuzki-prigodi-riteyl-gigant-ashan-zaliz-u-zbitki-v-ukraini-25012022-3349
  • 15. Vplyv viyny na internet-torhivliu: yak zminiuvalysia onlayn-prodazhi ryteyleriv protiahom I pivrichchia 2022 roku. (b. d.). Asotsiatsiia ryteyleriv Ukrainy - The profile association of retail market players. Retrieved from https://rau.ua/novyni/vpliv-vijni-na-internet/

Chief Editor

Makurin, А.А., Doctor of Economics, Professor at the Department of International Relations and Audit, NTU «Dnipro Polytechnic»


Deputy Chief Editors:

Vagonova O. G., Doctor of Economics, Head at the Department of Applied Economics, Entrepreneurship and Public Administration, NTU «Dnipro Polytechnic»

Amosha O. I., Academician of the Academy of Sciences of Ukraine, Doctor of Economics, Director of the Institute of Industrial Economics of the National Academy of Sciences of Ukraine.



Head of editorial board

Shvets V. Ya., Doctor of Economics, Head of Management Department, NTU «Dnipro Polytechnic»



Editorial counsel:

Bardas A. V., d.е.s.; Bezuhla L.S., d.е.s.; Bieloborodova M.V., PhD; Bondarenko L.A., PhD; Boichenko M.V., d.е.s.; Bulieiev I.P., d.е.s., Gerasymenko А.H., d.е.s.; Gerasymenko T.V., PhD; Hryhorenko I.V., PhD; Dobrianskа N.А., d.е.s.; Yermoshkina O.V., d.е.s.; Zaloznova Yu.S., d.е.s.; Ivanova M. I., d.е.s.; Kasian S.Ya., PhD; Korneev V.V., d.е.s.; Krasovska O.Yu., d.е.s.; Litvinenko N.I., d.е.s.; Makurin, А.А., d.е.s.; Pavlova V.А., d.е.s.; Pashkevich M.S., d.е.s.; Pylypenko H. M., d.е.s.; Pylypenko Yu.I., d.е.s.; Prushkivska E. V., d.е.s.; Slavkova А.А., PhD; Smіesova V.L., d.е.s.; Tereshchenko E.Yu., PhD; Trifonova O.V., d.е.s.; Usatenko, O.V, d.е.s.; Shvets V.Ya., d.е.s.; Shynkarenko N. V., PhD; Churikanova О.Yu., d.е.s.; Yakуmenko-Tereshchenko, N.V., d.е.s.

International editorial counsel:

Dariusz S. (AGH University of Krakow, Poland), Koshebayeva G. (Karaganda State Technical University, Kazakhstan), Rosak-Szyrocka J. (Chestohova University of Technology, Poland), Sichinava А. (Georgian Technical University, Georgia), Taras V. (University of South Carolina, Greensboro, USA), Jurevičienė D. (Vilnius Gediminas Technical University, Lietuvos Respublika).


Senior editor: Cherchenko N. А.

Language editor: Isakova M. L.

Technical editor: Litvinov Yu.I.

Air Jordan 11 For Sale
nike lunar forever 2 mens cheap shoes sale store

Please, note the following instructions to submit your full papers to the journal: the journal will consider previously unpublished papers in Ukrainian or English languages that should relate to the theoretical and practical profile and follow the guidelines:

1. The paper limit is 8–12 pages (single-spaced type), to be submitted electronically via e-mail.

2. For authors with no Dr. Sc. degree in Economics the paper will be submitted with a review by a Dr. Sc. in Economics to justify its novelty and practical value.

3. Each paper must accompany a completed corresponding author form which includes author’s Surname, Name and Patronymic, scientific degree, academic title, work place, position, business and home postal addresses, phone and fax number, e-mail address. Also include the office of Nova Poshta, for the copy of the Bulletin issue with the author’s publication to be sent to.

4. In case the author (authors) wish to get additional copies of the issue, this should be noted separately in the author form.

Article layout

The article starts with UDC index (left aligned, no indentation)

Next line (no line skip) is the title of the article (in capital letters, full page format).

After a line skip are the author’s initials and surname, scientific degree, academic title, place of work or study, address (comma separated). Full page format.

After a line skip is the abstract (1800 characters) in the language of the article. Abstract contains information about specific scientific results obtained in the course of the study, the level of their novelty, propositions concerning their solutions and practical value of the obtained results. In the next line (no indentation) are keywords (10-12 words) in full page format.

After a line skip is the main text (two columns format) which includes the following parts:

problem statement in general and its correlation with important scientific or practical tasks;

analysis of recent papers containing the solution of the above problem for the authors to ground their research (references are required), determination of previously unsolved parts of a general problem discussed in the article;

aim of the article (statement of purpose);

materials and methods of the research with full justification of the received scientific results;

conclusions of the research and perspectives for further scientific development in the sphere.

After a line skip is References (two column format). Bibliographic description is done according to GOST DSTU 7.1:2006 “The system of standards on information, library and publishing service. Bibliographic entry. Bibliographic description. General requirements and rules of composition” (State Commission for Academic Degrees and Titles of Ukraine Bulletin, #3, 2008).

After a line skip are abstracts (1800 characters each) in English languages with keywords in the appropriate language (6-10 words), full page format. Abstracts start with the title of the article (full page format, capitalized), author’s initials and surname, scientific degree, academic title, place of work or study in italics, full page format.

Guidelines:

  • title: Times New Roman – 12 pt, bold, capitalized;
  • subheading: Times New Roman – 12 pt, bold;
  • author’s initials and surname, degree, title, place of work or study, E-mail – 12 pt, italics;
  • main text, UDC – 12 pt;
  • abstracts, keywords – 12 pt;
  • references – 10 pt.

2.5 сm upper and lower margin, 2.0 сm left and right margin, two column format for the main text and references, 0.7 cm between columns. Paragraph indentation – 1.0 cm, single spacing.

Style and format

Formulas are printed in Equation Editor (MathType v. 4–5). Figures in the paper must be included as Microsoft Word object, grouped in a separate window created as “text box” or “Word picture”. Figures must be gray shade or pattern fill. Graphs are accepted in Microsoft Excel or standard graphics editors (Corel Draw, Adobe Illustrator) inserted in the text as objects. If graphic editors are used, the figure can be submitted as separate files linked to the text. Raster graphic objects must be submitted in uncompressed TIFF format with resolution 300 dpi or higher. Images must not be compressed into JPEG or GIF format, as quality loss is inevitable. Schemes with text can be done in the above graphic editors or Microsoft Word, in the latter case every window must be done as text box connected with other boxes by lines or arrows and then grouped. Font size in figures must be 10pt or bigger. Captions should be grouped with figures, font size – 12 pt.

The Bulletin has publication fees of 900 UAH regardless of the number of pages in the article. Additionally, 140 UAH is charged for DOI prefix..

The article is reviewed within two weeks.

The journal is published on: January 30th, March 30th, June 30th, September 30th.

『アディダス』に分類された記事一覧