ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2020 №1 (69)
Рубрика:Економіка підприємства
УДК:657.47
DOI:https://doi.org/10.33271/ev/69.137
Мова статті:Українська
Сторінки:137-144
Заголовок:Методи оцінювання фінансової ефективності бізнес-моделі промислового підприємства
Автор:Гавриленко М. М., генеральний директор АТ «Укртранснафта» групи компаній «Нафтогаз України»
Анотація:Методологія дослідження. Формування методологічних засад оцінювання фінансової ефективності бізнес-моделі промислового підприємства здійснювалось на основі методології та математичного апарату теорії нечітких множин, а також таксономічного аналізу. Результати. У статті визначено етапи формування системи оцінювання фінансової ефективності бізнес-моделі промислового підприємства, а також запропоновано два підходи оцінювання ефективності бізнес-моделі промислових підприємств. Для оцінювання фінансової ефективності бізнес-моделі промислового підприємства сформовано систему одиничних показників оцінки фінансового стану підприємства за такими компонентами, як фінансова стійкість, ліквідність та платоспроможності, ділової активності та рентабельності. За допомогою правила Фішборна запропоновано здійснювати вагове ранжування основних компонент інтегрального показника фінансової ефективності бізнес-моделі підприємства. Новизна. Зважаючи на неоднозначні висновки про фінансову ефективність бізнес-моделі промислового підприємства, які здійснюються на основі розрахунку одиничних показників запропоновано застосування методології та математичного апарату теорії нечітких множин. Окрім того для визначення напряму розвитку досліджуваної проблеми запропоновано використати два методи побудови інтегральних показників. Моделювання інтегральних показників фінансової ефективності бізнес-моделі запропоновано здійснювати з допомогою методу нечітких множин та таксономічного аналізу, що допоможе об’єктивніше оцінити рівень фінансової ефективності бізнес-моделі. При побудові інтегральних показників запропоновано нормалізувати показники із використанням способу агрегування ознак, що ґрунтується на теорії «адитивної цінності», згідно з якою цінність цілого дорівнює сумі цінностей його складових для побудови функції бажаності. При побудові таксономічних показників кожної із категорій, що характеризують фінансову ефективність бізнес-моделі промислового підприємства запропоновано при нормалізації одиничних показників використовувати метод визначення стимуляторів та дестимуляторів ознак. Практична значущість. Використання методу побудови інтегрального показника з використанням функції бажаності Харрингтона дозволяє визначити рівень досягнення бажаного показника фінансової ефективності бізнес-моделі промислового підприємства, а таксономічний метод побудови інтегрального показника дозволить визначити та оцінити рівень розвитку фінансової ефективності бізнес-моделі промислового підприємства та обгрунтувати резерви його підвищення. 
Ключові слова:Ефективність, Інтегральні показники, Бізнес-модель, Функція Харрингтона, Таксономічний метод, Промислове підприємство
Файл статті:EV20201_137-144.pdf
Література:
  • 1. Nuri Kayaoglu, M.A. aus Gumushane, ‘A Generic Approach for Dynamic Business Model Evaluation’, genehmigte Dissertation, Berlin (2014). Retrieved from https://depositonce.tu- berlin.de/handle/11303/4036?mode=full M. Ben Rabha, M.F. Boujmil, M. Saadoun, B. Bessaïs, Eur. Phys. J. Appl. Phys. (to be published)
  • 2. Tesch, J.F., & Brillinger, A.S. (2019). The Evaluation Aspect of Digital Business Model Innovation. In: Tesch J. (eds) Business Model Innovation in the Era of the Internet of Things. Progress in IS. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-98723-1_4.
  • 3. Batocchio, A., Ghezzi, A., & Rangone, A. (2016). A method for evaluating business models implementation process. Business Process Management Journal, 22(4), 712-735. doi:10.1108/bpmj-08-2015-0117
  • 4. Marius ALEXA. (December 2014), «Business Model Evaluation - A Conceptual Approach,» Review of Economic and Business Studies, Alexandru Ioan Cuza University, Faculty of Economics and Business Administration, issue 14, pp. 245-260.
  • 5. Horal, L., Shyiko, V., & Yaroshenko, O. (2019). Modeling Break-even Zone Using the Integral Methods. Proceedings of the 6th International Conference on Strategies, Models and Technologies of Economic Systems Management (SMTESM 2019). doi:10.2991/smtesm-19.2019.34
  • 6. Bakhrushyn, V.Ie. (2011). Metody analizu danykh. Zaporizhzhia: KPU.
  • 7. Pliuta, V. (1989). Sravnitelnyy mnogomernyy analiz v ekonomicheskikh issledovaniiakh. Moskva: Finansy i statistika.
  • 8. Ofitsiynyy sayt PAT «Ukrtransnafta». Retrieved from www.ukrtransnafta.com
  • 9. Byrd, R., Calzolari, N., Chodorow, M., Neff, M., & Risk, O. (1987). «Tools and Methods for Computational Lexicography» Computational Linguistics, vol. 13, n. 3-4.
  • 10. Maedche, A., Pekar, V., & Staab, S. (2003). Ontology Learning Part One - on Discovering Taxonomic Relations from the Web. Web Intelligence,
  • 301-319. doi:10.1007/978-3-662-05320-1_14
  • 11. D. Zhang, D., & Lee, W.S. (2004). «Web Taxonomy Integration through CoBootstrapping», SIGIR-04, July 25-29, Sheffield UK.
  • 12. Cimiano, P., Hotho, A., & Staab, S. (2004). «Comparing Conceptual, Divisive and Agglomerative Clustering for learning Taxonomies from Text», in 16th ECAI 2004, Valencia, Spain.
Air Force 1

Головний редактор

Пилипенко Г. М., доктор економічних наук, професор кафедри туризму та економіки підприємства НТУ «Дніпровська політехніка»


Заступники головного редактора:

Вагонова О. Г., доктор економічних наук, завідувач кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління НТУ «Дніпровська політехніка»

Амоша О. І., академік НАН України, доктор економічних наук, почесний директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України



Голова редакційної ради

Швець В. Я., доктор економічних наук, завідувач кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»


Редакційна рада:

Бардась А. В., доктор економічних наук, декан факультету менеджменту, професор кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Булєєв І. П., доктор економічних наук, головний науковий співробітник відділу проблем економіки підприємств Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Герасименко А. Г., доктор економічних наук, професор кафедри економічної теорії та конкурентної політики Київського національного торговельно-економічного університету

Іванова М. І., доктор економічних наук, доцент кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Залознова Ю. С., член-кореспондент НАН України доктор економічних наук, директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Єрмошкіна О. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічного аналізу та фінансів, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кострицька С. І., завідувач кафедри іноземних мов, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кочура Є. В., доктор технічних наук, завідувач кафедри економіки та економічної кібернетики, НТУ «Дніпровська політехніка»

Литвиненко Н. І., доцент кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пашкевич М. С., доктор економічних наук, завідувач кафедри обліку і аудиту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прокопенко В. І., доктор технічних наук, професор кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пилипенко Ю. І., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прушківська Е. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин, НУ «Запорізька політехніка»

Трифонова О. В., доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Шаповал В. М., доктор економічних наук, завідувач кафедри туризму та економіки підприємства, НТУ «Дніпровська політехніка»


Міжнародна редакційна рада

Г. Кошебаєва, доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту підприємства Карагандинського державного технічного університету, Казахстан.

В. Тарас, PhD, доцент кафедри міжнародного бізнесу Університету Південної Кароліни, м. Грінсборо, США.

Ш. Форліч, доктор економічних наук, ректор Вищої банківської школи, м. Вроцлав, Польща.

М. Шефер, PhD, керівник соціально-освітнього проекту з підвищення знань в галузі економіки Науково-освітньої асоціації «SEPIKE», м. Мюнхен, Німеччина.


Провідний редактор Черченко Н. А.

Літературний редактор Ісакова М. Л.

Технічний редактор Казиміренко О. В.

Nike WMNS Air Force 1 Shadow White/Hydrogen Blue-Purple

Адреса редакції:

Кафедра економічної теорії та міжнарожних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка», проспект Яворницького, 19, м. Дніпро, Україна, 49005.

 

Телефони для довідок: +380 (56) 47-15-66, +380 (97) 115-75-45 – провідний редактор Черченко Ніна Альбертівна.

 

 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Nike
  • Економічна теорія (актуальні проблеми сучасної економічної теорії, економічної історії та історії економічної думки, методологія економічної науки);
  • Міжнародні економічні відносини (теоретичні та практичні питання розвитку міжнародних економічних відносин, проблеми глобалізації, особливості соціально-економічного та сталого розвитку країн світу);
  • Підприємництво та економіка підприємства (розвиток підприємницької діяльності та питання забезпечення ефективного функціонування підприємств);
  • Фінанси (закономірності та механізми функціонування фінансового ринку, фінансово-кредитна підтримка підприємств);
  • Облік та оподаткування (дослідження методології, методики і організації бухгалтерського обліку, аналізу, ревізії та аудиту фінансово-господарської діяльності підприємств і податкової системи);
  • Економіка природокористування (проблеми підвищення ефективності використання природних ресурсів, питання ресурсозбереження, пошуку та обґрунтування доцільності використання тих чи інших джерел отримання сировини, напрямів та результативності економічної політики держави у сфері ресурсозбереження та охорони навколишнього середовища);
  • Менеджмент (проблеми теорії та практики менеджменту в економічній діяльності.);
  • Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень (наукове обґрунтування методів, спрямованих на підвищення ефективності прийняття управлінських рішень в економіці);
  • Маркетинг (теоретичні та практичні питання маркетингового підходу до розвитку галузі та підприємства);
  • Публічне управління та адміністрування (дослідження державних систем регулювання економіки, функцій, структур управління на різних рівнях, проблеми організаційно-економічного механізму державної підтримки підприємницьких структур, активізації діяльності територіальних громад).
Nike