Анотація: | Методологія дослідження. Під час проведення дослідження було застосовано наступні методи наукового пізнання: факторний аналіз – для виокремлення чинників, які впливають на розвиток електронної комерції в Україні, а також встановлення взаємозв’язку між ними; загального й особливого – при визначенні специфіки споживацької поведінки в умовах зниження доступу населення до фізичних магазинів; аналізу й синтезу – при виявленні викликів, які постають перед розвитком електронної комерції в Україні; узагальнення та систематизації – при розробці напрямів підвищення ефективності функціонування української електронної комерції. Результати. Проаналізовано розвиток ринку електронної комерції в Україні. Визначено систему факторів, які здійснили найбільш вагомий вплив на розвиток електронної комерції в Україні. Продемонстровано, що онлайн-торгівля під час пандемії COVID-19 та війни стала основним каналом забезпечення базових потреб населення, особливо в умовах порушення фізичного доступу населення до товарів. Виокремлено основні проблеми функціонування електронної комерції в сучасних умовах, які пов’язані із поглибленням кризових процесів в національній економіці. Надано оцінку потенціалу електронної комерції в Україні та визначено необхідні умови для його реалізації. Новизна. У роботі вперше надано комплексну характеристику електронної комерції України в умовах впливу кризових факторів, пов’язаних із пандемією та війною. Розкрито її гуманітарну роль, виділено ключові виклики та окреслено перспективи їхнього подолання. Практична значущість. Результати дослідження висвітлюють особливості розвитку електронної комерції і завдяки цьому можуть слугувати підґрунтям для формування стратегій розвитку торгових підприємств, а також напрямів економічної політики щодо підтримки електронної комерції в Україні. |
Література: | - 1. Akerman, A., Leuven, E., & Mogstad, M. (2022). Information Frictions, Internet, and the Relationship between Distance and Trade. American Economic Journal: Applied Economics, Issue 14, (1), 133-163. https://doi.org/10.1257/app.20190589
- 2. Statystyka Elektronnoї Komertsiї u 2022. Nexus. (b. d.). Nexus. Retrieved from https://nxdigitalagency.com/blog-ua/statistika-elektronnoi-komercii-u-2022
- 3. Tsybrova, A.V. (2020). Theoretical justification of essences of electronic commerce. Scientific bulletin of polissia, 2(21), 170-177. https://doi.org/10.25140/2410-9576-2020-2(21)-170-177
- 4. Vplyv viyny na internet-torhivliu: yak zminiuvalysia onlayn-prodazhi riteyleriv protiahom I pivrichchia 2022 roku. (b. d.). Asotsiatsiia riteyleriv Ukrainy. The profile association of retail market players. Retrieved from https://rau.ua/novyni/vpliv-vijni-na-internet/
- 5. Krylov, D.V. (2024). Rozvytok elektronnoi komertsiї v Ukraїni v suchasnykh umovakh. Problemy suchasnykh transformatsiy, Ser. : ekonomika ta upravlinnia, (12). (b. d.). Home Page. https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-03-02
- 6. Roman, I. (2023, 20 liutogo). Yak zminyvsia rynok eCommerce v Ukraini u 2022 rotsi - Elit-Web. elit- web.ua. Retrieved from https://elit-web.ua/ua/blog/kak-izmenilsja-rynok-ecommerce-v-ukraine-v-2022-godu
- 7. Rynok elektronnoi komertsiї v Ukraini. (b. d.). «Deloнt» v Ukraїni. Retrieved from https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/expert/2017/about-e-commerce-market-in-ukraine..html
- 8. Yak ukrainski internet-magazyny pratsiuvaly u 2021-2024 rokakh: e-commerce statystyka i prohnozy. (b. d.). Sozdat internet mahazin. Konstruktor internet- magazina | Shop-Express. Retrieved from https://shop-express.ua/ukr/blog/ecommerce-statistics/
- 9. Opendatabot. (2024a, 8 sichnia). Ponad 300 tisiach novykh fopiv vidkrylosia u 2023 rotsi - Opendatabot. Opendatabot. Retrieved from https://opendatabot.ua/analytics/foponomics-2023-12
- 10. Kuzio, N.Ye., Kosar, N.S., & Melnychenko, I.I. (2021). Elektronna komertsiia v Ukraini: suchasnyi stan, haluzevi osoblyvosti ta orhanizatsyini formy. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, (5), 27-41.
- 11. Moroz, S., & Levchenko, S. (2023). Lohistychna haluz Ukraїny: ekonomichne znachennia haluzi, vtraty ta perspektyvy rozvytku v umovakh viyny. Development Service Industry Management, (3), 75-82. Home Page. https://doi.org/10.31891/dsim-2023-3(11)
- 12. Ukrinform. (2023, 26 kvitnia). Logistychna scladova povoyennoho vidnovlennia: pidkhody ta poshuk resursiv. Ukrinform - aktualni novyny Ukrainy ta svitu. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-vidbudova/3700927-logisticna-skladova-povoennogo-vidnovlenna-pidhodi-ta-posuk-resursiv.html
- 13. Market, K.Y. (2024, 24 liutoho). Rozvytok transportu i lohistyky v Ukraini | Blog YC.Market. Blog YC.Market | Doslidzhennia rynku ta konkurentnyi analiz. Retrieved from https://blog.youcontrol.market/rozvitok-transportu-i-loghistiki-v-ukrayini/
- 14. Shkrygun, Y.O. (2020). «E-business», «E-commerce» and «E-trading»: Differences and Features. Management of Economy: Theory and Practice. Chumachenko’s Annals, (2020), 312-325. https://doi.org/10.37405/2221-1187.2020.312-325
- 15. Bokovets, V.V., & Davydiuk, L.P. (2021). Elektronna torhivlia yiyi znachennia dlia rozvytku biznesu. Visnyk Khmelnitskoho natsionalnoho universytetu, Ekonomichni nauky, .(1). DOI: 10.31891/2307-5740-2021-290-1-37
- 16. Tereshchenko, E.Yu. (2019). Rozvytok internet-torgivli v umovakh suchasnoho biznesseredovyshcha. Efektyvna ekonomika, (9). https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.9.53
- 17. Natsionalnyi bank Ukrainy. Retrieved from https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/IR_2024-Q4.pdf?v=9
- 18. Sirotko, M.V. (2023). Torhovelna diialnist v Ukraini: ohliad suchasnoho hospodarsko-pravovoho rehгliuvannia. Yurydychniy naukoviy elektronniy` zhurnal, 182-185. https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.77.2.19
|