ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2025 №1 (89)
Рубрика:Фiнанси, облік та оподаткування
УДК:336.22:338.2
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/89.110
Мова статті:Англійська
Сторінки:110-120
Заголовок:Інноваційні підходи до податкового адміністрування та економічна безпека в Україні
Автори:Лазебник Л. Л., Державний податковий університет,
Піжук О. І., Державний податковий університет
Анотація:Методологія дослідження. У дослідженні застосовано комплексний методологічний підхід, який поєднує теоретичні та емпіричні методи. Теоретичне узагальнення дозволило структурувати інституційні засади податкового адміністрування. Статистичний аналіз був використаний для оцінки динаміки ВВП, податкових надходжень і показників бюджету за 2010–2023 роки. Методи аналізу й синтезу дали змогу побудувати блок-схему процесів податкового адміністрування. Логічне узагальнення було використане для формулювання висновків і розробки пропозицій щодо вдосконалення системи податкового адміністрування. Результати. У статті проаналізовано стан системи податкового адміністрування в Україні з акцентом на її роль в забезпеченні економічної безпеки. Розроблено блок-схему, яка структурує процес податкового адміністрування, охоплюючи ключові елементи: реєстрацію платників податків, цифровізацію, контроль за дотриманням законодавства та гармонізацію з міжнародними стандартами. Попри зростання ВВП і прибутків підприємств, частка податкових надходжень у державному бюджеті зменшилася, що свідчить про наявність системних неефективностей. Дослідження демонструє, що цифровізація, зокрема автоматизація, використання великих даних і технологій блокчейн, є критично важливою для підвищення прозорості й ефективності. Новизна. У дослідженні представлено комплексну структурну модель податкового адміністрування в Україні, розроблену у вигляді блок-схеми. Ця модель включає п’ять взаємопов’язаних функціональних блоків, що відображають основні механізми адміністрування податків. У статті наголошено, що сучасні умови сприяли прискоренню цифрової трансформації податкової системи України, зокрема шляхом впровадження електронної звітності, централізованих реєстрів платників та оновленого програмного забезпечення. Новизна полягає в інтегрованому підході до податкового адміністрування як інструменту фіскальної стійкості та національної безпеки в умовах кризових викликів. Практична значущість. У роботі проаналізовано систему податкового адміністрування України. На основі цього аналізу сформульовано практичні рекомендації щодо зміцнення інституційної спроможності Державної податкової служби. Реалізація окреслених пріоритетів дозволить підвищити прозорість системи, сприяти зростанню добровільного виконання податкових зобов’язань і зменшити залежність від зовнішньої фінансової допомоги, що в свою чергу сприятиме зміцненню фіскальної автономії та економічної безпеки держави. 
Ключові слова:Бюджет, Податки, Податкове адміністрування, Податкова політика, Механізм податкової політики, Спрощена та загальна системи оподаткування, Національні економічні інтереси, Цифровізація, Економічна безпека, Інновації
Файл статті:EV20251_110-120.pdf
Література:
  • 1. Rakhunkova palata Ukrainy. Retrieved from https://rp.gov.ua/News/?id=2111
  • 2. Bejaković, P. (2000, August). Improving the tax administration in transition countries. In Institute for Public Finance. Retrieved from http://www.umar.gov.si/fileadmin/user_upload/konference/06/10_bejakovic.pdf.
  • 3. D'Ascenzo, M. (2015). Global trends in tax administration. Retrieved from SSRN 3173515.
  • 4. Mapuasari, S.A., Wibowo, Y.S., & Cakranegara, P.A. (2023). Tax Incentive-Based Economic Policy, Modern Tax Administration System, and Taxpayer Compliance of Micro, Small, and Medium Enterprises. JASF: Journal of Accounting and Strategic Finance, 6(1), 51-70. https://doi.org/10.33005/jasf.v6i1.391
  • 5. OECD (2020). Tax Administration 3.0: The Digital Transformation of Tax Administration, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/ca274cc5-en
  • 6. Gupta, S. and Misra, S.C. (2016). Moderating effect of compliance, network, and security on the criticalsuccess factors in the implementation of cloud ERP, IEEE Transactions on Cloud Computing, Vol. 4 № 4, pp. 440-451. https://doi.org/10.1109/tcc.2016.2617365
  • 7. Pantamee, A.A., & Mansor, M.B. (2016). A modernize tax administration model for revenue generation. International Journal of Economics and Financial Issues, 6 (7), 192-196. https://doi.org/10.15405/epsbs.2016.08.40
  • 8. Proskura, K.P., & Kapustian, O.M. (2012). Metodolohichni zasady podatkovoho administruvannia. Aktualni problemy ekonomiky, (10), 195-202.
  • 9. Bechko, P.K., Bechko, V.P., Lysa, N.V., & Ptashnyk, S.A. (2021). Podatkovyi menedzhment u systemi podatkovoho administruvannia. Economy and Power - Ekonomika ta derzhava, (11), 79-83. https://doi.org/10.32702/2306-6806.2021.11.79
  • 10. Cai, C., & Zhu, D. (2016). Fraud detections for online businesses: A perspective from blockchain technology. Financial Innovation, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s40854-016-0039-4
  • 11. Bonsón, E., & Bednárová, M. (2019). Blockchain and its implications for accounting and auditing. Meditari Accountancy Research, 27(5), 725-740. https://doi.org/10.1108/MEDAR-11-2018-0406
  • 12. Lahodiienko, N.V., Skliar, L.B., & Stepanenko, S.V. (2022). Elektronne administruvannia podatkiv yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti yikh splaty. Ekonomichnyi prostir, (178), 78-82. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/178-10
  • 13. Marchenko, L. (2022). Didzhytalizatsiia systemy podatkovoho administruvannia v Ukraini z urakhuvanniam dosvidu rozvynenykh krain svitu. Ekonomichnyi analiz, 32(4). DOI: https://doi.org/10.35774/econa2022.04.127
  • 14. Pavliutin, Yu.M. (2023). Tsyfrovizatsiia systemy podatkovoho administruvannia: natsionalnyi ta inozemnyi dosvid. Pravova pozytsiia, 3(40), 145-148. DOI https://doi.org/10.32782/2521-6473.2023-3.28
  • 15. Kondo, K. (2018). Digital transformation in Japan: Lessons for global tax administration. Public Finance Review, 46(3), 302-320.
  • 16. Al-Ruithe, M., Benkhelifa, E., & Hameed, K. (2019). A systematic literature review of data governance and cloud data governance. Personal and Ubiquitous Computing, 23(5-6), 839-859. https://doi.org/10.1007/s00779-017-1104-3
  • 17. Medynska, T.V., Oliinyk, N.R., & Vasylyshyn, S.A. (2024). Suchasni tekhnolohii administruvannia podatkiv i platezhiv: vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid Visnyk LTEU. Ekonomichni nauky, (75), 86-94. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1205-2024-75-12
  • 18. Rakovych, Yu., & Liubkina, O. (2023). Podatkova prozorist yak neobkhidna umova suchasnoi systemy administruvannia podatkovykh platezhiv. Svit finansiv, 3 (76), 115-125. DOI: 10.35774/sf2023.03.115
  • 19. Tabenska, Yu., Tomniuk, T., & Hrytsiuk, I. (2024). Priorytety rozvytku derzhavnoho podatkovoho menedzhmentu. Ekonomika ta suspilstvo, (63). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-68
  • 20. Podatkovyi kodeks Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 19.05.2011 r. № 3393-VI. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2011. № 48-49. №. 3393-VI. News from the Supreme Council of Ukraine. 2011. №. 48-49. Retrieved from : https://tax.gov.ua/nk/
  • 21. Zakon Ukrainy Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo administruvannia okremykh podatkiv u period voiennoho, nadzvychainoho stanu vid 01.04.2022 № 2173-IX” Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2173-20#Text./
  • 22. Zvit pro finansovu stabilnist, cherven 2024 roku. Retrieved from https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/FSR_2024-H1.pdf?v=7.
  • 23. Makroekonomichnyi ta monetarnyi ohliad, veresen 2024 roku. Retrieved from https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/MMR_2024-09.pdf?v=7.
  • 24. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Ofitsiinyi veb-sait. Retrieved from www.ukrstat.gov.ua.
  • 25. Derzhavnyi veb-portal biudzhetu dlia hromadian. Ofitsiinyi veb-sait. Retrieved from https://openbudget.gov.ua/national-budget/incomes
  • 26. Kalinesku, T.V., Koretska-Harmash, V.O., Demydovych, V.V. (2021). Administruvannia podatkiv. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury
  • 27. Stratehiia zdiisnennia tsyfrovoho rozvytku, tsyfrovykh transformatsii i tsyfrovizatsii systemy upravlinnia derzhavnymy finansamy na period do 2025 roku, v rusli svitovykh ta yevropeiskykh tendentsii. Skhvaleno rozporiadzhenniam Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17 lystopada 2021 r. № 1467-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1467-2021-%D1%80