Анотація: | Методологія дослідження. Методологічну основу дослідження становить комплекс взаємодоповнюючих методів, які забезпечили досягнення поставленої мети. Метод компаративного аналізу дозволив зіставити моделі обліку й бюджетування, що застосовуються в межах міжнародної практики реалізації ДПП, та виявити точки їхньої інтеграції і розриву. Метод системного аналізу був використаний для побудови авторської моделі стратегічної інтеграції «4D-Govern» та розмежування ролей, інструментів і принципів обліку й бюджетування на кожному з етапів життєвого циклу ДПП. Методи аналізу ризиків та сценарного моделювання стали основою для дослідження фінансових зобов’язань сторін (зокрема прихованих та відкладених) у бюджетному плануванні та обліку. Інституційний аналіз був застосований для обґрунтування проблеми несумісності фрагментарних управлінських рішень з довгостроковою природою ДПП. Результати. Обґрунтовано концептуальний підхід до стратегічної інтеграції практик обліку та бюджетування у проєктний цикл ДПП з урахуванням етапності реалізації партнерських проєктів та ролі зацікавлених сторін. Проаналізовано сучасні міжнародні підходи до обліку та бюджетування в рамках ДПП і виявлено ключові точки перетину та ідентифіковано суттєві розриви. Досліджено способи відображення фінансових зобов’язань сторін, особливо прихованих або відкладених, в обліку та бюджетуванні протягом життєвого циклу ДПП. Встановлено, що без належної фіксації таких зобов’язань зростають ризики бюджетної непрозорості, фінансового навантаження на майбутні бюджети та зниження підзвітності публічного партнера. Запропоновано модель стратегічної інтеграції облікових і бюджетних практик, яка враховує управлінську відповідальність, прозорість, контроль і адаптивність на всіх етапах реалізації партнерського проєкту – від ініціювання до завершення. Новизна. Розроблено модель стратегічної інтеграції практик обліку і бюджетування, яка охоплює етапи реалізації ДПП – від ініціювання до завершення – та ґрунтується на принципах управлінської відповідальності, прозорості, контролю й адаптивності. Її концептуальну основу формують чотири управлінські принципи: спрямованість (Direction), відкритість (Disclosure), дисциплінованість (Discipline) та гнучкість (Dynamics), що разом створюють цілісну рамку для забезпечення ефективного фінансового супроводу проєктів ДПП. Практична значущість. Запропонована модель стратегічної інтеграції практик обліку і бюджетування у проєктний цикл ДПП має прикладне значення для формування інституційних механізмів фінансової прозорості, підзвітності та ефективного розподілу ризиків. Вона може бути використана як аналітичний інструмент для вдосконалення підходів до планування, моніторингу й оцінки партнерських проєктів у публічному управлінні. |
Література: | - 1. Shuliuk, B.S. (2021). Kontsesiia yak forma realizatsii proiektiv derzhavno-pryvatnoho partnerstva v Ukraini ta sviti. Biznes Inform, (2), 56-61. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-2-56-61
- 2. Vashev, O.Ye., Khizhniak, S.V., & Khizhniak, K.V. (2024). Pravovi mekhanizmy rozvytku derzhavno-pryvatnoho partnerstva u sferi okhorony zdorovia. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia, 2(79), 314-327. http://doi.org/10.26565/1727-6667-2024-2-15
- 3. Olshanskyi, O. (2025). Derzhavno-pryvatne partnerstvo yak suchasnyi instrument ekonomichnoi modernizatsii. Publichne upravlinnia: kontseptsii, paradyhma, rozvytok, udoskonalennia, (11), 108-117. https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-11-108-117
- 4. Kruhlov, V. (2022). Derzhavno-pryvatne partnerstvo yak instrument infrastrukturnoho vidnovlennia ukrainskykh mist. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, 1(60), 62-76. https://doi.org/10.26565/1684-8489-2022-1-04
- 5. Artiukh, O.V., & Bielinska, O.V. (2017). Derzhavno-pryvatne partnerstvo u sferi opodatkuvannia: krytychnyi ohliad suchasnykh pidkhodiv. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Ser. «Ekonomika», 6(34), 83-88. https://doi.org/10.25264/2311-5149-2017-6(34)-83-88
- 6. Korobka, S.V. (2024). Biudzhetuvannia yak kliuchovyi aspekt kontrolinhu diialnosti pidpryiemstva. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, (12). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-04-02
- 7. Kramarenko, K. (2023). Metody biudzhetuvannia ta yikh mistse u systemi finansovoho zabezpechennia biudzhetnykh ustanov. Ekonomika ta suspilstvo, (55). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-1
- 8. Svystun, L.A. (2022). Biudzhetuvannia hroshovykh koshtiv pidpryiemstva v umovakh rozhortannia kryzovykh yavyshch v ekonomitsi. Ekonomika i rehion, 3(86), 59-64. https://doi.org/10.26906/EiR.2022.3(86).2648
- 9. Hrynchyshyn, Ya. (2022). Vdoskonalennia protsesu biudzhetuvannia pidpryiemstv v umovakh nevyznachenosti. Ekonomika ta suspilstvo, (43). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-6
- 10. Zhyber, T., & Rudyka, N. (2023). Modeliuvannia finansovoho zabezpechennia suspilnoho dobrobutu za priorytetamy publichnoho biudzhetuvannia. Ekonomichni horyzonty, 4(26), 4-18. https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(26).2023.291783
- 11. Ridwan, B., Pratikso, & Mudiyono, R. (2023). Analysis of project budget plan with public private partnership through availability payment (Case study: Sumadra-Bungbulang Road, Garut Regency). Media Teknik Sipil, 21(2), 58-65. https://doi.org/10.22219/jmts.v21i2.28159
- 12. Hodge, G. A., & Greve, C. (2007). Public-private partnerships: An international performance review. Public Administration Review, 67, 545-558. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2007.00736.x
- 13. Stainback, J., & Donahue, M.B. (2005). Outside the budget box - Public/private partnership as a creative vehicle for finance and delivery of public school facilities. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, Vol.131, (4), 292-296. https://doi.org/10.1061/(ASCE)1052-3928(2005)131:4(292)
- 14. Zhang, W., Qiao, Y., Lakshmanan, P., Yuan, L., Liu, J., Zhong, C., & Chen, X. (2022). Combing public-private partnership and large-scale farming increased net ecosystem carbon budget and reduced carbon footprint of maize production. Resources, Conservation and Recycling, (184), Article 106411. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2022.106411
- 15. Pineda, C.R.M. (2022). Public-private partnership contracts: Limits on contributions from the state’s public budget. Revista Derecho del Estado, (53), 341-374. https://doi.org/10.18601/01229893.n53.12
- 16. Sharafi, A., Iranmanesh, H., Amalnick, M.S., & Abdollahzade, M. (2016). Financial management of public-private partnership projects using artificial intelligence and fuzzy model. International Journal of Energy and Statistics, Vol. 4, (2), Article 1650007. https://doi.org/10.1142/S2335680416500071
- 17. Rouhani, O. M., Geddes, R. R., Do, W., Gao, H. O., & Beheshtian, A. (2018). Revenue-risk-sharing approaches for public-private partnership provision of highway facilities. Case Studies on Transport Policy, Vol. 6, (4), 439-448. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2018.04.003
- 18. Engel, E.M.R.A., Fischer, R., & Galetovic, A. (2019). Soft budgets and endogenous renegotiations in transport PPPs: An equilibrium analysis. Economics of Transportation, Vol. 17, 40-50. https://doi.org/10.1016/j.ecotra.2018.12.003
- 19. Pimentel Walker, A. P. (2015). The conflation of participatory budgeting and public-private partnerships in Porto Alegre, Brazil: The construction of a working-class mall for street hawkers. Economic Anthropology, Vol. 2, 165-184. https://doi.org/10.1002/sea2.12023
- 20. Tulinov, A. (2025). Financial planning and budgeting in international infrastructure projects. The American Journal of Management and Economics Innovations, Vol. 7(4), 27-34. https://doi.org/10.37547/tajmei/Volume07Issue04-03
|