ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2025 №2 (90)
Рубрика:Публічне управління та адміністрування
УДК:351.85:378:614.4
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/90.225
Мова статті:Українська
Сторінки:225-234
Заголовок:Державне управління вищою освітою в умовах пандемії COVID-19: аналіз кризових адаптацій та системних трансформацій
Автори:Макурін А. А., Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»,
Макуріна О. А., Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Для розкладання складних явищ на складові та їх подальшого об’єднання для формування цілісного уявлення про проблему пандемії та її вплив на вищу освіту використовували методи аналізу та синтезу. В свою чергу, методи порівняння та узагальнення було використано для розкриття складових впливу на освітній процес. Контент-аналіз нормативно-правових документів дозволив виявити ключові рішення та процес управління освітнім процесом на державному рівні в умовах пандемії. Результати. Державне управління, в особі Міністерства освіти і науки України (МОН) та інших урядових структур, продемонструвало відносну оперативність у реагуванні на пандемію. Протягом березня 2020 року було видано низку наказів та листів, що стосувалися переходу на дистанційне навчання, організації освітнього процесу та проведення сесій. Ці рішення були переважно директивними, спрямованими на швидке впровадження карантинних обмежень та забезпечення безперервності навчання. Пандемія стала потужним каталізатором цифровізації вищої освіти. ЗВО були змушені швидко адаптуватись до онлайн-формату, масово впроваджуючи платформи для дистанційного навчання (Moodle, Zoom, Microsoft Teams) та цифрові інструменти. Пандемія вплинула на традиційні ролі учасників освітнього процесу: Викладачі стали більш гнучкими, розвинули навички роботи з цифровими інструментами, але зіткнулися зі зростанням навантаження та необхідністю адаптації педагогічних підходів. Студенти набули більшої самостійності та відповідальності за власне навчання, але водночас відчули брак безпосередньої взаємодії, психологічну втому та зниження соціалізації. Новизна. Наукова новизна результатів дослідження полягає в комплексному та багатоаспектному аналізі специфічного періоду функціонування системи вищої освіти України, що дозволяє виявити унікальні аспекти та наслідки. Практична значущість. Розробка стратегій кризового реагування: Дослідження надає обґрунтовані дані про ефективність та недоліки управлінських рішень під час пандемії. Це дозволить розробити чіткіші, гнучкіші та системні стратегії реагування на подібні надзвичайні ситуації в майбутньому (наприклад, військові конфлікти, епідемії, природні катаклізми). Оптимізація нормативно-правової бази: Виявлені проблеми та успіхи в реалізації дистанційного навчання можуть стати основою для внесення змін до законодавства та нормативних актів, що регулюють освітній процес, зокрема щодо гнучкості форм навчання, акредитації онлайн-програм та стандартів якості дистанційної освіти. Планування інвестицій: Результати дослідження вказують на необхідність інвестицій у цифрову інфраструктуру ЗВО, розвиток платформ для дистанційного навчання та підвищення цифрової компетентності викладачів і студентів. 
Ключові слова:Державне управління, Вища освіта, Пандемія, Законодавче регулювання, Економічне забезпечення, Дистанційне навчання
Файл статті:EV20252_225-234.pdf
Література:
  • 1. Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 02 lystopada 2020 r. № 1/9-609.
  • 2. Lyst MON № 1/9-688 vid 15.12.20 roku. Shchodo osvitnoho protsesu v dystantsiinomu rezhymi. Osvita.ua. URL: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/78083
  • 3. Matusi v biznesi: rozshyrennia ekonomichnykh mozhlyvostei dlia zhinok yak protydiia naslidkam pandemii COVID-19. Natsionalnyi tekhnichnyi universytet «Dniprovska politekhnika». URL: https://old.nmu.org.ua/ua/content/news/?ELEMENT_ID=23918
  • 4. Pospielova, T., Marukhlenko, O., Rudenko, V. (2024). Tsyfrova transformatsiia publichnoho upravlinnia: vplyv na parametry liudskoho rozvytku v umovakh suchasnykh suspilnykh transformatsii v Ukraini. Yevropeiskyi naukovyi zhurnal Ekonomichnykh ta Finansovykh innovatsii,. T.2, (14), 522-531. DOI: https://doi.org/10.32750/2024-0246.
  • 5. Nazneen D.R.Z.A., & Uddin M.N. (2021). Research Monograph On «Impact of Covid-19 Pandemic in Education of Bangladesh». Dhaka: University Press Ltd., 2021. 150 p.
  • 6. Wang Z., Bao S. The impact of social distancing measures (quarantine) policy on tertiary education and medical consultations in China during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Public Health. 2024. Vol. 12. Article 1365805. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1365805
  • 7. NAKAZ MON UKRAINY vid 08.09.2020 № 1115. Deiaki pytannia orhanizatsii dystantsiinoho navchannia. Zakonodavstvo Ukrainy. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#n2
  • 8. Nakaz Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «Dniprovska politekhnika» №78-ah vid 12.03.2020. Pro zakhody shchodo zapobihannia zakhvoriuvanniam, vyklykanym koronavirusom COVID-19. Natsionalnyi tekhnichnyi universytet «Dniprovska politekhnika». Retrieved from https://old.nmu.org.ua/ua/content/infrastructure/structural_divisions/educ_department/NormZabezpOsvProc/
  • 9. Pidsumky sotsialno-ekonomichnoho rozvytku ta vykonannia biudzhetu Dnipropetrovskoi oblasti y oblasnoho biudzhetu za 2021 rik. Dnipropetrovska oblasna rada. Retrieved from https://oblrada.dp.gov.ua/category/region/sots-ekonom/
  • 10. Rezultaty vyboriv rektora NTU «Dniprovska politekhnika»! Public Law NTU. Retrieved from https://publiclawntu.com.ua/2021/03/25/hello-world/
  • 11. Shchodo orhanizatsii dystantsiinoho navchannia. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/npa/shodo-organizaciyi-distancijnogo-navchannya
  • 12. Beyond emergency remote teaching: did the pandemic lead to lasting change in university courses? Educational Technology Research and Development. Retrieved from https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com
  • 13. Impacts of the COVID-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective. alphabeticalorder.org. Retrieved from https://alphabeticalorder.org
  • 14. The impact of the COVID-19 pandemic on higher education: Assessment of student performance in computer science. PubMed. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39141650/
  • 15. Makurin, A.A., & Makurina, O.A. (2023). Mizhnarodni vidnosyny v sferi upravlinnia reklamnoiu diialnistiu. Aktualni problemy u sferi publichnoho upravlinnia, Issue 33, 265-268. DOI https://doi.org/10.32782/pma2663-5240-2023.33.49.