ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2025 №3 (91)
Рубрика:Фiнанси, облік та оподаткування
УДК:657.1:35
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/91.122
Мова статті:Українська
Сторінки:122-131
Заголовок:Методичні засади формування облікової політики суб’єктів державного сектору: контроль та ефективність
Автори:Шинкаренко О. М., Черкаський державний технологічний університет,
Гавриленко В. О., Черкаський державний технологічний університет,
Андрусяк В. М., Уманський національний університет
Анотація:Методологія дослідження. Методологічну основу дослідження становить сукупність загальнонаукових і спеціальних методів пізнання. Зокрема, використано методи аналізу та синтезу – для вивчення наукових підходів до визначення сутності облікової політики; індукції та дедукції – для формування узагальнень та висновків; порівняння – для зіставлення особливостей облікової політики у державному і приватному секторі; системного підходу – для дослідження облікової політики як цілісного елемента управління бюджетними ресурсами; а також методи узагальнення та абстрагування – для визначення перспективних напрямів розвитку. Узагальнення та індукція стали основою для висновків і практичних рекомендацій. Результати. Узагальнено нормативну та методологічну базу формування облікової політики суб’єктів державного сектору й окреслено її подвійне призначення: забезпечення публічної підзвітності та інформаційної підтримки управлінських рішень. Виявлено розбіжності підходів у формуванні облікової політики приватного і державного секторів. Розглянуто особливості пооб’єктного відображення елементів облікової політики суб’єктів державного сектору. Ідентифіковано проблеми фрагментарності методик і неузгодженості практик між розпорядниками, а також обмежену цифрову інтеграцію облікових процесів. Новизна. Сформовано концептуальне трактування облікової політики публічного сектору як стратегічного інструмента управління, що поєднує регламентуючу й організаційну функції та фокусується на рішеннях, які реально впливають на звітність. Розроблено інтегрований підхід до пооб’єктного відображення елементів політики з чіткими критеріями вибору і розкриття. Обґрунтовано тривекторну модель модернізації – нормативну, організаційнометодичну та інноваційно-технологічну. Практична значущість. Результати можуть бути використані для розроблення та оновлення наказів про облікову політику в системі головних розпорядників і підвідомчих установ, уніфікації рішень та зниження ризику помилок у звітності. Запропоновані кроки цифрової інтеграції підвищують прозорість, порівнюваність і простежуваність, скорочують адміністративні витрати. Матеріали можуть бути використані у програмах підвищення кваліфікації бухгалтерів державного сектору та підготовці методичних рекомендацій для поступової гармонізації з IPSAS. 
Ключові слова:Облікова політика, Державний сектор, Бухгалтерський облік, НП(С)БОДС, ІРSАS, Фінансова звітність, Бюджетні установи, Гармонізація стандартів, Прозорість, Підзвітність
Файл статті:EV20253_122-131.pdf
Література:
  • 1. Shmyhel, O. (2021). Osoblyvosti formuvannia oblikovoi polityky pidpryiemstva v konkurentnomu seredovyshchi. Ekonomika ta derzhava, 1(1-2), 66-73. http://ed.pdatu.edu.ua/article/view/239757
  • 2. Kushnir, L.A., Korkushko, O.N., & Kushnir, V.O. (2020). Vplyv oblikovoi polityky na orhanizatsiiu obliku hospodariuiuchoho subiekta. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, 3(20), 246-251. https://doi.org/10.32840/2522-4263/2020-3-42
  • 3. Lepetan, I.M., & Hrishyna, I.O. (2019). Oblikova polityka yak odyn z instrumentiv optymizatsii upravlinskoho obliku na pidpryiemstvi. Molodyi vchenyi, 11(75), 139-141. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-11-75-31
  • 4. Tkachenko, O., & Yanko, O. (2023). Sutnist oblikovoi polityky pidpryiemstva za umovy harmonizatsii systemy bukhhalterskoho obliku ta zvitnosti. Ekonomika ta suspilstvo. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-134
  • 5. Otkalenko, O.M. (2019). Osnovni aspekty oblikovoi polityky sub’iektiv derzhavnoho sektoru. Infrastruktura rynku, 33, 347-353. https://doi.org/10.32843/infrastruct33-51
  • 6. Lutsyk, Yu.O. (2019). Oblikova polityka sub’iekta derzhavnoho sektoru na suchasnomu etapi modernizatsii systemy bukhhalterskoho obliku. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 1(28), 171-178. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i28.163920
  • 7. Kramarenko, K.M. (2021). Rol oblikovoi polityky u zabezpechenni efektyvnoi diialnosti biudzhetnykh ustanov. Efektyvna ekonomika, 10. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.10.78
  • 8. Shatskova, L.P., & Fraiman, A.V. (2020). Osoblyvosti ta problemni aspekty formuvannia oblikovoi polityky biudzhetnoi ustanovy. Ekonomika: realii chasu. Naukovyi zhurnal, (2(48)), 92-100. https://doi.org/10.15276/ETR.02.2020.12
  • 9. Semenova, S., & Vicen, V. (2023). Accounting providing financial and non-financial reporting of enterprises. European Science, 2(7), 30-39. https://doi.org/10.5281/zenodo.13255264
  • 10. Antwi, S., Ocansey, E. O. N. D., & Oppong, D. (2025). International analysis of public sector accounting and fiscal governance: A systematic literature review. Open Access Library Journal, 12, e13859. https://doi.org/10.4236/oalib.1113859
  • 11. Tsianaka, E., & Stavropoulos, A. (2023). International accounting standards in the public sector: A comparative study of Greece and European countries. Theoretical Economics Letters, 13, 808-843. https://doi.org/10.4236/tel.2023.134047
  • 12. Ocansey, E. O. N. D., Oppong, D., & Antwi, S. (2025). The influence of globalization on public sector accounting practices in developing countries: A systematic review. African Journal of Accounting and Financial Research, 8(3), 117-132. https://doi.org/10.52589/AJAFR-AQLWBERP
  • 13. Sonjaya, Y. (2024). Evolving perspectives on public sector accounting practices. Advances in Applied Accounting Research, 2(2), 110-122. https://doi.org/10.60079/aaar.v2i2.175
  • 14. Zakon Ukrainy «Pro bukhhalterskyi oblik ta finansovu zvitnist v Ukraini» № 996-XIV vid 16.07.1999 (zi zminamy). Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori. Kyiv: Ministerstvo finansiv Ukrainy, 2010. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text
  • 15. NP(S)BODS 101. Podannia finansovoi zvitnosti: Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori. Kyiv: Ministerstvo fi-nansiv Ukrainy, 2010. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0103-10#Text
  • 16. NP(S)BODS 125. Zminy oblikovykh otsinok ta vypravlennia pomylok: Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori. Kyiv : Ministerstvo finansiv Ukrainy, 2010. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0090-11#Text
  • 17. Metodychni rekomendatsii shchodo oblikovoi polityky sub’ekta derzhavnoho sektoru: zatv. nakazom Ministerstva finansiv Ukrainy vid 23 sichnia 2015 r. № 11 Metodychni rekomendatsii shchodo oblikovoi polityky subiekta derzhavnoho sektoru : zatv. nakazom Ministerstva finansiv Ukrainy vid 23 sich. 2015 r. № 11. Kyiv: Minfin Ukrainy, 2015. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-15#Text
  • 18. NP(S)BODS 121. Osnovni zasoby NP(S)BODS 121. Osnovni zasoby: Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori. Kyiv: Ministerstvo finansiv Ukrainy, 2010. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1017-10#Text
  • 19. NP(S)BODS 129. Investytsiina nerukhomist: Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori. Kyiv: Ministerstvo finansiv Ukrainy, 2010. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0094-11#Text
  • 20. Zapasy NP(S)BODS 123 Zapasy: Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku v derzhavnomu sektori. Kyiv: Ministerstvo finansiv Ukrainy, 2010. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1019-10#Text