ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2019 №3 (67)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:339.137
DOI:https://doi.org/10.33271/ev/67.025
Мова статті:Українська
Сторінки:25-32
Заголовок:Вплив інформаційної асиметрії на конкуренцію
Автори:Герасименко А. Г., Київський національний торговельно-економічний університет,
Нестерець А. О., Київський національний торговельно-економічний університет
Анотація:Інформація займає одне із найважливіших місць в системі економічних відносин у силу чого може вважатися найціннішим економічним ресурсом. Обов'язковою передумовою здорової конкуренції стає якомога більша інформаційна транспарентність ринків та економіки в цілому, а вплив інформаційної асиметрії на конкурентний механізм ринкового саморегулювання вимагає наукового дослідження та обґрунтування. У статті розглядається вплив інформаційної асиметрії на конкуренцію. Виявлено напрямки та інструменти впливу інформаційної асиметрії на конкуренцію на ринках товарів і послуг у розрізі вертикального та горизонтального каналів поширення інформаційної асиметрії в суспільстві. Пояснення механізму впливу інформаційної асиметрії на конкуренцію у вертикальному каналі (приховування та спотворення інформації, яка спрямовано на споживачів та постачальників) здійснено на основі моделі лимонів Дж. Акерлофа. Проілюстровано здатність інформаційних маніпуляцій про якість товару та повноту інформації щодо наданої послуги забезпечити в умовах вихідної інформаційної асиметрії витіснення окремих учасників з ринку і, тим самим, послабляти наявну та потенційну конкуренцію. Наведено приклади з практики роботи Антимонопольного комітету України з вирішення даної проблеми. Для пояснення механізму впливу інформаційної асиметрії на потенційну конкуренцію у горизонтальному каналі поширення інформаційної асиметрії, тобто введення в оману конкурента з метою його недопущення на ринок, використано модель Р. Селтена. Її практичне застосування та наслідки для конкуренції досліджено на прикладі українського ринку авіаперевезень. Аналіз стосувався найбільшої авіакомпанії Міжнародні авіалінії України та ірландської компанії Ryanair. За результатами проведеного дослідження встановлено переважно антиконкурентний вплив інформаційної асиметрії на конкуренцію, що ставить добросовісних суб’єктів господарювання у невигідні умови конкурентної боротьби, змушуючи їх або виходити з ринку, або вдаватися до нечесних способів конкуренції задля протидії ефектам поширення інформаційної асиметрії в умовах становлення та розвитку інформаційної економіки. Продемонстровано, що асиметрія інформації чинить серйозний негативний вплив на економічний розвиток, що знаходить прояв у зниженні ефективності прийнятих учасниками ринку рішень, умов функціонування самого ринку і економіки в цілому. 
Ключові слова:Інформаційна асиметрія, Горизонтальний та вертикальний канали поширення інформаційної асиметрії, Конкуренція, Модель ринку лимонів, Модель Р. Селтена, Антиконкурентні дії
Файл статті:EV20193_025-032.pdf
Література:
  • 1. Akerlof, G. (1970). The Market for Lemons: Quality, Uncertainty and the Market Mechanism. The Quarterly Journal of Economics. Vol. 84. p. 488- 500.
  • 2. Okrepilov, V.V. (2009). Laureaty Nobelevskoy premii po ekonomike: avtobiografii, lektsii, kommentarii. Sankt-Peterburg: Nauka.
  • 3. Arrow, K.J. (1963). Uncertainty and the Welfare Economics of Medical Care. The American Economic Review, Vol. 53 (5): ). P. 941-973.
  • 4. Coase, R. (2002). Pryroda firmy. Pryroda fIrmy: Pohodzhennya, evolyutsiya i rozvytok O.I. Williamson, S.G. Vinter (Ed.). Kyiv: A.S.K.
  • 5. Kreps, D.M., & Wilson, R. (2003). Reputatsiya i nesovershennaya informatsiya. Vehi ekonomicheskoy myisli. Sankt-Peterburg: Ekonomicheskaya shkola. T.5. Teoriya otraslevykh rynkov.
  • 6. Ross, S.A. (1973). The Economic Theory of Agency: The Principals Problem. American Economic Review, 1973. LXII(May). P. : 134-139.
  • 7. Spence, M. (2005). Peredacha signalov v retrospektive i informatsionnaya struktura rynkov. Nobelevskaya lektsiya 8 dekabrya 2001 g. Mirovaya ekonomicheskaya mysl. Skvoz prizmu vekov: V 5-h t. Moskva: Mysl. T.5: 2 kn. Kn. 2.
  • 8. Stiglitz, G. (2005). Informatsiya i smena paradigmy v ekonomicheskoy nauke. Nobelevskaya lektsiya 8 dekabrya 2001 g. Mirovaya ekonomicheskaya myisl. Skvoz prizmu vekov: V 5-h t. Moskva: Mysl, 2005. T. 5: V 2 kn. Kn. 2.
  • 9. Maslov, A. (2012). Informatsiyna asimetrichnist na rynku pratsi ta «ekonomika pryanika i batoga» G. Mirrlisa. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu Imeni Tarasa Shevchenka, Seriya: Ekonomika, (143), 57-61.
  • 10. Berezhniy, Ya. V., Kilievich, O.I., Lyapin D.V., Medvedkova, N.S. (2013). Mekhanizmy polipshennya pidpryiemnitskoho klimatu v protsesi realizatsii ekonomichnykh reform v Ukraini. Kyiv: NISD.
  • 11. Gerasymenko, A.G. (2014). Rynkova vlada: dzherela, masshtaby, naslidky: monografiya. Kyiv: Kyiv. natsionalnyy torgivelno-ekonomichnyy universytet.
  • 12. Derevianko, I.P. (2015). Teoriya asymetrii B. Uomakka yak nova svitogliadna paradygma. Zovnishni spravy, (7), 36-38.
  • 13. Denis, O.B. (2016). Spetsyfika Informatsiynoi asymetrii v bankakh. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho. gumanitarnoho universytetu, (19), 122-124.
  • 14. Zveryakov, O.M. (2013). Asymetriya Informatsii ta yiyi vplyv na zabezpechennya fInansovoi stiykosti bankivskoi diyalnosti. Ekonomichnyy chasopys XXI, (9), 45-48.
  • 15. Kuznetsova, L.V., Andreeva, Ya.S., & Zherdetska, L. V. (2015). Diyalnist Bankiv na Kredytnomu Rynku v Umovakh Asymetriyi Informatsiyi. L. V. Kuznetsova (Ed.). Odesa: ONEU.
  • 16. Pylypenko, H.M. (2014). Innovatsiyi ta rynkova vlada: doslidzhennia vzaiemozviazku na rynku telekomunikatsiynykh poslug. Ekonomichniy visnik Natsionalnoho hirnychoho universytetu, 4(48), 161-166.
  • 17. Svystilnyk, V.Yu. (2018). Kanaly poshyrennia informatsiynoyi asymetriyi. Naukovyy Visnyk Khersonskoho derzhavnoho Universytetu, Ser. Ekonomichni Nauky, 30(1), 14-17.
  • 18. Rishennia Antimonopolnoho Komitetu Ukrayiny u Spravi № 03-18/53-16 pro porushennia zakonodavstva pro zakhyst vid nedobrosovisnoyi konkurentsiyi tovarystvom z obmezhenoyu vidpovidalnistiu «TERRA FUD». (vid 28 veresnia 2017 roku) Retrieved from http://www.amc.gov.ua/amku/doccatalog/document?id=84144&schema=vin.
  • 19. Rezultaty Golosuvannia Internet-audytorii 2019 roku u Kategoriyi Molochna Produktsiya / Maslo Vershkove. Retrieved from https://www.favor.com.ua/vote/products/butter/?results= U
  • 20. Kabanov, V.G. (2009). Metodolohichni Zasady Identyfikatsiyi Kryzovykh Yavyishch na Rynku Finansovykh Investytsiy v Ukrayini. Finansy Ukrayiny, (4), 109-117.
  • 21. MAU v 2018 godu uvelichila perevozku passazhirov na 15%. Retrieved from https://www.flyuia.com/ua/ru/news/2019/uia-2018- results
  • 22. MAU perevezla svyishe 8 mln passazhirov v 2018 godu. Retrieved from https://www.avianews.com/ukraine/2019/01/15/mau_2018_results/
  • 23. Ekonomichna pravda. MAU poki yavno konkuruje za tsinamy z WizzAir i Ryanair - Ryabikin. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/news/2019/04/24/647327/
  • 24. Ekonomichna pravda. Milyardni zbytky i borgy: chy varto perezhyvaty za MAU. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/publications/2019/03/28/646490/
Air Force 1

Головний редактор

Пилипенко Г. М., доктор економічних наук, професор кафедри туризму та економіки підприємства НТУ «Дніпровська політехніка»


Заступники головного редактора:

Вагонова О. Г., доктор економічних наук, завідувач кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління НТУ «Дніпровська політехніка»

Амоша О. І., академік НАН України, доктор економічних наук, почесний директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України



Голова редакційної ради

Швець В. Я., доктор економічних наук, завідувач кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»


Редакційна рада:

Бардась А. В., доктор економічних наук, декан факультету менеджменту, професор кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Булєєв І. П., доктор економічних наук, головний науковий співробітник відділу проблем економіки підприємств Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Герасименко А. Г., доктор економічних наук, професор кафедри економічної теорії та конкурентної політики Київського національного торговельно-економічного університету

Іванова М. І., доктор економічних наук, доцент кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Залознова Ю. С., член-кореспондент НАН України доктор економічних наук, директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Єрмошкіна О. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічного аналізу та фінансів, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кострицька С. І., завідувач кафедри іноземних мов, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кочура Є. В., доктор технічних наук, завідувач кафедри економіки та економічної кібернетики, НТУ «Дніпровська політехніка»

Литвиненко Н. І., доцент кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пашкевич М. С., доктор економічних наук, завідувач кафедри обліку і аудиту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прокопенко В. І., доктор технічних наук, професор кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пилипенко Ю. І., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прушківська Е. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин, НУ «Запорізька політехніка»

Трифонова О. В., доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Шаповал В. М., доктор економічних наук, завідувач кафедри туризму та економіки підприємства, НТУ «Дніпровська політехніка»


Міжнародна редакційна рада

Г. Кошебаєва, доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту підприємства Карагандинського державного технічного університету, Казахстан.

В. Тарас, PhD, доцент кафедри міжнародного бізнесу Університету Південної Кароліни, м. Грінсборо, США.

Ш. Форліч, доктор економічних наук, ректор Вищої банківської школи, м. Вроцлав, Польща.

М. Шефер, PhD, керівник соціально-освітнього проекту з підвищення знань в галузі економіки Науково-освітньої асоціації «SEPIKE», м. Мюнхен, Німеччина.


Провідний редактор Черченко Н. А.

Літературний редактор Ісакова М. Л.

Технічний редактор Казиміренко О. В.

Nike WMNS Air Force 1 Shadow White/Hydrogen Blue-Purple

Адреса редакції:

Кафедра економічної теорії та міжнарожних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка», проспект Яворницького, 19, м. Дніпро, Україна, 49005.

 

Телефони для довідок: +380 (56) 47-15-66, +380 (97) 115-75-45 – провідний редактор Черченко Ніна Альбертівна.

 

 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Nike
  • Економічна теорія (актуальні проблеми сучасної економічної теорії, економічної історії та історії економічної думки, методологія економічної науки);
  • Міжнародні економічні відносини (теоретичні та практичні питання розвитку міжнародних економічних відносин, проблеми глобалізації, особливості соціально-економічного та сталого розвитку країн світу);
  • Підприємництво та економіка підприємства (розвиток підприємницької діяльності та питання забезпечення ефективного функціонування підприємств);
  • Фінанси (закономірності та механізми функціонування фінансового ринку, фінансово-кредитна підтримка підприємств);
  • Облік та оподаткування (дослідження методології, методики і організації бухгалтерського обліку, аналізу, ревізії та аудиту фінансово-господарської діяльності підприємств і податкової системи);
  • Економіка природокористування (проблеми підвищення ефективності використання природних ресурсів, питання ресурсозбереження, пошуку та обґрунтування доцільності використання тих чи інших джерел отримання сировини, напрямів та результативності економічної політики держави у сфері ресурсозбереження та охорони навколишнього середовища);
  • Менеджмент (проблеми теорії та практики менеджменту в економічній діяльності.);
  • Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень (наукове обґрунтування методів, спрямованих на підвищення ефективності прийняття управлінських рішень в економіці);
  • Маркетинг (теоретичні та практичні питання маркетингового підходу до розвитку галузі та підприємства);
  • Публічне управління та адміністрування (дослідження державних систем регулювання економіки, функцій, структур управління на різних рівнях, проблеми організаційно-економічного механізму державної підтримки підприємницьких структур, активізації діяльності територіальних громад).
Nike