Основні рецензенти

Білоцерківець Володимир Вікторович - Український державний університет науки та технологій

Герасименко Анжеліка Григорівна - Київський національний торговельно-економічний університет

Завгородня Олена Олександрівна - Український державний університет науки та технологій

Литвиненко Наталія Іванівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Тарасевич Віктор Миколайович - Український державний університет науки та технологій

Пилипенко Ганна Миколаївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Ходжаян Аліна Олександрівна - Київський національний університет ім. Т.Г. Шевченка

Прушківський Володимир Генадійович - Національний університет «Запорізька політехніка»

Задоя Анатолій Олександрович - Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля

Прушківська Емілія Василівна - Національний університет «Запорізька політехніка»

Мушникова Світлана Анатоліївна - Український державний університет науки та технологій

Пилипенко Юрій Іванович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Смєсова Вікторія Леонідівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Безугла Людмила Сергіївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Амоша Олександр Іванович - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Булєєв Іван Петрович - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Залознова Юлія Станіславівна - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Ареф’єва Олена Володимирівна - Національний авіаційний університет

Прохорова Вікторія Володимирівна - Українська інженерно-педагогічна академія

Вагонова Олександра Григорівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Єрмошкіна Олена Вячеславівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Макурін Андрій Андрійович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Пашкевич Марина Сергіївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Усатенко Ольга Володимирівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Лазебник Лариса Леонідівна - Університет державної фіскальної служби України

Чуріканова Олена Юріївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Бардась Артем Володимирович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Бойченко Микола Вікторович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Іванова Марина Іллівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Трифонова Олена Василівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Швець Василь Якович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Красовська Олена Юріївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Касян Сергій Якович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Метеленко Наталія Георгіївна - Запорізька державна інженерна академія

Петруня Юрій Євгенович - Університет митної справи та фінансів


ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2019 №3 (67)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:339.137
DOI:https://doi.org/10.33271/ev/67.025
Мова статті:Українська
Сторінки:25-32
Заголовок:Вплив інформаційної асиметрії на конкуренцію
Автори:Герасименко А. Г., Київський національний торговельно-економічний університет,
Нестерець А. О., Київський національний торговельно-економічний університет
Анотація:Інформація займає одне із найважливіших місць в системі економічних відносин у силу чого може вважатися найціннішим економічним ресурсом. Обов'язковою передумовою здорової конкуренції стає якомога більша інформаційна транспарентність ринків та економіки в цілому, а вплив інформаційної асиметрії на конкурентний механізм ринкового саморегулювання вимагає наукового дослідження та обґрунтування. У статті розглядається вплив інформаційної асиметрії на конкуренцію. Виявлено напрямки та інструменти впливу інформаційної асиметрії на конкуренцію на ринках товарів і послуг у розрізі вертикального та горизонтального каналів поширення інформаційної асиметрії в суспільстві. Пояснення механізму впливу інформаційної асиметрії на конкуренцію у вертикальному каналі (приховування та спотворення інформації, яка спрямовано на споживачів та постачальників) здійснено на основі моделі лимонів Дж. Акерлофа. Проілюстровано здатність інформаційних маніпуляцій про якість товару та повноту інформації щодо наданої послуги забезпечити в умовах вихідної інформаційної асиметрії витіснення окремих учасників з ринку і, тим самим, послабляти наявну та потенційну конкуренцію. Наведено приклади з практики роботи Антимонопольного комітету України з вирішення даної проблеми. Для пояснення механізму впливу інформаційної асиметрії на потенційну конкуренцію у горизонтальному каналі поширення інформаційної асиметрії, тобто введення в оману конкурента з метою його недопущення на ринок, використано модель Р. Селтена. Її практичне застосування та наслідки для конкуренції досліджено на прикладі українського ринку авіаперевезень. Аналіз стосувався найбільшої авіакомпанії Міжнародні авіалінії України та ірландської компанії Ryanair. За результатами проведеного дослідження встановлено переважно антиконкурентний вплив інформаційної асиметрії на конкуренцію, що ставить добросовісних суб’єктів господарювання у невигідні умови конкурентної боротьби, змушуючи їх або виходити з ринку, або вдаватися до нечесних способів конкуренції задля протидії ефектам поширення інформаційної асиметрії в умовах становлення та розвитку інформаційної економіки. Продемонстровано, що асиметрія інформації чинить серйозний негативний вплив на економічний розвиток, що знаходить прояв у зниженні ефективності прийнятих учасниками ринку рішень, умов функціонування самого ринку і економіки в цілому. 
Ключові слова:Інформаційна асиметрія, Горизонтальний та вертикальний канали поширення інформаційної асиметрії, Конкуренція, Модель ринку лимонів, Модель Р. Селтена, Антиконкурентні дії
Файл статті:EV20193_025-032.pdf
Література:
  • 1. Akerlof, G. (1970). The Market for Lemons: Quality, Uncertainty and the Market Mechanism. The Quarterly Journal of Economics. Vol. 84. p. 488- 500.
  • 2. Okrepilov, V.V. (2009). Laureaty Nobelevskoy premii po ekonomike: avtobiografii, lektsii, kommentarii. Sankt-Peterburg: Nauka.
  • 3. Arrow, K.J. (1963). Uncertainty and the Welfare Economics of Medical Care. The American Economic Review, Vol. 53 (5): ). P. 941-973.
  • 4. Coase, R. (2002). Pryroda firmy. Pryroda fIrmy: Pohodzhennya, evolyutsiya i rozvytok O.I. Williamson, S.G. Vinter (Ed.). Kyiv: A.S.K.
  • 5. Kreps, D.M., & Wilson, R. (2003). Reputatsiya i nesovershennaya informatsiya. Vehi ekonomicheskoy myisli. Sankt-Peterburg: Ekonomicheskaya shkola. T.5. Teoriya otraslevykh rynkov.
  • 6. Ross, S.A. (1973). The Economic Theory of Agency: The Principals Problem. American Economic Review, 1973. LXII(May). P. : 134-139.
  • 7. Spence, M. (2005). Peredacha signalov v retrospektive i informatsionnaya struktura rynkov. Nobelevskaya lektsiya 8 dekabrya 2001 g. Mirovaya ekonomicheskaya mysl. Skvoz prizmu vekov: V 5-h t. Moskva: Mysl. T.5: 2 kn. Kn. 2.
  • 8. Stiglitz, G. (2005). Informatsiya i smena paradigmy v ekonomicheskoy nauke. Nobelevskaya lektsiya 8 dekabrya 2001 g. Mirovaya ekonomicheskaya myisl. Skvoz prizmu vekov: V 5-h t. Moskva: Mysl, 2005. T. 5: V 2 kn. Kn. 2.
  • 9. Maslov, A. (2012). Informatsiyna asimetrichnist na rynku pratsi ta «ekonomika pryanika i batoga» G. Mirrlisa. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu Imeni Tarasa Shevchenka, Seriya: Ekonomika, (143), 57-61.
  • 10. Berezhniy, Ya. V., Kilievich, O.I., Lyapin D.V., Medvedkova, N.S. (2013). Mekhanizmy polipshennya pidpryiemnitskoho klimatu v protsesi realizatsii ekonomichnykh reform v Ukraini. Kyiv: NISD.
  • 11. Gerasymenko, A.G. (2014). Rynkova vlada: dzherela, masshtaby, naslidky: monografiya. Kyiv: Kyiv. natsionalnyy torgivelno-ekonomichnyy universytet.
  • 12. Derevianko, I.P. (2015). Teoriya asymetrii B. Uomakka yak nova svitogliadna paradygma. Zovnishni spravy, (7), 36-38.
  • 13. Denis, O.B. (2016). Spetsyfika Informatsiynoi asymetrii v bankakh. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho. gumanitarnoho universytetu, (19), 122-124.
  • 14. Zveryakov, O.M. (2013). Asymetriya Informatsii ta yiyi vplyv na zabezpechennya fInansovoi stiykosti bankivskoi diyalnosti. Ekonomichnyy chasopys XXI, (9), 45-48.
  • 15. Kuznetsova, L.V., Andreeva, Ya.S., & Zherdetska, L. V. (2015). Diyalnist Bankiv na Kredytnomu Rynku v Umovakh Asymetriyi Informatsiyi. L. V. Kuznetsova (Ed.). Odesa: ONEU.
  • 16. Pylypenko, H.M. (2014). Innovatsiyi ta rynkova vlada: doslidzhennia vzaiemozviazku na rynku telekomunikatsiynykh poslug. Ekonomichniy visnik Natsionalnoho hirnychoho universytetu, 4(48), 161-166.
  • 17. Svystilnyk, V.Yu. (2018). Kanaly poshyrennia informatsiynoyi asymetriyi. Naukovyy Visnyk Khersonskoho derzhavnoho Universytetu, Ser. Ekonomichni Nauky, 30(1), 14-17.
  • 18. Rishennia Antimonopolnoho Komitetu Ukrayiny u Spravi № 03-18/53-16 pro porushennia zakonodavstva pro zakhyst vid nedobrosovisnoyi konkurentsiyi tovarystvom z obmezhenoyu vidpovidalnistiu «TERRA FUD». (vid 28 veresnia 2017 roku) Retrieved from http://www.amc.gov.ua/amku/doccatalog/document?id=84144&schema=vin.
  • 19. Rezultaty Golosuvannia Internet-audytorii 2019 roku u Kategoriyi Molochna Produktsiya / Maslo Vershkove. Retrieved from https://www.favor.com.ua/vote/products/butter/?results= U
  • 20. Kabanov, V.G. (2009). Metodolohichni Zasady Identyfikatsiyi Kryzovykh Yavyishch na Rynku Finansovykh Investytsiy v Ukrayini. Finansy Ukrayiny, (4), 109-117.
  • 21. MAU v 2018 godu uvelichila perevozku passazhirov na 15%. Retrieved from https://www.flyuia.com/ua/ru/news/2019/uia-2018- results
  • 22. MAU perevezla svyishe 8 mln passazhirov v 2018 godu. Retrieved from https://www.avianews.com/ukraine/2019/01/15/mau_2018_results/
  • 23. Ekonomichna pravda. MAU poki yavno konkuruje za tsinamy z WizzAir i Ryanair - Ryabikin. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/news/2019/04/24/647327/
  • 24. Ekonomichna pravda. Milyardni zbytky i borgy: chy varto perezhyvaty za MAU. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/publications/2019/03/28/646490/

Адреса редакції:

Кафедра економічної теорії та міжнарожних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка», проспект Яворницького, 19, м. Дніпро, Україна, 49005.

 

Телефони для довідок: +380 (56) 47-15-66, +380 (97) 115-75-45 – провідний редактор Черченко Ніна Альбертівна.

 

 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Nike
Air Force 1

Головний редактор журналу

Пилипенко Г. М., доктор економічних наук, професор кафедри туризму та економіки підприємства НТУ «Дніпровська політехніка»


Заступники головного редактора:

Вагонова О. Г., доктор економічних наук, завідувач кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління НТУ «Дніпровська політехніка»

Амоша О. І., академік НАН України, доктор економічних наук, почесний директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України



Голова редакційної ради

Швець В. Я., доктор економічних наук, завідувач кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»


Члени редакційної колегії:

Бардась А.В., д. е. н.; Безугла Л.С., д. е. н.; Бєлобородова М.В., к. е. н.; Бондаренко Л.А., к.е.н.; Бойченко М.В., д. е. н.; Булєєв І.П., д. е. н.; Герасименко А.Г., д. е. н.; Герасименко Т.В., к. геол. н.; Григоренко І.В., к. е. н., Добрянська Н.А., д. е. н.; Єрмошкіна О.В., д. е. н.; Залознова Ю.С., член-кореспондент НАН України, д. е. н.; Іванова М.І., д. е. н.; Касян С.Я., к. е. н.; Корнєєв В.В., д. е. н.; Красовська О.Ю., д. е. н.; Литвиненко Н.І., д. е. н.; Макурін А.А., д. е. н.; Павлова В.А., д. е. н.; Пашкевич М.С., д. е. н.; Пилипенко Ю.І., д. е. н.; Прушківська Е.В., д. е. н.; Славкова А. А., к. е. н.; Смєсова В.Л., д. е. н.; Терещенко Е.Ю., к. т. н.; Трифонова О.В., д. е. н.; Усатенко О.В., д. е. н.; Шинкаренко Н.В., к. е. н; Чуріканова О.В., д. е. н.; Якименко-Терещенко Н.В., д. е. н.


Закордонні члени редакційної колегії:

Даріюш С. (Університет AGH, м. Краків, Польща), Кошебаєва Г.К. (Карагандинський державний університет, м. Караганда, Казахстан), Росак-Широцка Й. (Ченстоховський технологічний університет, м. Ченстохова, Польща), Січінава А. (Грузинський технічний університет, м. Тбілісі, Грузія), Тарас В. (Університет Північної Кароліни, м. Грінсборо, США, Юревічейне Д. (Вільнюський технічний університет Гедімінаса, м .Вільнюс, Литва).


Провідний редактор Черченко Н. А.

Літературний редактор Ісакова М. Л.

Технічний редактор Літвінов Ю.І.

Nike WMNS Air Force 1 Shadow White/Hydrogen Blue-Purple