ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2020 №1 (69)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:336.01: 338.515
DOI:https://doi.org/10.33271/ev/69.058
Мова статті:Українська
Сторінки:58-65
Заголовок:Дослідження економічної сутності категорії «прибуток»
Автори:Онисько С. М., Львівський національний аграрний університет,
Лизак М. П., Львівський національний аграрний університет
Анотація:Методологія дослідження. Стаття базується на дослідженні, під час проведення якого були використані методи: абстракції – при встановлені сутності поняття «прибуток»; загального й особливого – при виявленні його специфіки в умовах функціонування ринкової економіки; логічного й історичного – при дослідженні ретроспективи розвитку уявлень про сутність та природу прибутку. Результати. У статті розглядається економічна суть і роль прибутку в ринкових умовах господарювання. Показано, що прибуток виступає не тільки стимулом господарської діяльності підприємства, але й основним джерелом його розвитку. Обсяг прибутку будь-якого підприємства виступає підґрунтям фінансово-економічних результатів його діяльності. Досліджено природу прибутку в політичній економії, зокрема зі сторони меркантилістів, які, стверджували, що виникнення прибутку пов'язане з торгівлею, так і зі сторони фізіократів, які дослідували прибуток лише у сфері виробництва. Обґрунтовано, що поняття прибутку в економічній системі існує у зв'язку з наявністю товарно-грошових відносин, появою і розвитком інституту власності, особливо приватної. У статті значну увагу приділено класикам політекономії, а саме: А. Сміту, Д. Рікардо, К. Марксу. Значну увагу приділено дослідженню праць сучасних науковців, на основі чого з’ясовано, що найбільш точне визначення прибутку належить С. В. Мочерному, який зазначає, що прибуток – це перетворена похідна форма додаткової вартості, яка в кількісному виразі є різницею між ціною продажу товару і витратами капіталу на його виробництво. Новизна. Рекомендується розглянути прибуток з урахуванням: соціальних відносин – як засіб задоволення інтересів учасників ринкових відносин, що беруть участь в його формуванні; економічних відносини – як частина доданої вартості, яка вбудована в виробництво і фактично надходить у підприємства у вигляді виручки від продажу продукції; фінансових відносин – як вид фінансового результату діяльності підприємств, який визначається позитивним балансом між отриманим доходом і витратами, понесеними підприємством. Практична значимість. Обґрунтовано відмінність між категоріями «прибуток» і «фінансовий результат». Визначено, що прибуток є частиною фінансового результату підприємства. Досліджено, що прибуток є основним джерелом фінансування розвитку підприємства, вдосконалення його матеріально-технічної бази, забезпечення всіх форм інвестування. 
Ключові слова:Прибуток підприємства, Фінансовий результат, Позитивний результат, Збиток, Власний капітал, Види прибутку, Розвиток діяльності підприємства, Економічний розвиток, Фінансова незалежність
Файл статті:EV20201_058-065.pdf
Література:
  • 1. Bezhinova, L. I., & Vlasova, N.O. (2005). Efekt finansovoho leveredzhu yak kryteriy optymizatsii struktury kapitalu torhivelnoho pidpryiemstva. Visnyk Don. DUET, 3(27), 185.
  • 2. Boychuk, V.A., Proskurovych, O.V. (2010). Modelyuvanny adaptyvnoho upravlinnya prybutkom pidpryiemstva. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytety, (1), T.2, 71-76.
  • 3. Vasylenko, L.P., Hut, L.V. & Okseienko, P.O. (2006). Finansy pidpryiemstv u skhemakh i tablytsyakh. Kyiv: Dakor.
  • 4. Vlasova, N.O., & Melushova, I.Yu. (2008). Efektyvnist formuvannya finansovykh rezultativ pidpry- iemstv rozdribnoi torhivli. Kharkiv: KHDUKHT.
  • 5. Mochernyi, S. V. (Ed.). (2002). Ekonomichna entsyklopediya. (Vols 1-3). Kyiv.
  • 6. Sey, Zh. Traktat po politicheskoi ekonomii. Re- trieved from http://library.tneu.edu.ua/files/EVD/HTML/sey/say.htm
  • 7. Kruhlova, O.A., Kozyb, V.O., & Kozub, S.O. (2018). Yakist prybutku yak efektyvnosti upravlinnya pidpryiemstvom. Visnyk KhDU. Seriya ekonomichni nauky, (28), 115-119. Retrieved from http://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/75.
  • 8. Lyshylenko, O.V. (2003). Teoriya bukhhalter- skoho obliku. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury.
  • 9. Mazaraki, A.A. (2010). Torhovelne pidpryiem- stvo: stratehiya, polityka, konkurentospromozhnist. Kyiv: KNTEU.
  • 10. Men, T. (1985). Bohatstvo Anhlii vo vneshnei torhovle. Merkantilizm. Moskva: Soksekzim.
  • 11. Poddierohin, A.M., Bilyk, M.D., & Buriak, L.D. (2008). Finansy pidpryiemstv. (7th ed.). Kyiv: KNEU.
  • 12. Pokropyvnyy, S.F. (2001). Ekonomika pidpry- iemstva. (2nd ed.). Kyiv: KNEU.
  • 13. Rikardo, D. (1955). Nachala politicheskoy ekonomii i nalogovogo oblozheniya. Soch. Moskva: Politizdat.
  • 14. Skaliuk, R.V. (2020). Sytnist ta znachennia fi- nansovyh rezultativ v systemi rozvytku hospodarskoi dialnosti promyslovikh pidpriemstv. Naukovi pratsi KNTU. Ekonomichni nauki. (18). 135-141.
  • 15. Smit, A. (2007). Isledovanie o prirode I prichi- nakh bohatstva narodov. Seriya: Antolohiya ekonomich- eskoi micli. Moskva: Eksmo.
  • 16. Shvets, V.H. (2003). Toeriya bukhalterskoho obliku. Kyiv: Znannya-Pres.
  • 17. Marks, K. (1867). Das Kapital. New York. P.
  • 413.
Air Force 1

Головний редактор

Пилипенко Г. М., доктор економічних наук, професор кафедри туризму та економіки підприємства НТУ «Дніпровська політехніка»


Заступники головного редактора:

Вагонова О. Г., доктор економічних наук, завідувач кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління НТУ «Дніпровська політехніка»

Амоша О. І., академік НАН України, доктор економічних наук, почесний директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України



Голова редакційної ради

Швець В. Я., доктор економічних наук, завідувач кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»


Редакційна рада:

Бардась А. В., доктор економічних наук, декан факультету менеджменту, професор кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Булєєв І. П., доктор економічних наук, головний науковий співробітник відділу проблем економіки підприємств Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Герасименко А. Г., доктор економічних наук, професор кафедри економічної теорії та конкурентної політики Київського національного торговельно-економічного університету

Іванова М. І., доктор економічних наук, доцент кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Залознова Ю. С., член-кореспондент НАН України доктор економічних наук, директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Єрмошкіна О. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічного аналізу та фінансів, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кострицька С. І., завідувач кафедри іноземних мов, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кочура Є. В., доктор технічних наук, завідувач кафедри економіки та економічної кібернетики, НТУ «Дніпровська політехніка»

Литвиненко Н. І., доцент кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пашкевич М. С., доктор економічних наук, завідувач кафедри обліку і аудиту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прокопенко В. І., доктор технічних наук, професор кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пилипенко Ю. І., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прушківська Е. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин, НУ «Запорізька політехніка»

Трифонова О. В., доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Шаповал В. М., доктор економічних наук, завідувач кафедри туризму та економіки підприємства, НТУ «Дніпровська політехніка»


Міжнародна редакційна рада

Г. Кошебаєва, доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту підприємства Карагандинського державного технічного університету, Казахстан.

В. Тарас, PhD, доцент кафедри міжнародного бізнесу Університету Південної Кароліни, м. Грінсборо, США.

Ш. Форліч, доктор економічних наук, ректор Вищої банківської школи, м. Вроцлав, Польща.

М. Шефер, PhD, керівник соціально-освітнього проекту з підвищення знань в галузі економіки Науково-освітньої асоціації «SEPIKE», м. Мюнхен, Німеччина.


Провідний редактор Черченко Н. А.

Літературний редактор Ісакова М. Л.

Технічний редактор Казиміренко О. В.

Nike WMNS Air Force 1 Shadow White/Hydrogen Blue-Purple

Адреса редакції:

Кафедра економічної теорії та міжнарожних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка», проспект Яворницького, 19, м. Дніпро, Україна, 49005.

 

Телефони для довідок: +380 (56) 47-15-66, +380 (97) 115-75-45 – провідний редактор Черченко Ніна Альбертівна.

 

 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Nike
  • Економічна теорія (актуальні проблеми сучасної економічної теорії, економічної історії та історії економічної думки, методологія економічної науки);
  • Міжнародні економічні відносини (теоретичні та практичні питання розвитку міжнародних економічних відносин, проблеми глобалізації, особливості соціально-економічного та сталого розвитку країн світу);
  • Підприємництво та економіка підприємства (розвиток підприємницької діяльності та питання забезпечення ефективного функціонування підприємств);
  • Фінанси (закономірності та механізми функціонування фінансового ринку, фінансово-кредитна підтримка підприємств);
  • Облік та оподаткування (дослідження методології, методики і організації бухгалтерського обліку, аналізу, ревізії та аудиту фінансово-господарської діяльності підприємств і податкової системи);
  • Економіка природокористування (проблеми підвищення ефективності використання природних ресурсів, питання ресурсозбереження, пошуку та обґрунтування доцільності використання тих чи інших джерел отримання сировини, напрямів та результативності економічної політики держави у сфері ресурсозбереження та охорони навколишнього середовища);
  • Менеджмент (проблеми теорії та практики менеджменту в економічній діяльності.);
  • Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень (наукове обґрунтування методів, спрямованих на підвищення ефективності прийняття управлінських рішень в економіці);
  • Маркетинг (теоретичні та практичні питання маркетингового підходу до розвитку галузі та підприємства);
  • Публічне управління та адміністрування (дослідження державних систем регулювання економіки, функцій, структур управління на різних рівнях, проблеми організаційно-економічного механізму державної підтримки підприємницьких структур, активізації діяльності територіальних громад).
Nike