ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2022 №1 (77)
Рубрика:Міжнародні економічні відносини
УДК:330.11:338.1:339.9
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/77.062
Мова статті:Українська
Сторінки:62-76
Заголовок:Кон’юнктурний аналіз сучасного світового ринку товарів та послуг
Автор:Смєсова В. Л., НТУ «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Результати отримано на основі використання методів наукової абстракції, аналізу й синтезу – при узагальненні наукових підходів до визначення сутності категорії «кон’юнктура ринку», методу єдності історичного і логічного – при дослідженні еволюції економічних поглядів в теорії економічної кон’юнктури, методу групування – при узагальненні підходів до визначення сутності цієї категорії, статистичного методу – при аналізі сучасного стану світового ринку товарів та послуг. Результати. Здійснено ретроспективний аналіз теорій економічної кон’юнктури та підходів до визначення категорії «кон’юнктура ринку». Встановлено, що усталеного підходу до розуміння сутності цієї категорії так і не було сформовано. З’ясовано, що кон’юнктура ринку трактувалася одними вченими як стан або ситуація на ринку, а іншими – як ланцюг або збіг певних обставин, що пов’язує між собою ринкові процеси, характеризує зміни, рух, тобто як статичне або як динамічне явище. Існували підходи, згідно яких кон’юнктура ринку ототожнювалася зі співвідношенням елементів ринку, а також з умовами сукупності обставин, факторів, які визначають ринкову ситуацію, процесом або результатом дії цих факторів. На основі узагальнення наукових підходів до визначення цієї категорії обґрунтовано, що її категоріальне оформлення необхідно проводити на основі поєднання істотних характеристик, які розкривають внутрішній зміст кон’юнктури ринку (стан, ситуацію на ринку, статичну й динамічну компоненти), факторів впливу, а також змін на ринку. Виявлено особливості світового ринку товарів та послуг та охарактеризовано його зв’язки з іншими світовими ринками. Досліджено сучасний стан світового ринку товарів та послуг, фактори і тенденції його розвитку, проаналізовано динаміку і структуру світового експорту й імпорту. Виявлено країни-лідери у світовому експорті та імпорті товарів і послуг, а також місце України на цьому ринку. Новизна. Науковою новизною дослідження є узагальнення наукових підходів та уточнення сутності категорії «кон’юнктура ринку», а також в аналіз структури, сучасного стану і динаміки світового ринку товарів та послуг, виявлення основних тенденцій його розвитку. Практична значущість. Практичне значення одержаних результатів полягає в уточненні сутності кон’юнктури ринку, що дозволяє розуміти її особливості та проводити її дослідження на сучасному етапі розвитку, а також в обґрунтуванні основних тенденцій світового ринку товарів та послуг. 
Ключові слова:Економічна кон'юнктура, Кон’юнктура ринку, Світовий ринок, Ринок товарів та послуг, Світове господарство
Файл статті:EV20221_062-076.pdf
Література:
  • 1. Marks, K., & Engels, F. (1955). Sochineniya. Izd. 2. Tom 4. Moskva: Politizdat.
  • 2. Repke, V. (1927). Konyunktura. Moskva: Finansovoe izdatelstvo NKF SSSR.
  • 3. Tugan-Baranovskiy, M.I. (1984). Promislovi kryzy v suchasniy Angliyi, yihni prychyny i vplyv na hospodarske zhyttia. Sankt-Peterburg.
  • 4. Kondratev, N.D. (2002). Bolshye tsykly i konyunktury i teoriya predvideniya. Izbrannye trudy. Moskva: «Ekonomika».
  • 5. Kondratev, N.D. (1989). Problemy ekonomicheskoy dinamiki. L.I. Abalkin. (Ed.). Moskva: «Ekonomika».
  • 6. Kassel, G. (1925). Teoriya konyunktury. Moskva: Tsentralnoe upravlenie pechati VSNH SSSR.
  • 7. Lipych, L.G., & Radishchuk, T.P. (2013). Formuvannia stratehiyi innovatsiynoho rozvytku pidpryiemstva na zasadakh prohnozuvannia koniunktury rynku avtomobilebuduvannia. Lutsk: Shidnoievropeyskyy natsionalnyy universytet imeni Lesi Ukrayinky.
  • 8. Mitchell, W.C. (1927). Business cycles: the problem and its setting. News-Bulletin of the NBER, (31), 1-8.
  • 9. Shumpeter, Y.A. (1982). Teoriya ekonomicheskogo razvitiya (issledovanie predprinimatelskoy pribyli, kapitala, kredita, protsenta i tsikla konyunktury). Moskva: Progress.
  • 10. Piskoppel, F.G. (1960). Osnovy izucheniya konyunktury kapitalisticheskogo hozyaystva. Moskva: Mezhdunarodnye otnosheniya.
  • 11. Starostina, A.V. (2002). Marketingovye issledovaniya: prakticheskiy aspect. Kyiv; Moskva; Sankt-Peterburg: Vilyams.
  • 12. Skibinskiy, S.V. (2000). Marketing. (Vols. 1-2). Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoyi komertsiynoyi akademiyi.
  • 13. Babukh, I.B., & Eremiya, M.M. (2021). Koniunkturni doslidzhennia v systemi marketinhovoh o analizu. Naukoviy visnik Uzhgorodskogo natsionalnogo universitetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, (38), 5-9. doi.org/10.32782/2413-9971/2021-38-1.
  • 14. Karpov, V.A., & Kucherenko, V.R. (2001). Marketing: prognozuvannya kon’yunkturi rinku. Kiyiv: Znannya.
  • 15. Krikavskiy, E.V., Kosar, N.S., Mnih, O.B., & Soroka, O.A. (2004). Marketynhovi doslidzhennia. Lviv: Natsionalniy universitet «Lvivska politekhnika», «Intelekt-Zakhid».
  • 16. Korepanov, O.S. (2009). Do pytannia pro stanovlennia poniattia ekonomichnoyi koniunktury. Visnyk Harkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Ekonomichna seriia, (869), 26-31.
  • 17. World Trade Organization. (2022). Retrieved from https://data.wto.org/en
Air Force 1

Головний редактор

Пилипенко Г. М., доктор економічних наук, професор кафедри туризму та економіки підприємства НТУ «Дніпровська політехніка»


Заступники головного редактора:

Вагонова О. Г., доктор економічних наук, завідувач кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління НТУ «Дніпровська політехніка»

Амоша О. І., академік НАН України, доктор економічних наук, почесний директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України



Голова редакційної ради

Швець В. Я., доктор економічних наук, завідувач кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»


Редакційна рада:

Бардась А. В., доктор економічних наук, декан факультету менеджменту, професор кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Булєєв І. П., доктор економічних наук, головний науковий співробітник відділу проблем економіки підприємств Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Герасименко А. Г., доктор економічних наук, професор кафедри економічної теорії та конкурентної політики Київського національного торговельно-економічного університету

Іванова М. І., доктор економічних наук, доцент кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Залознова Ю. С., член-кореспондент НАН України доктор економічних наук, директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Єрмошкіна О. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічного аналізу та фінансів, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кострицька С. І., завідувач кафедри іноземних мов, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кочура Є. В., доктор технічних наук, завідувач кафедри економіки та економічної кібернетики, НТУ «Дніпровська політехніка»

Литвиненко Н. І., доцент кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пашкевич М. С., доктор економічних наук, завідувач кафедри обліку і аудиту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прокопенко В. І., доктор технічних наук, професор кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пилипенко Ю. І., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прушківська Е. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин, НУ «Запорізька політехніка»

Трифонова О. В., доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Шаповал В. М., доктор економічних наук, завідувач кафедри туризму та економіки підприємства, НТУ «Дніпровська політехніка»


Міжнародна редакційна рада

Г. Кошебаєва, доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту підприємства Карагандинського державного технічного університету, Казахстан.

В. Тарас, PhD, доцент кафедри міжнародного бізнесу Університету Південної Кароліни, м. Грінсборо, США.

Ш. Форліч, доктор економічних наук, ректор Вищої банківської школи, м. Вроцлав, Польща.

М. Шефер, PhD, керівник соціально-освітнього проекту з підвищення знань в галузі економіки Науково-освітньої асоціації «SEPIKE», м. Мюнхен, Німеччина.


Провідний редактор Черченко Н. А.

Літературний редактор Ісакова М. Л.

Технічний редактор Казиміренко О. В.

Nike WMNS Air Force 1 Shadow White/Hydrogen Blue-Purple

Адреса редакції:

Кафедра економічної теорії та міжнарожних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка», проспект Яворницького, 19, м. Дніпро, Україна, 49005.

 

Телефони для довідок: +380 (56) 47-15-66, +380 (97) 115-75-45 – провідний редактор Черченко Ніна Альбертівна.

 

 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Nike
  • Економічна теорія (актуальні проблеми сучасної економічної теорії, економічної історії та історії економічної думки, методологія економічної науки);
  • Міжнародні економічні відносини (теоретичні та практичні питання розвитку міжнародних економічних відносин, проблеми глобалізації, особливості соціально-економічного та сталого розвитку країн світу);
  • Підприємництво та економіка підприємства (розвиток підприємницької діяльності та питання забезпечення ефективного функціонування підприємств);
  • Фінанси (закономірності та механізми функціонування фінансового ринку, фінансово-кредитна підтримка підприємств);
  • Облік та оподаткування (дослідження методології, методики і організації бухгалтерського обліку, аналізу, ревізії та аудиту фінансово-господарської діяльності підприємств і податкової системи);
  • Економіка природокористування (проблеми підвищення ефективності використання природних ресурсів, питання ресурсозбереження, пошуку та обґрунтування доцільності використання тих чи інших джерел отримання сировини, напрямів та результативності економічної політики держави у сфері ресурсозбереження та охорони навколишнього середовища);
  • Менеджмент (проблеми теорії та практики менеджменту в економічній діяльності.);
  • Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень (наукове обґрунтування методів, спрямованих на підвищення ефективності прийняття управлінських рішень в економіці);
  • Маркетинг (теоретичні та практичні питання маркетингового підходу до розвитку галузі та підприємства);
  • Публічне управління та адміністрування (дослідження державних систем регулювання економіки, функцій, структур управління на різних рівнях, проблеми організаційно-економічного механізму державної підтримки підприємницьких структур, активізації діяльності територіальних громад).
Nike