ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2022 №2 (78)
Рубрика:Підприємництво та економіка підприємства
УДК:330:658.87
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/78.111
Мова статті:Українська
Сторінки:111-122
Заголовок:Формування конкурентної позиції малого виробничого підприємництва на засадах бізнес-моделювання
Автори:Добринюк О. І., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Літвінов Ю. І., НТУ «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Результати отримано за рахунок застосування методів: абстракції та наукового узагальнення – для визначення сутності процесу розвитку сфери малого бізнесу та виокремлення його проблем в Україні; аналізу, систематизації та синтезу – при досліджені чинників підвищення ефективності діяльності малих виробничих підприємств; структурний аналіз – при визначені стратегічної гнучкості в питаннях адаптації до зміни умов товарних ринків. Результати. Визначено загальний стан та тенденції зміни результатів діяльності малого бізнесу в конкретному виді економічної діяльності, а саме у виробництві та торгівлі певною категорією товарів. Проаналізовані можливості розвитку конкурентної позиції малого виробничого підприємства на засадах бізнес-моделювання, що дозволить реалізувати системний підхід до управління підприємством та уникнути «пасток» функціонального підходу (маркетинг; HR; інтелектуальна власність; фінансування; технології тощо). Ідентифіковано внутрішні можливості формування культури, що орієнтована на стратегічну гнучкість в питанні адаптації до зміни умов товарних ринків, насамперед оновлення пріоритетних сегментів споживачів – цільової аудиторії підприємства. Визначено можливості швидкого набуття конкурентних переваг малим виробничим підприємством за рахунок використання потенціалу інших ринкових суб’єктів. Новизна. Набув подальшого розвитку методичний підхід до формування конкурентної позиції суб’єкта малого виробничого підприємництва шляхом розвитку його бізнес-моделі роздрібної торгівлі із застосуванням широкого спектру рішень в сфері інформаційно-комунікаційних технологій. Таким чином, визначаються підстави для отримання нових наукових результатів у сфері діяльності малих виробничих підприємств шляхом оновлення елементу «сегменти споживачів» та цінності пропозиції в напрямку роздрібної торгівлі, що забезпечується відповідними змінами в інших дистрибутивних елементах бізнес-моделі малого виробничого підприємства. Практична значущість. Обґрунтовані потенційні важелі набуття конкурентоспроможності малим виробничим підприємством за рахунок налагодження взаємодії з роздрібним споживачем як цільовою аудиторією, що дозволить підвищити потенціал підприємства у сфері дистрибуції. 
Ключові слова:Конкурентна позиція, Мале виробниче підприємство, Адаптація, Роздрібна торгівля, Бізнес-моделювання, Гумові шини, Сегменти споживачів, Цінність пропозиції
Файл статті:EV20222_111-122.pdf
Література:
  • 1. Tabinskyi, V.A., Teliatnyk, V.M., & Simon, A.P. (2017). Problemy ta perspektyvy rozvytku maloho biznesu v Ukraini. «Molodyi vchenyi», 3(43), 848-851.
  • 2. Lutsiak, V.V. (2016). Competitiveness management system for a small production enterprise. Aktualni problemy ekonomiky, (2), 170-179. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2016_2_20
  • 3. Vahner, I.M., & Demko, I.I. (2020). Vplyv COVID-19 na ekonomichnyy rozvytok maloho i serednioho biznesu v Ukraini. Visnyk universytetu bankivskoi spravy, (1), 59-66. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/echp_2021_13_2_5
  • 4. Kolesnyk, V.I. (2021). Deiaki problemy funktsionuvannia maloho biznesu v umovakh pandemii. Ekonomika kharchovoi promyslovosti. T.13, Issue 2, 29-33. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/echp_2021_13_2_5 doi.org/10.15673/fie.v13i2.2037
  • 5. Tserkovna, A.V., & Karelova, K.S. (2020). Vplyv tsyfrovizatsii na rozvytok maloho i serednioho biznesu v Ukraini. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia, T.19, Issue 2(45), 328-339. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/rectpu_2020_19_2_21 doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201486
  • 6. Shvestko, O.V. (2018). Tendentsii ta priorytety providnykh torhovelnykh merezh v upravlinni prodazhem tovariv. Naukovyy visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, (15), Part 5, 83-86.
  • 7. Kovalska, L.L., & Rechun, O.Yu. (2018). Rozdribna torhivlia: sutnist, otsinka ta napriamy rozvytku. Ekonomichnyy Forum, (2), 61-67.
  • 8. Krasota, O.V., & Kiriev, I.S. (2021). Osoblyvosti rozvytku maloho pidpryiemnytstva v umovakh porushennia makroekonomichnoi stabilnosti. Efektyvna ekonomika. (2). Retrieved from http://www.econ-omy.nayka.com.ua/pdf/2_2021/100.pdf doi.org/10.32702/2307-2105-2021.2.98
  • 9. Analitychne doslidzhennia vtorynnoho avtorynku Ukrainy. Retrieved from https://eauto.org.ua/news/13-analitichne-doslidzhennya-vtorinnogo-avtorinku-ukrajini
  • 10. Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua.
  • 11. Kilkist subiektiv velykoho, serednioho, maloho ta mikropidpryiemnytstva za vydamy ekonomichnoi diialnosti (2010-2020). Retrieved from http://www.ukr-stat.gov.ua/operativ/opera-tiv2019/fin/pssg/ksg_vsmm_ek_2010_2020_u.xlsx
  • 12. Rentabelnist operatsiynoi ta usiiei diialnosti pidpryiemstv za vydamy ekonomichnoi diialnosti z rozpodilom na velyki, seredni, mali ta mikropidpryiemstva (2010-2020). Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/opera-tiv2021/fin/fin_new/rodp_ek_vsmm_2010_2020_ue.xlsx
  • 13. Vytraty na vyrobnytstvo produktsii (tovariv, posluh) pidpryiemstv za vydamy ekonomichnoi diialnosti z rozpodilom na velyki, seredni, mali ta mikropidpryiemstva (2012-2020). Retrieved from http://www.ukr-stat.gov.ua/operativ/opera-tiv2021/fin/pdp/pdp_ue/vvp_ek_vsmm_2012_2020_ue.xlsx
  • 14. Drabovskyi, A.H., & Іvaniuta, P.V. (2016). Obhruntuvannia metodyky vyznachennia zhyttievoho tsyklu tovaru. Visnyk Vinnytskoho Politechnichnoho Instytutu, Issue 3, 25-32.
  • 15. Business model canvas - Business design tool. Retrieved from https://www.business-modelsinc.com/about-bmi/tools/business-model-canvas/
Air Force 1

Головний редактор

Пилипенко Г. М., доктор економічних наук, професор кафедри туризму та економіки підприємства НТУ «Дніпровська політехніка»


Заступники головного редактора:

Вагонова О. Г., доктор економічних наук, завідувач кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління НТУ «Дніпровська політехніка»

Амоша О. І., академік НАН України, доктор економічних наук, почесний директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України



Голова редакційної ради

Швець В. Я., доктор економічних наук, завідувач кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»


Редакційна рада:

Бардась А. В., доктор економічних наук, декан факультету менеджменту, професор кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Булєєв І. П., доктор економічних наук, головний науковий співробітник відділу проблем економіки підприємств Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Герасименко А. Г., доктор економічних наук, професор кафедри економічної теорії та конкурентної політики Київського національного торговельно-економічного університету

Іванова М. І., доктор економічних наук, доцент кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Залознова Ю. С., член-кореспондент НАН України доктор економічних наук, директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Єрмошкіна О. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічного аналізу та фінансів, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кострицька С. І., завідувач кафедри іноземних мов, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кочура Є. В., доктор технічних наук, завідувач кафедри економіки та економічної кібернетики, НТУ «Дніпровська політехніка»

Литвиненко Н. І., доцент кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пашкевич М. С., доктор економічних наук, завідувач кафедри обліку і аудиту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прокопенко В. І., доктор технічних наук, професор кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пилипенко Ю. І., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прушківська Е. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин, НУ «Запорізька політехніка»

Трифонова О. В., доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Шаповал В. М., доктор економічних наук, завідувач кафедри туризму та економіки підприємства, НТУ «Дніпровська політехніка»


Міжнародна редакційна рада

Г. Кошебаєва, доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту підприємства Карагандинського державного технічного університету, Казахстан.

В. Тарас, PhD, доцент кафедри міжнародного бізнесу Університету Південної Кароліни, м. Грінсборо, США.

Ш. Форліч, доктор економічних наук, ректор Вищої банківської школи, м. Вроцлав, Польща.

М. Шефер, PhD, керівник соціально-освітнього проекту з підвищення знань в галузі економіки Науково-освітньої асоціації «SEPIKE», м. Мюнхен, Німеччина.


Провідний редактор Черченко Н. А.

Літературний редактор Ісакова М. Л.

Технічний редактор Казиміренко О. В.

Nike WMNS Air Force 1 Shadow White/Hydrogen Blue-Purple

Адреса редакції:

Кафедра економічної теорії та міжнарожних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка», проспект Яворницького, 19, м. Дніпро, Україна, 49005.

 

Телефони для довідок: +380 (56) 47-15-66, +380 (97) 115-75-45 – провідний редактор Черченко Ніна Альбертівна.

 

 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Nike
  • Економічна теорія (актуальні проблеми сучасної економічної теорії, економічної історії та історії економічної думки, методологія економічної науки);
  • Міжнародні економічні відносини (теоретичні та практичні питання розвитку міжнародних економічних відносин, проблеми глобалізації, особливості соціально-економічного та сталого розвитку країн світу);
  • Підприємництво та економіка підприємства (розвиток підприємницької діяльності та питання забезпечення ефективного функціонування підприємств);
  • Фінанси (закономірності та механізми функціонування фінансового ринку, фінансово-кредитна підтримка підприємств);
  • Облік та оподаткування (дослідження методології, методики і організації бухгалтерського обліку, аналізу, ревізії та аудиту фінансово-господарської діяльності підприємств і податкової системи);
  • Економіка природокористування (проблеми підвищення ефективності використання природних ресурсів, питання ресурсозбереження, пошуку та обґрунтування доцільності використання тих чи інших джерел отримання сировини, напрямів та результативності економічної політики держави у сфері ресурсозбереження та охорони навколишнього середовища);
  • Менеджмент (проблеми теорії та практики менеджменту в економічній діяльності.);
  • Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень (наукове обґрунтування методів, спрямованих на підвищення ефективності прийняття управлінських рішень в економіці);
  • Маркетинг (теоретичні та практичні питання маркетингового підходу до розвитку галузі та підприємства);
  • Публічне управління та адміністрування (дослідження державних систем регулювання економіки, функцій, структур управління на різних рівнях, проблеми організаційно-економічного механізму державної підтримки підприємницьких структур, активізації діяльності територіальних громад).
Nike