Основні рецензенти

Білоцерківець Володимир Вікторович - Український державний університет науки та технологій

Герасименко Анжеліка Григорівна - Київський національний торговельно-економічний університет

Завгородня Олена Олександрівна - Український державний університет науки та технологій

Литвиненко Наталія Іванівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Тарасевич Віктор Миколайович - Український державний університет науки та технологій

Пилипенко Ганна Миколаївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Ходжаян Аліна Олександрівна - Київський національний університет ім. Т.Г. Шевченка

Прушківський Володимир Генадійович - Національний університет «Запорізька політехніка»

Задоя Анатолій Олександрович - Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля

Прушківська Емілія Василівна - Національний університет «Запорізька політехніка»

Мушникова Світлана Анатоліївна - Український державний університет науки та технологій

Пилипенко Юрій Іванович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Смєсова Вікторія Леонідівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Безугла Людмила Сергіївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Амоша Олександр Іванович - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Булєєв Іван Петрович - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Залознова Юлія Станіславівна - Інститут економіки промисловості Національної академії наук України

Ареф’єва Олена Володимирівна - Національний авіаційний університет

Прохорова Вікторія Володимирівна - Українська інженерно-педагогічна академія

Вагонова Олександра Григорівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Єрмошкіна Олена Вячеславівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Макурін Андрій Андрійович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Пашкевич Марина Сергіївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Усатенко Ольга Володимирівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Лазебник Лариса Леонідівна - Університет державної фіскальної служби України

Чуріканова Олена Юріївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Бардась Артем Володимирович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Бойченко Микола Вікторович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Іванова Марина Іллівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Трифонова Олена Василівна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Швець Василь Якович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Красовська Олена Юріївна - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Касян Сергій Якович - Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

Метеленко Наталія Георгіївна - Запорізька державна інженерна академія

Петруня Юрій Євгенович - Університет митної справи та фінансів


ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2022 №4 (80)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:334:339
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/80.018
Мова статті:Українська
Сторінки:18-25
Заголовок:Понятійно-термінологічний апарат дослідження франчайзингу в системі економічних знань
Автор:Голубка Д. С., Львівський національний університет імені Івана Франка
Анотація:Методологія дослідження. У процесі дослідження поняття франчайзингу та його складових використано загальнонаукові та спеціальні методи: метод абстрагування та узагальнення – при визначенні поняття та економічної природи франчайзингу; системного аналізу – під час дослідження понятійно-термінологічного апарату франчайзингу та його систематизації за відповідними критеріями; аналізу і синтезу, індукції та дедукції – під час розробки пропозицій щодо вдосконалення понятійно-термінологічної бази дослідження франчайзингу; логічного аналізу – для визначення переваг та недоліків окремих підходів, принципів та нормативно-правових засад у сфері франчайзингу як моделі організації бізнесу. Результати. Досліджено еволюцію поглядів на зміст франчайзингу. Це дозволило здійснити розподіл понять франчайзингу на групи концептуальних категорій (міжнародний, багатонаціональний, майстер-, самозайнятості, суб-; комерційна концесія, співробітництво бізнесу, франчайзингова модель співробітництва, глобалізація й інтернаціоналізація бізнесу), діяльнісних категорій (франчайзинговий бізнес, соціальний франчайзинг, франчайзингові відносини, франчайзингова операція, франчайзингова мережа, франчайзингова система, етика франчайзингу, псевдофранчайзинг, резилентність франчайзингу), комерційних категорій (франчайзинговий пакет, вартість франшизи, витрати на започаткування франшизи, паушальний внесок, стартові інвестиції франчайзі, плата за продовження франшизи, франчайзингові платежі, роялті, прибуток франшизи, капітал бренду) а також таких, що вказують на об’єкт діяльності, а саме: нематеріальні активи бізнесу – іміджеві (торговельна марка, бренд, репутація, досвід діяльності й реалізації успішної бізнес-ідеї), технологічні (ноу-хау, стандарти). Визначено основні підходи до розуміння франчайзингу, що вказало на його базові змістовні елементи: співробітництво й партнерство, модель організації бізнесу, спосіб виходу й просування продукції на ринку, передача прав на використання нематеріальних активів, інвестиційний регулятор. Виділення основних видів франчайзингу дозволило акцентувати увагу на перспективності розвитку соціального франчайзингу та франчайзингу самозайнятості. Виокремлено та досліджено загрози псевдофранчайзингу. Новизна. Обґрунтовано перспективу розвитку методології аналізу франчайзингу, що може стати ефективним напрямком повоєнного відновлення України на тлі високого інвестиційного потенціалу міжнародних партнерів, що актуалізує наукові дослідження за даною тематикою. Практична значущість. У рамках дослідження комерційних понять франчайзингу з’ясовано складові вартості франшизи (паушального внеску, роялті, маркетингових відрахувань) у системі формування франчайзингового пакету. 
Ключові слова:Економіка України, Франчайзинг, Співробітництво, Міжнародний бізнес, Соціальний франчайзинг, Вартість франшизи, Псевдофраншиза
Файл статті:EV20224_018-025.pdf
Література:
  • 1. The History of Modern Franchising: International Franchise Association. Retrieved from https://www.franchise.org/blog/the-history-of-modern- franchising
  • 2. Alon, I., Apriliyanti, I.D., Parodi, M.C. (2020). A systematic review of international franchising. The Multinational Business Review, Vol. 29, Issue 1, p. 43-69. doi.org/10.1108/MBR-01-2020-0019
  • 3. Bilokon, T.M., & Ostapchuk, K.R. (2021). (MN-2021). Rozvytok franchayzynhu v Ukraini. Molod v nautsi: doslidzhennia, problemy, perspektyvy. Vinnytsia, 1-15.05.2021. Retrieved from https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/mn/mn2021/paper/viewFile/11216/9356
  • 4. Kostiuk, A.K., & Derhachova, V.V. (2014). Perspektyvy rozvytku suchasnykh pidpryiemstv na umovakh franchayzynhu. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia. Zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh. Issue 8. Retrieved from https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/13945/1/2014_4_Kostyuk.pdf
  • 5. Makhnusha, S.M. (2010). Franchayzynhova forma vykorystannia brendu: pohliad z pozytsii marketynhu innovatsiy. Marketynh i menedzhment innovatsiy, (2), 26-33.
  • 6. Kodeks Etyky Franchayzynhu: Federatsiia Rozvytku Franchayzynhu Ukrainy. Retrieved from https://fdf.org.ua/about-franchise/kodeks-etiki-franchajzingu
  • 7. Osnovni terminy franchayzynhu. Dovidnyk dlia pidpryiemtsiv. Diia. Retrieved from https://business.diia.gov.ua/handbook/francajzing/osnovni-termini-francajzingu
  • 8. Sytnyk, N.S., & Popovych, D.V. (2018). Rozvytok franchayzynhu v Ukraini yak skladnyk investytsiynoi polityky derzhavy. Biznes navihator, Issue 1(2), 140-144.
  • 9. The 5 Types of Franchising: Franchise guardian. Retrieved from https://franchiseguardian.com/franchising/types-of-franchising/
  • 10. Osadchyy, O.D. (2011). Providni formy mizhkorporatyvnoho spivrobitnytstva. Naukovi praysi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, Issue 19, 90-94.
  • 11. Tsyvilnyy kodeks Ukrainy vid 16.01.2003 r. № 435-IV. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text
  • 12. Serpeninova, Yu.S. (2014). Franchaysinh: sutnist ta poriadok vidobrazhennia v obliku. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, Ekonomichni nauky, (1), 256-260.
  • 13. The European Code of Ethics for Franchising: European Franchise Federation. (1972). URL: https://www.tzslo.si/uploads/eff_code_of_ethics_for_franchising_final_07122016.pdf
  • 14. Beagelman, S. (2020). Proved The Strength Of Franchising. Forbes (6.01.2021). Retrieved from https://www.forbes.com/sites/stevenbeagelman/2021/01/06/2020-proved-the-strength-of-franchising/?sh=7f7d432a54a3
  • 15. Hospodarskyy kodeks Ukrainy vid 16.01.2003 r. № 436-IV. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text
  • 16. Panina, Yu.S. (2017). Pravove rehuliuvannia dohovoru Franchaysinhu v Yevropeyskomu Soiuzi ta Ukraini. Candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk.
  • 17. Uniform Franchise Offering Circular (UFOC): Entrepreneur. Retrieved from https://www.entrepreneur.com/encyclopedia/uniform-franchise-offering-circular-ufoc

Адреса редакції:

Кафедра економічної теорії та міжнарожних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка», проспект Яворницького, 19, м. Дніпро, Україна, 49005.

 

Телефони для довідок: +380 (56) 47-15-66, +380 (97) 115-75-45 – провідний редактор Черченко Ніна Альбертівна.

 

 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Nike
Air Force 1

Головний редактор журналу

Пилипенко Г. М., доктор економічних наук, професор кафедри туризму та економіки підприємства НТУ «Дніпровська політехніка»


Заступники головного редактора:

Вагонова О. Г., доктор економічних наук, завідувач кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління НТУ «Дніпровська політехніка»

Амоша О. І., академік НАН України, доктор економічних наук, почесний директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України



Голова редакційної ради

Швець В. Я., доктор економічних наук, завідувач кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»


Члени редакційної колегії:

Бардась А.В., д. е. н.; Безугла Л.С., д. е. н.; Бєлобородова М.В., к. е. н.; Бондаренко Л.А., к.е.н.; Бойченко М.В., д. е. н.; Булєєв І.П., д. е. н.; Герасименко А.Г., д. е. н.; Герасименко Т.В., к. геол. н.; Григоренко І.В., к. е. н., Добрянська Н.А., д. е. н.; Єрмошкіна О.В., д. е. н.; Залознова Ю.С., член-кореспондент НАН України, д. е. н.; Іванова М.І., д. е. н.; Касян С.Я., к. е. н.; Корнєєв В.В., д. е. н.; Красовська О.Ю., д. е. н.; Литвиненко Н.І., д. е. н.; Макурін А.А., д. е. н.; Павлова В.А., д. е. н.; Пашкевич М.С., д. е. н.; Пилипенко Ю.І., д. е. н.; Прушківська Е.В., д. е. н.; Славкова А. А., к. е. н.; Смєсова В.Л., д. е. н.; Терещенко Е.Ю., к. т. н.; Трифонова О.В., д. е. н.; Усатенко О.В., д. е. н.; Шинкаренко Н.В., к. е. н; Чуріканова О.В., д. е. н.; Якименко-Терещенко Н.В., д. е. н.


Закордонні члени редакційної колегії:

Даріюш С. (Університет AGH, м. Краків, Польща), Кошебаєва Г.К. (Карагандинський державний університет, м. Караганда, Казахстан), Росак-Широцка Й. (Ченстоховський технологічний університет, м. Ченстохова, Польща), Січінава А. (Грузинський технічний університет, м. Тбілісі, Грузія), Тарас В. (Університет Північної Кароліни, м. Грінсборо, США, Юревічейне Д. (Вільнюський технічний університет Гедімінаса, м .Вільнюс, Литва).


Провідний редактор Черченко Н. А.

Літературний редактор Ісакова М. Л.

Технічний редактор Літвінов Ю.І.

Nike WMNS Air Force 1 Shadow White/Hydrogen Blue-Purple