ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2023 №3 (83)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:[330:339] (477)
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/83.041
Мова статті:Українська
Сторінки:41-48
Заголовок:Теоретико-методологічні засади дослідження франчайзингу
Автор:Голубка Д. С., Львівський національний університет імені Івана Франка
Анотація:Методологія дослідження. Дослідження базувалося на застосуванні монографічного методу для вивчення кластерів та виявлення причинно-наслідкових зв’язків їхнього розвитку при дослідженні фрайчайзингу. Також було застосовано загальнонаукові методи, зокрема: абстракції – для визначення сутності поняття «франчайзинг»; групування – для обґрунтування теорій, що формують особливу теоретичну платформу дослідження франчайзингу, як моделі організації бізнесу; порівняльного аналізу – при встановленні кількісних та якісних відмінностей у процесі висвітлення дослідницьких кластерів в історіографії франчайзингу. Результати. Проаналізовано дослідницькі кластери в історіографії франчайзингу, що дозволило сформувати теоретичну платформу його вивчення. Остання включає систему теорій щодо передумов розвитку (глобалізації, конкуренції, «push-pull» факторів, підприємництва, мережевих структур) та особливостей франчайзингу. Теорії, які обґрунтовують особливості франчайзингу, запропоновано поділяти на дві групи за критерієм відображення ними: залучення й використання ресурсів (теорії щодо відносин (агентства, сигналів, інституційна, зацікавлених сторін), а також прийняття рішень (трансакційних витрат, еклектичної парадигми, підприємницької орієнтації). Визначено, що найбільш поширеною є теорія агентства, яка пояснює закономірності відносин й послаблення розбіжностей сторін, коли один суб’єктвиконавець представляє відносини іншого-замовника через делегування повноважень у прийнятті рішень, виконанні операцій, фінансовому плануванні, менеджменті інвестиційного портфеля та ін. Зважаючи на основу відносин у виникненні франчайзингу та їхнього значення для успішності бізнесу, актуалізовано важливість положень концепції довіри. Продемонстровано, що вона продовжує розвиватись в системі теоретичних положень про партнерство у франчайзингу, враховуючи нові виклики глобальної нестабільності, що посилились після пандемії Covid-19, повномасштабного російського вторгнення в Україну та загострення інших міжнародних конфліктів. Новизна. На основі аналізу історіографії франчайзингу та виокремлення найбільш поширених теорій запропоновано класифікацію теоретичного підґрунтя дослідження франчайзингу за групами, які визначають передумови його розвитку, відносини, прийняття рішень, залучення і використання ресурсів. Практична значущість. Здійснене дослідження може поглибити міждисциплінарний підхід та адаптувати розвинуту методологію франчайзингу до українських особливостей, що дозволить аналізувати розвиток франчайзингу в Україні через призму теоретичних обґрунтувань його становлення в міжнародній практиці. 
Ключові слова:Міжнародні економічні відносити, Франчайзинг, Дослідницькі кластери, історіографія франчайзингу, концепція довіри, модель організації бізнесу
Файл статті:EV20233_041-048.pdf
Література:
  • 1. Oxenfeldt A.R., Kelly A.O. Will successful franchise systems ultimately become wholly-owned chains? Franchising. Routledge, 2014. P. 213-226. https://doi.org/10.4324/9781315015576-21
  • 2. Walker B.J., Etzel, M.J. The internationalization of US franchise systems: Progress and procedures. Journal of Marketing. 1973. № 37(2). P. 38-46. DOI: https://doi.org/10.1177/002224297303700208
  • 3. Alon I., Apriliyanti I. D., Parodi M. C. H. A systematic review of international franchising. Multinational Business Review. 2020. № 29(1). P. 43-69. DOI: https://doi.org/10.1108/MBR-01-2020-0019
  • 4. Varotto L.F., Silva L.A. Evolution in franchising: Trends and new perspectives. Revista Eletrônica de Negócios Internacionais: Internext. 2017. № 12(3). P. 31-42. DOI: https://doi.org/10.18568/1980-4865.12331-42
  • 5. Coase, R. The nature of the firm. Economica. 1937. P. 386-405. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x
  • 6. Combs J.G., Michael S.C., Castrogiovanni G.J. Franchising: A Review and Avenues to Greater Theoretical Diversity. Journal of Management. 2004. № 30(6). P. 907-931. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jm.2004.06.006
  • 7. Tsymbal, T.V. (2013). Naukovo-metodychni aspekty tekhnolohii suchasnykh teoriy hlobalizatsii. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky, Issue 18, 35-42.
  • 8. Prokopenko, O.V. (2019). Teoriia konkurentsii: evoliutsiia pohliadiv i zmistovne napovnennia. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky, T.4, (3), 407-414. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2019-3-45
  • 9. Pfeffer J.A. Resource dependence perspective on intercorporate relations. Intercorporate relations: The structural analysis of business. 1987. № 1(1). P. 25-55.
  • 10. Barney J. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of management. 1991. № 17(1). P. 99-120. DOI: https://doi.org/10.1177/014920639101700108
  • 11. Demsetz H. Some aspects of property rights. Journal of Law and Economics. 1966. № 9. P. 61-70. https://doi.org/10.1086/466619
  • 12. Kopp C.M. Agency Theory: Definition, Examples of Relationships, and Disputes: Investopedia (17.07.2023). URL: https://www.investopedia.com/terms/a/agencytheory.asp
  • 13. Bruton G.D., Ahlstrom D., Li H. L. Institutional Theory and Entrepreneurship: Where are We Now and Where Do We Need to Move in The Future? Entrepreneurship theory and practice. 2010. №34(3). P. 421-440. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2010.00390.x
  • 14. Shane S., Foo M.D. New Firm Survival: Institutional Explanations for New Franchisor Mortality. Management Science. 1999. № 45(2). P. 142-159. https://doi.org/10.1287/mnsc.45.2.142
  • 15. Connelly B.L., Certo S.T., Ireland R.D., Reutzel C.R. Signaling Theory: a Review and Assessment. Journal of management. 2011. № 37(1). P. 39-67. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206310388419
  • 16. Altinay L., Miles S. International franchising decision-making: An application of stakeholder theory. The Service Industries Journal. 2006. № 26(4). P. 421-436. DOI: https://doi.org/10.1080/02642060600621613
  • 17. Hrytsenko O.A. (2012). Ekonomichna teoriia transaktsiinykh vytrat. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Yurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Ser. : Ekonomichna teoriia ta pravo, 1(8), 109-120.
  • 18. Dunning J.H. The eclectic (OLI) paradigm of international production: past, present and future. International journal of the economics of business. 2001. № 8(2). 173-190. DOI: https://doi.org/10.1080/13571510110051441
  • 19. Covin J.G., Lumpkin G.T. Entrepreneurial orientation theory and research: Reflections on a needed construct. Entrepreneurship theory and practice. 2011. № 35(5). P. 855-872. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2011.00482.x
Air Force 1

Головний редактор

Пилипенко Г. М., доктор економічних наук, професор кафедри туризму та економіки підприємства НТУ «Дніпровська політехніка»


Заступники головного редактора:

Вагонова О. Г., доктор економічних наук, завідувач кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління НТУ «Дніпровська політехніка»

Амоша О. І., академік НАН України, доктор економічних наук, почесний директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України



Голова редакційної ради

Швець В. Я., доктор економічних наук, завідувач кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»


Редакційна рада:

Бардась А. В., доктор економічних наук, декан факультету менеджменту, професор кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Булєєв І. П., доктор економічних наук, головний науковий співробітник відділу проблем економіки підприємств Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Герасименко А. Г., доктор економічних наук, професор кафедри економічної теорії та конкурентної політики Київського національного торговельно-економічного університету

Іванова М. І., доктор економічних наук, доцент кафедри менеджменту НТУ «Дніпровська політехніка»

Залознова Ю. С., член-кореспондент НАН України доктор економічних наук, директор Інституту економіки промисловості Національної академії наук України

Єрмошкіна О. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічного аналізу та фінансів, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кострицька С. І., завідувач кафедри іноземних мов, НТУ «Дніпровська політехніка»

Кочура Є. В., доктор технічних наук, завідувач кафедри економіки та економічної кібернетики, НТУ «Дніпровська політехніка»

Литвиненко Н. І., доцент кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пашкевич М. С., доктор економічних наук, завідувач кафедри обліку і аудиту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прокопенко В. І., доктор технічних наук, професор кафедри прикладної економіки, підприємництва та публічного управління, НТУ «Дніпровська політехніка»

Пилипенко Ю. І., доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії та міжнародних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка»

Прушківська Е. В., доктор економічних наук, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин, НУ «Запорізька політехніка»

Трифонова О. В., доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту, НТУ «Дніпровська політехніка»

Шаповал В. М., доктор економічних наук, завідувач кафедри туризму та економіки підприємства, НТУ «Дніпровська політехніка»


Міжнародна редакційна рада

Г. Кошебаєва, доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту підприємства Карагандинського державного технічного університету, Казахстан.

В. Тарас, PhD, доцент кафедри міжнародного бізнесу Університету Південної Кароліни, м. Грінсборо, США.

Ш. Форліч, доктор економічних наук, ректор Вищої банківської школи, м. Вроцлав, Польща.

М. Шефер, PhD, керівник соціально-освітнього проекту з підвищення знань в галузі економіки Науково-освітньої асоціації «SEPIKE», м. Мюнхен, Німеччина.


Провідний редактор Черченко Н. А.

Літературний редактор Ісакова М. Л.

Технічний редактор Казиміренко О. В.

Nike WMNS Air Force 1 Shadow White/Hydrogen Blue-Purple

Адреса редакції:

Кафедра економічної теорії та міжнарожних економічних відносин, НТУ «Дніпровська політехніка», проспект Яворницького, 19, м. Дніпро, Україна, 49005.

 

Телефони для довідок: +380 (56) 47-15-66, +380 (97) 115-75-45 – провідний редактор Черченко Ніна Альбертівна.

 

 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Nike
  • Економічна теорія (актуальні проблеми сучасної економічної теорії, економічної історії та історії економічної думки, методологія економічної науки);
  • Міжнародні економічні відносини (теоретичні та практичні питання розвитку міжнародних економічних відносин, проблеми глобалізації, особливості соціально-економічного та сталого розвитку країн світу);
  • Підприємництво та економіка підприємства (розвиток підприємницької діяльності та питання забезпечення ефективного функціонування підприємств);
  • Фінанси (закономірності та механізми функціонування фінансового ринку, фінансово-кредитна підтримка підприємств);
  • Облік та оподаткування (дослідження методології, методики і організації бухгалтерського обліку, аналізу, ревізії та аудиту фінансово-господарської діяльності підприємств і податкової системи);
  • Економіка природокористування (проблеми підвищення ефективності використання природних ресурсів, питання ресурсозбереження, пошуку та обґрунтування доцільності використання тих чи інших джерел отримання сировини, напрямів та результативності економічної політики держави у сфері ресурсозбереження та охорони навколишнього середовища);
  • Менеджмент (проблеми теорії та практики менеджменту в економічній діяльності.);
  • Економіко-математичні методи прийняття управлінських рішень (наукове обґрунтування методів, спрямованих на підвищення ефективності прийняття управлінських рішень в економіці);
  • Маркетинг (теоретичні та практичні питання маркетингового підходу до розвитку галузі та підприємства);
  • Публічне управління та адміністрування (дослідження державних систем регулювання економіки, функцій, структур управління на різних рівнях, проблеми організаційно-економічного механізму державної підтримки підприємницьких структур, активізації діяльності територіальних громад).
Nike