ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2021 №2 (74)
Рубрика:Підприємництво та економіка підприємства
УДК:338.45
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/74.168
Мова статті:Українська
Сторінки:168-178
Заголовок:Формування ключових компонентів забезпечення конкурентоспроможності бізнес-моделі авіапідприємств
Автор:Побережна З. М., Національний авіаційний університет
Анотація:Методологія дослідження. Результати отримані за рахунок застосування методів: порівняльного аналізу – при дослідженні основних компонентів впливу на бізнес-модель підприємства; теоретичного узагальнення та системного аналізу – при дослідженні напрямів формування і забезпечення конкурентоспроможності підприємства; класифікації – при формуванні ключових компонентів забезпечення конкурентоспроможності бізнес-моделі авіапідприємства. Результати. На основі проведеного дослідження підходів до визначення сутнісного наповнення поняття конкурентоспроможність у статті встановлено, що наразі існує три підходи до його розуміння. Перший розглядає конкурентоспроможність підприємства як відносну характеристику його діяльності в умовах взаємодіючих чинників з приводу конкурентних відносин. Другий акцентує увагу на тому, що конкурентоспроможність підприємства – це здатність виробляти конкурентоспроможний продукт. Третій розкриває сутність конкурентоспроможності підприємства через можливість задоволення конкретної потреби споживачів порівняно з аналогічними продуктами. Встановлено, що бізнес-модель підприємства виступає джерелом створення конкурентної переваги авіапідприємства за рахунок варіювання такими складовими елементами ланцюга створення цінності, як витрати та диференціація послуг. Новизна. Автором визначено та охарактеризовано компоненти впливу на конкурентоспроможність бізнес-моделі авіапідприємства, які поділено на внутрішні та зовнішні. До внутрішніх віднесено організаційні, фінансові, маркетингові, виробничі фактори, персонал та конкурентоспроможність робіт та послуг авіапідприємства. До зовнішніх – такі, вплив яких, на думку автора, є найсуттєвішим – державне регулювання та бар’єри входу в галузь. Практична значущість. Перелічені компоненти імплементовано у класичну теорію конкурентних переваг М. Портера на основі чого отримано нову структуру системи конкурентоспроможності бізнес-моделі авіапідприємства, в якій окрім конкурентних переваг, які складають перший рівень, та диференціації (нововведень), що займає другий рівень, також присутні компоненти впливу на конкурентоспроможність авіапідприємств, яким відведено третій рівень, і відповідно, четвертий. Їх займають інструменти, засоби, умови, обмеження та механізми формування конкурентоспроможності бізнес-моделі. На думку автора, чотири рівні є достатніми для розуміння усього процесу забезпечення конкурентоспроможності бізнес-моделі авіапідприємства, адже стосуються безпосередньо рівня його операційної діяльності в сучасних умовах господарювання. 
Ключові слова:Конкурентоспроможність, Авіапідприємства, Бізнес-модель, Компоненти конкурентоспроможності, Конкурентні переваги, Ланцюг створення вартості
Файл статті:EV20212_168-178.pdf
Література:
  • 1. Putsenteylo, P.R. (2015). Konkurentosprozhnist pidpriemstva: metodologiya analizu definitsii. Retrieved from: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/3462/1/%D0%D1%86%D1%96%D0% B9% D0% BD% D0% B0% 20% D0% B5% D0% BA% D0% BE% D0% BD% D0% BE% D0% BC% D1% 96% D0% BA % D0% B0_2015_4.pdf
  • 2. Porter, M. (2005). Konkurentsiya. Moskva: Izdatelskiy dom-Vilyams.
  • 3. Shkardun, V. (2005). Integralnaya otsenka konkurentosposobnosti predpriyatiya. Marketing, 1(80), 38-50.
  • 4. Zakharov, A.N. (2004). Konkurentosposobnost predpriyatiya: sushchnost, metody, otsenki i mekhanizmy uvelicheniya. Biznes i banki, (1-2), 2-5.
  • 5. Popov, S.A. (2000). Strategicheskoye upravleniye. Moskva: Vilyams.
  • 6. Ivanov, Yu.B. (1997). Konkurentosposobnost predpriyatiya v usloviyakh formirovaniya rynochnoy ekonomiki. Kharkov: RIO KhGEU.
  • 7. Lamben, Zhan-Zhak (1996). Strategicheskiy marketing. Yevropeyskaya perspektiva. Sankt-Peterburg: Nauka.
  • 8. Yudanov, A.Y. (1998). Konkurentsiya: teoriya i praktika. Moskva: Tandem: Gnom-Press.
  • 9. Porter, M. (1993). Mezhdunarodnaya konkurentsiya. D. Shchetinina (Ed). Moskva: Mezhdunarodnye otnosheniya.
  • 10. Yemadakov, R.Yu. (n.d.). Analiz faktorov formirovaniya konkurentosposobnotsi predpriyatiya. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-faktorov-formirovaniya-konkurentosposobnosti-predpriyatiya/viewer
  • 11. Sereda, N.M. (2017). Pozitsii konkurentospromozhnosti dlya aviakompaniy. Retrieved from http://www.rusnauka.com/31_WP_2017/Economics/6_228961.doc.htm
  • 12. Yemadakov, R.Yu. (2017). Ekonomicheskaya konkurentsiya i konkurentosposobnost predpriyatiya (teoretiko-metodologicheskiy analiz). Yoshkar-Ola: Povolzhskiy gosudarstvennyy tekhnologicheskiy universitet.