ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2022 №1 (77)
Рубрика:Міжнародні економічні відносини
УДК:330.11:338.1:339.9
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/77.062
Мова статті:Українська
Сторінки:62-76
Заголовок:Кон’юнктурний аналіз сучасного світового ринку товарів та послуг
Автор:Смєсова В. Л., НТУ «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Результати отримано на основі використання методів наукової абстракції, аналізу й синтезу – при узагальненні наукових підходів до визначення сутності категорії «кон’юнктура ринку», методу єдності історичного і логічного – при дослідженні еволюції економічних поглядів в теорії економічної кон’юнктури, методу групування – при узагальненні підходів до визначення сутності цієї категорії, статистичного методу – при аналізі сучасного стану світового ринку товарів та послуг. Результати. Здійснено ретроспективний аналіз теорій економічної кон’юнктури та підходів до визначення категорії «кон’юнктура ринку». Встановлено, що усталеного підходу до розуміння сутності цієї категорії так і не було сформовано. З’ясовано, що кон’юнктура ринку трактувалася одними вченими як стан або ситуація на ринку, а іншими – як ланцюг або збіг певних обставин, що пов’язує між собою ринкові процеси, характеризує зміни, рух, тобто як статичне або як динамічне явище. Існували підходи, згідно яких кон’юнктура ринку ототожнювалася зі співвідношенням елементів ринку, а також з умовами сукупності обставин, факторів, які визначають ринкову ситуацію, процесом або результатом дії цих факторів. На основі узагальнення наукових підходів до визначення цієї категорії обґрунтовано, що її категоріальне оформлення необхідно проводити на основі поєднання істотних характеристик, які розкривають внутрішній зміст кон’юнктури ринку (стан, ситуацію на ринку, статичну й динамічну компоненти), факторів впливу, а також змін на ринку. Виявлено особливості світового ринку товарів та послуг та охарактеризовано його зв’язки з іншими світовими ринками. Досліджено сучасний стан світового ринку товарів та послуг, фактори і тенденції його розвитку, проаналізовано динаміку і структуру світового експорту й імпорту. Виявлено країни-лідери у світовому експорті та імпорті товарів і послуг, а також місце України на цьому ринку. Новизна. Науковою новизною дослідження є узагальнення наукових підходів та уточнення сутності категорії «кон’юнктура ринку», а також в аналіз структури, сучасного стану і динаміки світового ринку товарів та послуг, виявлення основних тенденцій його розвитку. Практична значущість. Практичне значення одержаних результатів полягає в уточненні сутності кон’юнктури ринку, що дозволяє розуміти її особливості та проводити її дослідження на сучасному етапі розвитку, а також в обґрунтуванні основних тенденцій світового ринку товарів та послуг. 
Ключові слова:Економічна кон'юнктура, Кон’юнктура ринку, Світовий ринок, Ринок товарів та послуг, Світове господарство
Файл статті:EV20221_062-076.pdf
Література:
  • 1. Marks, K., & Engels, F. (1955). Sochineniya. Izd. 2. Tom 4. Moskva: Politizdat.
  • 2. Repke, V. (1927). Konyunktura. Moskva: Finansovoe izdatelstvo NKF SSSR.
  • 3. Tugan-Baranovskiy, M.I. (1984). Promislovi kryzy v suchasniy Angliyi, yihni prychyny i vplyv na hospodarske zhyttia. Sankt-Peterburg.
  • 4. Kondratev, N.D. (2002). Bolshye tsykly i konyunktury i teoriya predvideniya. Izbrannye trudy. Moskva: «Ekonomika».
  • 5. Kondratev, N.D. (1989). Problemy ekonomicheskoy dinamiki. L.I. Abalkin. (Ed.). Moskva: «Ekonomika».
  • 6. Kassel, G. (1925). Teoriya konyunktury. Moskva: Tsentralnoe upravlenie pechati VSNH SSSR.
  • 7. Lipych, L.G., & Radishchuk, T.P. (2013). Formuvannia stratehiyi innovatsiynoho rozvytku pidpryiemstva na zasadakh prohnozuvannia koniunktury rynku avtomobilebuduvannia. Lutsk: Shidnoievropeyskyy natsionalnyy universytet imeni Lesi Ukrayinky.
  • 8. Mitchell, W.C. (1927). Business cycles: the problem and its setting. News-Bulletin of the NBER, (31), 1-8.
  • 9. Shumpeter, Y.A. (1982). Teoriya ekonomicheskogo razvitiya (issledovanie predprinimatelskoy pribyli, kapitala, kredita, protsenta i tsikla konyunktury). Moskva: Progress.
  • 10. Piskoppel, F.G. (1960). Osnovy izucheniya konyunktury kapitalisticheskogo hozyaystva. Moskva: Mezhdunarodnye otnosheniya.
  • 11. Starostina, A.V. (2002). Marketingovye issledovaniya: prakticheskiy aspect. Kyiv; Moskva; Sankt-Peterburg: Vilyams.
  • 12. Skibinskiy, S.V. (2000). Marketing. (Vols. 1-2). Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoyi komertsiynoyi akademiyi.
  • 13. Babukh, I.B., & Eremiya, M.M. (2021). Koniunkturni doslidzhennia v systemi marketinhovoh o analizu. Naukoviy visnik Uzhgorodskogo natsionalnogo universitetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, (38), 5-9. doi.org/10.32782/2413-9971/2021-38-1.
  • 14. Karpov, V.A., & Kucherenko, V.R. (2001). Marketing: prognozuvannya kon’yunkturi rinku. Kiyiv: Znannya.
  • 15. Krikavskiy, E.V., Kosar, N.S., Mnih, O.B., & Soroka, O.A. (2004). Marketynhovi doslidzhennia. Lviv: Natsionalniy universitet «Lvivska politekhnika», «Intelekt-Zakhid».
  • 16. Korepanov, O.S. (2009). Do pytannia pro stanovlennia poniattia ekonomichnoyi koniunktury. Visnyk Harkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Ekonomichna seriia, (869), 26-31.
  • 17. World Trade Organization. (2022). Retrieved from https://data.wto.org/en