ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2022 №2 (78)
Рубрика:Підприємництво та економіка підприємства
УДК:330:658.87
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/78.111
Мова статті:Українська
Сторінки:111-122
Заголовок:Формування конкурентної позиції малого виробничого підприємництва на засадах бізнес-моделювання
Автори:Добринюк О. І., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Літвінов Ю. І., НТУ «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Результати отримано за рахунок застосування методів: абстракції та наукового узагальнення – для визначення сутності процесу розвитку сфери малого бізнесу та виокремлення його проблем в Україні; аналізу, систематизації та синтезу – при досліджені чинників підвищення ефективності діяльності малих виробничих підприємств; структурний аналіз – при визначені стратегічної гнучкості в питаннях адаптації до зміни умов товарних ринків. Результати. Визначено загальний стан та тенденції зміни результатів діяльності малого бізнесу в конкретному виді економічної діяльності, а саме у виробництві та торгівлі певною категорією товарів. Проаналізовані можливості розвитку конкурентної позиції малого виробничого підприємства на засадах бізнес-моделювання, що дозволить реалізувати системний підхід до управління підприємством та уникнути «пасток» функціонального підходу (маркетинг; HR; інтелектуальна власність; фінансування; технології тощо). Ідентифіковано внутрішні можливості формування культури, що орієнтована на стратегічну гнучкість в питанні адаптації до зміни умов товарних ринків, насамперед оновлення пріоритетних сегментів споживачів – цільової аудиторії підприємства. Визначено можливості швидкого набуття конкурентних переваг малим виробничим підприємством за рахунок використання потенціалу інших ринкових суб’єктів. Новизна. Набув подальшого розвитку методичний підхід до формування конкурентної позиції суб’єкта малого виробничого підприємництва шляхом розвитку його бізнес-моделі роздрібної торгівлі із застосуванням широкого спектру рішень в сфері інформаційно-комунікаційних технологій. Таким чином, визначаються підстави для отримання нових наукових результатів у сфері діяльності малих виробничих підприємств шляхом оновлення елементу «сегменти споживачів» та цінності пропозиції в напрямку роздрібної торгівлі, що забезпечується відповідними змінами в інших дистрибутивних елементах бізнес-моделі малого виробничого підприємства. Практична значущість. Обґрунтовані потенційні важелі набуття конкурентоспроможності малим виробничим підприємством за рахунок налагодження взаємодії з роздрібним споживачем як цільовою аудиторією, що дозволить підвищити потенціал підприємства у сфері дистрибуції. 
Ключові слова:Конкурентна позиція, Мале виробниче підприємство, Адаптація, Роздрібна торгівля, Бізнес-моделювання, Гумові шини, Сегменти споживачів, Цінність пропозиції
Файл статті:EV20222_111-122.pdf
Література:
  • 1. Tabinskyi, V.A., Teliatnyk, V.M., & Simon, A.P. (2017). Problemy ta perspektyvy rozvytku maloho biznesu v Ukraini. «Molodyi vchenyi», 3(43), 848-851.
  • 2. Lutsiak, V.V. (2016). Competitiveness management system for a small production enterprise. Aktualni problemy ekonomiky, (2), 170-179. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2016_2_20
  • 3. Vahner, I.M., & Demko, I.I. (2020). Vplyv COVID-19 na ekonomichnyy rozvytok maloho i serednioho biznesu v Ukraini. Visnyk universytetu bankivskoi spravy, (1), 59-66. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/echp_2021_13_2_5
  • 4. Kolesnyk, V.I. (2021). Deiaki problemy funktsionuvannia maloho biznesu v umovakh pandemii. Ekonomika kharchovoi promyslovosti. T.13, Issue 2, 29-33. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/echp_2021_13_2_5 doi.org/10.15673/fie.v13i2.2037
  • 5. Tserkovna, A.V., & Karelova, K.S. (2020). Vplyv tsyfrovizatsii na rozvytok maloho i serednioho biznesu v Ukraini. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia, T.19, Issue 2(45), 328-339. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/rectpu_2020_19_2_21 doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201486
  • 6. Shvestko, O.V. (2018). Tendentsii ta priorytety providnykh torhovelnykh merezh v upravlinni prodazhem tovariv. Naukovyy visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, (15), Part 5, 83-86.
  • 7. Kovalska, L.L., & Rechun, O.Yu. (2018). Rozdribna torhivlia: sutnist, otsinka ta napriamy rozvytku. Ekonomichnyy Forum, (2), 61-67.
  • 8. Krasota, O.V., & Kiriev, I.S. (2021). Osoblyvosti rozvytku maloho pidpryiemnytstva v umovakh porushennia makroekonomichnoi stabilnosti. Efektyvna ekonomika. (2). Retrieved from http://www.econ-omy.nayka.com.ua/pdf/2_2021/100.pdf doi.org/10.32702/2307-2105-2021.2.98
  • 9. Analitychne doslidzhennia vtorynnoho avtorynku Ukrainy. Retrieved from https://eauto.org.ua/news/13-analitichne-doslidzhennya-vtorinnogo-avtorinku-ukrajini
  • 10. Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua.
  • 11. Kilkist subiektiv velykoho, serednioho, maloho ta mikropidpryiemnytstva za vydamy ekonomichnoi diialnosti (2010-2020). Retrieved from http://www.ukr-stat.gov.ua/operativ/opera-tiv2019/fin/pssg/ksg_vsmm_ek_2010_2020_u.xlsx
  • 12. Rentabelnist operatsiynoi ta usiiei diialnosti pidpryiemstv za vydamy ekonomichnoi diialnosti z rozpodilom na velyki, seredni, mali ta mikropidpryiemstva (2010-2020). Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/opera-tiv2021/fin/fin_new/rodp_ek_vsmm_2010_2020_ue.xlsx
  • 13. Vytraty na vyrobnytstvo produktsii (tovariv, posluh) pidpryiemstv za vydamy ekonomichnoi diialnosti z rozpodilom na velyki, seredni, mali ta mikropidpryiemstva (2012-2020). Retrieved from http://www.ukr-stat.gov.ua/operativ/opera-tiv2021/fin/pdp/pdp_ue/vvp_ek_vsmm_2012_2020_ue.xlsx
  • 14. Drabovskyi, A.H., & Іvaniuta, P.V. (2016). Obhruntuvannia metodyky vyznachennia zhyttievoho tsyklu tovaru. Visnyk Vinnytskoho Politechnichnoho Instytutu, Issue 3, 25-32.
  • 15. Business model canvas - Business design tool. Retrieved from https://www.business-modelsinc.com/about-bmi/tools/business-model-canvas/