ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2023 №3 (83)
Рубрика:Економіка підприємства
УДК:658:330.341
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/83.140
Мова статті:Українська
Сторінки:140-150
Заголовок:Соціальна відповідальність бізнесу як основа інноваційного розвитку підприємств
Автор:Говсєєв Д. Д., Національний авіаційний університет
Анотація:Методологія досліджень. Соціальна відповідальність бізнесу з акцентом на її роль в інноваційному розвитку підприємств досліджувалася на основі застосування таких методів наукового пошуку, як: узагальнення та порівняння – при аналізі існуючих концептуальних підходів до дослідження соціальної відповідальності бізнесу; загального й особливого – при встановленні спільного в баченні мети реалізації соціальної відповідальності різними суб’єктами економічної діяльності; системного аналізу – при виокремленні ключових компонентів моделі соціальної відповідальності під час війни. Результати. Проаналізовано основні підходи до формування концепції соціальної відповідальності бізнесу та визначено, що їх спільною метою є створення бізнес-практик, які враховуватимуть соціальні та екологічні вимоги, сприятимуть сталому розвитку. Обґрунтовано позитивні та негативні аспекти соціальної відповідальності бізнесу, визначено, що забезпечення балансу між цими складовими може привести до успішного поєднання економічного та соціального у діяльності підприємств, а отже, сприяти сталому розвитку та зростанню добробуту суспільства. Проаналізовано основні чинники формування соціальної відповідальності бізнесу. Визначено, що зелена економіка та соціальна відповідальність бізнесу взаємодоповнюють одна одну в досягненні цілей сталого розвитку та підвищення якості життя в суспільстві. Проаналізовано ключові компоненти моделі соціальної відповідальності під час війни та встановлено, що вона виходить за межі статичних цінностей і враховує потребу в демократизації та соціологізації суспільства в умовах відновлення країни після війни. Новизна. В процесі дослідження обґрунтовано, що в контексті інноваційного розвитку зелена економіка та соціальна відповідальність бізнесу є важливими складовими сталого розвитку, які доповнюють одна одну та разом сприяють створенню більш стійкого та ефективного суспільства. Новизна даного підходу полягає в тому, що зелена економіка та соціальна відповідальність бізнесу не розглядаються як окремі сфери діяльності, а представлені як взаємопов’язані складові. Такий інтегрований підхід дозволяє прийняти комплексні рішення, спрямовані на досягнення сталого розвитку та задоволення потреб суспільства. Практична значущість. Запропоновано орієнтири для успішного впровадження соціально відповідального бізнесу, спрямовані на розробку загальної схеми формування стратегічного базису інноваційного розвитку підприємств в контексті вирішення актуальних проблем соціальної відповідальності та розробки відповідних стратегій і програм з урахуванням актуальних інноваційних рішень та підходів. 
Ключові слова:Соціальна відповідальність, Бізнес, Підприємство, Інноваційний розвиток, «зелена економіка», Екологічні аспекти, Соціальні аспекти, Соціально відповідальний бізнес, Екологічна відповідальність, Економічна відповідальність, Етична відповідальність
Файл статті:EV20233_140-150.pdf
Література:
  • 1. Arefieva, O., & Kovalenko, N. (2022). Stratehichni oriientyry sotsialno-vidpovidalnoho biznesu v umovakh zelenoi ekonomiky. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Ser. «Ekonomika», 14(28). https://doi.org/10.33296/2707-0654-14(28)-02
  • 2. Bukreieva, D.S., & Denysenko, K.V. (2022). Sotsialna vidpovidalnist biznesu yak osnova zabezpechennia dilovoi aktyvnosti pidpryiemstv: yevrointehratsiinyi aspect. Ekonomika ta suspilstvo, Issue 38. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-52
  • 3. Hudz, O.Ye., & Petkun, S.M. (2023). Sotsialna vidpovidalnist biznesu v tsyfrovyi derzhavi: novi tsinnisni oriientyry v post-voiennykh umovakh. Naukovi perspektyvy, 7(37), 140-153. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-7(37)-140-153
  • 4. Husieva, O.Yu., Voskoboieva, O.V., & Khlevytska, T.B. (2020). Sotsialna vidpovidalnist biznesu. Kyiv: Derzhavnyi universytet telekomunikatsii.
  • 5. Zalizniuk, V.P., Safonik, N.P., & Kaia, A.S. (2021). Rozvytok kontseptsii korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti u sferi vitchyznianoho ta mizhnarodnoho biznesu. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi. 6(86), 80-86. https://doi.org/10.32782/2520-2200/2021-6-16
  • 6. Kuzmin, O.Ye., Stanasiuk, N.S., & Uholkova, O.Z. (2021). Sotsialna vidpovidalnist biznesu: poniattia, typolohiia ta chynnyky formuvannia. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku, 2(6), 56-64.
  • 7. Maslak, O. I., Varuzhan, P., Yakovenko,Ya.Yu., Liha, D.L., & Umanska, K.O. (2020). Mistse sotsialnoi vidpovidalnosti u zabezpechenni konkurentnoi pozytsii bankiv: zarubizhnyi dosvid. Proceedings from MIIM ‘20 V Mizhnarodna naukovo-praktychna internet- konferentsiia. (Kremenchuk, 6-8 lystopada 2020 roku). Stratehichno-innovatsyinyi rozvytok subiektiv ekonomichnoi systemy v umovakh hlobalizatsii. (pp. 127-130). Kremenchuk, KrNU.
  • 8. Model KSV dlia kompanii pid chas viyny. [Retrieved from https://csr-ukraine.org/news/model-ksv-dlya-kompaniy-pid-chas-viyni/
  • 9. Ostapchuk, T.P., & Biriuchenko, S.Yu. (2020). Upravlinnia vnutrishniou sotsialnoiu vidpovidalnistiu pidpryiemstva: sut ta efektyvnist realizatsii. Business Inform, (5), 458-465. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-5-465-471
  • 10. Prokhorova, V., & Mushnykova, S. (2023). Korporatyvna kultura yak dominantna skladova innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv v umovakh makroekonomichnoi nestabilnosti. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Ser. «Ekonomika», 16(32). https://doi.org/10.33296/2707-0654-16(32)-07
  • 11. Pylypenko, H., & Pylypenko, Yu. (2014). Sotsialna vidpovidalnist biznesu u konteksti zminy instytutsionalnoho seredovyshcha ekonomichnoi diialnosti. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho hirnychoho universytetu, (4), 32-41.
  • 12. Pylypenko, H.M., & Chornobaiev, V.V. (2005). Mekhanizm initsiiuvannia innovatsiynoho rozvytku v Ukraini. Ekonomichnyi visnyk NHU, (4), 7-12.
  • 13. Romaniuk, M.D., & Romaniuk, T.M. (2023). Sotsialna vidpovidalnist v Ukraini: suspilni ta korporatyvni aspekty. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu, Issue 19, T. 2, 271-279. doi:10.15330/apred.2.19.271-279
  • 14. Sotsialna vidpovidalnist biznesu v umovakh viyny. Retrieved from https://youkraina.com.ua/
  • 15. Kuzior, Aleksandra, Arefieva, Olena, Vovk, Olha, & Brożek, Paulina. (2022). Innovative Development of Circular Systems While Ensuring Economic Security in the Industry. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. 2022, 8(3), 139. https://doi.org/10.3390/joitmc8030139.
  • 16. Lepeyko, T., Chernoivanova, I., Pererva, I., Poberezhna, Z., & Zabashtanska, T. (2021). The Role of the Mechanism of Attracting Investment Resources in the Innovative Development of Enterprises in the Context of the Digital Economy Development. International Journal of Computer Science and Network Security, 21, 11, 223-229.