Economic Bulletin of the National Mining University

 

IssuesSectionsAuthorsKeywords

Article

Issue:2017 №3 (59)
Section:Economic theory
UDK:330.8
Article language:Ukrainian
Pages:28-36
Title:Essence of the notion of demonstrative consumption
Author:Kucherenko E. V.
Annotation:The most common definitions of demonstrative consumption are considered. General and specific in such terms as «demonstrative consumption», «prestigious consumption», «status consumption», «excess consumption», «image consumption», «wasteful consumption» are shown. The essence of demonstrative consumption is established through its understanding as an economic relationship that arises in society with the presence of appropriate economic, social and cultural conditions. 
Keywords:Consumption, Consumer society, Demonstrative consumption, Apparent consumption, Prestige consumption, Status consumption, Overconsumption, Image consumption, Wasteful consumption
File of the article:EV20173_028-036.pdf
Literature:
  • 1. Веблен - М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2011. - 368 с.
  • 2. Зиммель Г. Мода / Зиммель Г. // Избран- ное. Т. 2. - М. : «Юристъ», 1996. - 605 с.
  • 3. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры / Ж. Бодрийяр - М. : Республика; Культурная революция, 2006. - 269 с.
  • 4. Фромм Э. Иметь или быть / Э. Фромм - М. : «АСТ», 2000. [Електронний ресурс] / Режим досту- пу: http://www.psylib.org.ua/books/fromm02/index htm
  • 5. Зомбарт В. Избранные работы / В. Зом- барт. - М. : Издательский дом «Территория буду- щего», 2005. - 344 с.
  • 6. Ильин В. И. Общество потребления: теоре- тическая модель и российская реальность / Ильин В. И. // Мир России. - 2005. - Т. 14. - № 2. - С. 3-40.
  • 7. Цимерман Ю. А. Демонстративное пот- ребление в современном обществе: институциональ- ный анализ: диссертация кандидата экономических наук: 08.00.01. - Москва, 2007. - 213 с.
  • 8. Ростовцева Л. И. «Homo glamuricus» или «Человек гламурный» в России / Л. И. Ростовцева - Философия хозяйства. Альманах Центра обществен- ных наук и экономического факультета МГУ им. М. В. Ломоносова. - 2009. - № 6. - 304 с.
  • 9. Посыпанова О. С. Экономическая психо- логия: психологические аспекты поведения потреби- телей. Монография. / О. С. Посыпанова - Калуга : Изд-во КГУ им К. Э. Циалковского, 2012. - 296 с.
  • 10. Набруско І. Ю. Особливості споживання як соціальної дії в умовах постмодерної епохи / І. Ю. Набруско // Вісник ОНУ ім. Мечникова. - Соціологія і політичні науки. - 2013. - Т. 18. - Вип. 2(18). - Ч.1.
  • 11. Фромм Э. Здоровое общество. Догмат о Христе / Э. Фромм - М. : «АСТ», 2006 - 539 с.
  • 12. Гукасьян Г. М. Экономика от А до Я. Те- матический справочник / Г. М. Гукасьян. - М. : Ин- фра-М., 2007. - 480 с.
  • 13. Андреева А. Н. Мода и демонстративное потребление в России / А. Н. Андреева, Е. В. Марми // Бренд-менеджмент. - 2012, 2(63). - С. 108-120.
  • 14. Еникеев М. Энциклопедический словарь по психологии и педагогике / М. Еникеев. - М. : Про- спект., 2013. - 560 с.
  • 15. Азрилиян А. Н. Большой экономический словарь / А. Н. Азрилиян. - М. : Институт новой эко- номики., 1997.
  • 16. Экономика. Толковый словарь. - М. : «Инфарм», Издательство «Весь Мир». Дж. Блэк. Об- щая редакция: д. э. н. Осадчая И. М., 2000.
  • 17. Воля Е. В. Престижное потребление как фактор развития мирового рынка предметов роскоши / Е. В. Воля // Экономический вестник Ростовского государственного университета. - Том 6. - № 4. - Часть 3. - 2008. - С. 34.
  • 18. Новый англо-русский словарь-спра- вочник. Экономика. - М. : Флинта, Наука. О. В. Си- полс. - 2010.
  • 19. Егорова Н. Ю. Менеджмент в домашнем хозяйстве / Н. Ю. Егорова, С. Д. Резник, В. А. Боб- ров. - 3-е изд., перераб. и доп. - М. : 2010. - 461 с.
  • 20. Шавель С. А. Потребление и стабиль- ность общества / С. А. Шавель. - Нац. акад. наук Бе- ларуси, И-нт социологии. - Минск : Беларус. наука, 2010. - 340 с.
  • 21. Пилипенко Г. М. Інституціональні чин- ники співвідношення державної і ринкової коорди- нації економічної діяльності / Г. М. Пилипенко: мо- нографія. - Д. : Національний гірничий університет, 2012. - 293 с.
  • 22. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. - М. : Психология, 2010. - 124 с.