Випуск: | 2019 №1 (65) |
Рубрика: | Економічна теорія |
УДК: | 330.01; 159.9 |
DOI: | https://doi.org/10.33271/ev/65.009 |
Мова статті: | Українська |
Сторінки: | 9-24 |
Заголовок: | Уноміка і екзистенціали господорюючої особистоті у світлі постнекласичної економічної науки |
Автори: | Задорожний Г. З., ХНУ імені В. Н. Каразіна, Хомин О. В., ХНУ імені В. Н. Каразіна |
Анотація: | Вихід із глобальної кризи, що поглиблюється, стає можливим через кардинальну зміну методології осягнення цілісної реальності. Традиційна механіко-матеріалістична наука явно забуває про цілісну людину, її глибинну людяність, її духовність. Нова особистісна методологія, що зараз розробляється, виходить із визнання єдиної триіпостасної духовно-біосоціальної природи людини, специфіка якої як представника особливого свідомого природного роду визначається людяністю, в якій закладена свобода-відповідальність собистісної благісної творчості. Триіпостасна природа людини, її людяність виражається в уномі як висхідному глибинному коді людського життєрозгортання – потенційній універсальній якості життєвого процесу розгортання особистості, який досягає своєї вищої форми в кожному вчинку особистості, коли її самореалізація набуває особистісної якості свободивідповідальності. Уноміка – це нова доленосна наука про людяність, що має своєю метою дослідження і обґрунтування благісного формату життєдіяльності-вчинку особистості-мікрокосму і яка виходить із розуміння-розгортання синкретичної розмірності ціннісно-смислового Універсума (макрокосму). Осягнення уному, що включає в себе уном і мемон, спрямоване на задання целераціональності перетворенням-трансформаціям господарства людяних змістівцінностей, які дозволяють досліджувати глибинну духовно-смислову єдність роздільно діючих суб’єктів господарювання. Вчення про уном людяності потребує духовно-досвідної, екзистенційної основи пізнання людини, яке затверджує верховенство особистості. У цьому сенсі головну роль при осягненні уному особистості відіграє проблема дослідження її екзистенціалів, що задають змістовність життя – продуктивної для людства господарської творчості. В. Франкл обґрунтував три головні екзистенціали людського існування: духовність, свободу і відповідальність. Поза їх розумінням і розгортанням у практичній господарській діяльності розуміння природи людини-особистості неможливе. В новому форматі триалектики осмислення проблеми свободи і відповідальності дозволило дійти до розуміння екзистенціалу «свобода-відповідальність». Третім екзистенціалом буття людини у світі визначено любов. Ключові слова: особистість, людяність, уном, уноміка, триалектика, екзистенціал, духовність, свобода-відповідальність, любов, вчинок, творчість. |
Ключові слова: | Слова: личность, Человечность, Уном, Уномика, Триалектика, Экзистенциал, Духовность, Свобода-ответственность, Любовь, Поступок, Творчество, Особистість, людяність, уном, уноміка, триалектика, екзистенціал, духовність, свобода-відповідальність, любов, вчинок, творчість |
Файл статті: | EV20191_009-024.pdf |
Література: | - 1. Grof, S. (2004). Puteshestvie v poiskakh sebya: Izmereniya soznaniya. Novye perspektivy v psikhoterapii i issledovanii vnutrennego mira. Moskva: AST.
- 2. Tarasevich, V.N. (2008). Ekunika: gipotezy i opyty. Moskva: TEIS.
- 3. Zadorozhnaya, O.G. (2018). Post- neklassicheskaya ekonomicheskaya nauka: format chelovekomernosti i tselostnosti khozyaystva. Ekonomichnyy visnyk Natsionalnoho hirnychoho universytetu, 4, 9-18.
- 4. Shulevskiy, N.B. (2018). Tekhnos ili Sfinks. Filosofiya khozyaystva, 6, 27-47.
- 5. Shulevskiy, N.B. (2012). Sofiynyy gorizont bytiya. Sofiya. Sto let russkoy fylosofii khozyaystva. Moskva: TEIS.
- 6. Florenskiy, P. (2009). U vodorazdelov mysli: Cherty konkretnoy metafiziki. Moskva: AST.
- 7. Zadorozhnaya, O.G. (2018). Unom cheloveka-lishnosti kak istok razviortyvaniya oshelovechivayushchegosya khozyaystva. Problemy Ekonomiky i politychnoi ekonomii, 1, 21-44.
- 8. Frankl, V. (1990). Chelovek v poiskakh smysla. Moskva: Progress.
- 9. Berdyaev, N.A. (1999). O cheloveke, ego svobode i dukhovnosti. Moskva: Flinta.
- 10. Frankl, V. (2007). Skazat zhizni Da: psikholog v kontslagere. Moskva: Smysl.
- 11. Zadorozhnyy, G. V., & Kolinko, O. G. (2013). Lichnostnyy arkhetip «svoboda-otvetstvennost» kak istinnoe osnovanie khozyaystva i istok spaseniya chelovechestva v XXI veke. Sotsialnaya Economika, 2-3, 7-26.
- 12. Zadorozhnyy, G.V., & Zadorozhnaya, O.G. (2017). Trialektika kak metodologiya istinnogo khozyaystvennogo postizheniya realnosti i cheloveka. Kharkov: KhNU imeni V. N. Karazina.
- 13. Nalimov. V.V. (2011). Spontannost soznani- ya. Veroyatnostnaya teoriya smyslov i smyslovaya arkhitektonika lichnosti. Moskva: Akademicheskiy proekt, Paradigma.
- 14. Voytyla, Karol (Papa Rimskiy Ioann Pavel II). Lichnost i posrupok: Antropolo-gicheskiy traktat. Moskva: Izdatelstvo Moskovskogo universiteta.
|