Анотація: | У статті аналізується роль персоніфікованих та суспільних інтересів у формуванні та реалізації державної економічної політики на прикладі використання інструменту публічних фінансів. Метою дослідження є формування теоретико-методологічних засад обґрунтування інтересів як ключового параметру загальних механізмів самовідтворення економіки у системі «держава – розвиток національної економіки». Теза щодо дії в економіці загальних механізмів самовідтворення використовується для переходу від розгляду потреб як драйвера економічної поведінки до інтересів як глибинної першопричини економічного розвитку, що знаходиться в основі як поточних, так і довгострокових змін в економічній системі суспільства. Перенесення уваги на стимули, мотивації до дій та матеріальні регулятори в економічному процесі дозволяє виокремити багатофункціональну роль інтересів та встановити ключове їх значення у забезпеченні економічного та соціального розвитку національної економіки. Показано, що створення адекватного механізму реалізації економічних інтересів в суспільстві пов’язане з діяльністю держави. Важелем державного впливу на суспільні і приватні інтереси визнано публічні фінанси. В умовах співіснування держави і ринку публічні фінанси спроможні забезпечити рівновагу всіх господарських процесів, побудовану на компромісі їх інтересів. Доведено, що чим більшою є частка публічних фінансів у ВВП, тим вагомішими є фінансові стимули для реалізації інтересів. Здійснення аналізу щодо обсягу і питомої ваги коштів, які були розподілені в Україні через зведений бюджет у 2012–2018 рр., дало підстави для висновку про значну частку імперативного перерозподілу ВВП через публічні фінанси. Виділено наслідки застосування імперативного перерозподілу ВВП у якості варіанту економічної політики, встановлено їх суперечливий характер. Доведено, що оптимізація перерозподілу ВВП через публічні фінанси є надзвичайно важливим кроком у контексті створення сприятливих умов для економічного зростання в Україні. Вказано на необхідність реформування системи публічних фінансів як важливого напрямку трансформації української економіки. |
Література: | - 1. Adamovska, V.S. (2017). Mekhanіzmy derzhavnoho rehuliuvannia ekonomіky ta vybіr napriamu ekonomіchnoi polіtyky v suchasnykh umovakh hospodariuvannia, Derzhavne upravlіnnia: udoskonalennia ta rozvytok, 4. Retrieved from http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1063
- 2. Heiets, V.M. (2016). Ekonomіka Ukrainy: kliuchovі problemy і perspektyvy. Ekonomіka і prohnozuvannia, 1, 7−22.
- 3. Dіdkіvska, L.І., & Holovko, L.S. (2008). Derzhavne rehuliuvannia ekonomіky. Kyiv: Znannia- Pres.
- 4. Zymovets, V.V. (2003). Akumuliatsіya fіnansovykh resursіv ta ekonomіchnyy rozvytok. Kuiv: Іnstytut ekonomіky NAN Ukrainy.
- 5. Kvasniuk, B.Ye., Kіrieiev, S.І., Melamed, M.Ya., Marienko, A.V., & Bolkhovіtіnova, O.Yu. (2001). Derzhava ta ekonomіchne zrostannia: Kontseptsіya derzhavnoho rehuliuvannia vіdtvoriuvalnykh protsesіv v ekonomіtsі Ukrainy. Kyiv: NAN Ukrainy; Іnstytut ekonomіchnoho prohnozuvannia.
- 6. Kovaliuk, O.M. (2002). Finansovyy mekhanіzm orhanіzatsіi ekonomіky Ukrainy (problemy teorii і praktyky). Lviv: Lvіvskiy natsіonalniy un-t іm. Іvana Franka.
- 7. Lunіna, І.O., Korotkevych, O.V., & Vakhnenko, T.A. (2000). Derzhavnі fіnansy Ukrainy ta yikh vplyv na ekonomіchnyy rozvytok: Naukova. Kyiv: NAN Ukrainy; Іnstytut ekonomіchnoho prohnozuvannia.
- 8. Stechenko, D.M. (2007). Derzhavne rehuliuvannia ekonomіky. Kyiv : Znannia.
- 9. Chechel, O.M. (2013). Pryntsypy ta mekhanіzm derzhavnoho rehuliuvannia ekonomіky. Vіsnyk AMSU. Seriya Derzhavne upravlіnnia, 2(9),
- 103-111.
- 10. Halchynskyy, A. (2011). Lіberalіzm: uroky dlia Ukrainy. Kyiv: Lybіd.
- 11. Pylypenko, H.M. (2012). Іnstytutsіonalnі chynnyky spіvvіdnoshennia derzhavnoi і rynkovoi koordynatsіi ekonomіchnoi diyalnostі. Dnipropetrovsk: Natsіonalnyy hіrnychyy unіversytet.
- 12. Pylypenko, H.M. (2016). Syla derzhavy yak pokaznyk otsіniuvannia efektyvnostі vykonannia uriadom svoikh ekonomіchnykh funktsіy. Ekonomіchnyy vіsnyk Natsіonalnoho hіrnychoho unіversytetu, 4, 25-39.
- 13. Shumpeter, Y. (1982). Teoriya ekonomicheskoho razvitiya. Moskva: Prohress.
- 14. Hatska, L.P. (1996). Realіzatsіya kolektyvnykh mіzhnarodnykh іnteresіv u mіzhnarodnіy sferі. Candidate’s thesis. Kyiv.
- 15. Prykhodko, Yu.O., & Yurchenko, V.I. Psykholohіchnyy slovnyk-dovіdnyk. Retrieved from https://www.psyh.kiev.ua
- 16. Lazebnyk, L.L. & Prushkіvska, E.V. (2006). Obiektyvnі peredumovy vykorystannia fіnansovykh vіdnosyn dlia tsentralіzovanoho vplyvu na hospodarsku systemu . Ekonomіchnyy vіsnyk Natsіonalnoho hіrnychoho unіversytetu, 1 (13), 25-31.
- 17. Russo, Zh.-Zh. (2016). Ob obshchestvennom dogovore ili printsypy politicheskogo prava. Moskva: YuRAYT.
- 18. Mochernyy, S. V., Larіna, Ya. S., & Plakhotniuk, O. Ya. (2005). Sutnіst fіnansіv u kontekstі ekonomіchnykh vіdnosyn. Fіnansy Ukrainy, 3, 16-22.
- 19. Valovyi Vnutrіshniy produkt u faktychnykh tsіnakh. Derzhavna sluzhba statystyky. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/
- 20. Dokhody pensіynoho fondu u faktychnykh tsinakh. Pensiynyi fond Ukrainy. Retrieved from https://www.pfu.gov.ua/
- 21. Dokhody zvedenoho biudzhetu u faktychnykh tsіnakh. Mіnіsterstvo fіnansіv Ukrainy. Retrieved from https://www.minfin.gov.ua/
- 22. Dubrovskyi, V., & Cherkashyn, V. (2018). V. Porіvnialnyy analiz opodatkuvannia fondіv zarobitnoi platy ta vydatkіv biudzhetu v okremykh krainakh SND, YeS, Azіi, Latynskoi Ameryky. Kyiv: Іnstytut sotsialno- ekokomіchnoi transformatsіi.
- 23. Kulisher, I.M. (1919). Ocherki finansovoy nauki. Petrograd: Russia, «Nauka i shkola».
- 24. Kukhta, P., & Pіontkіvska, I. (2015). Yakym ye optymalnyi masshtab derzhavnykh vydatkіv v Ukrainі. Analіtychna zapyska. Kyiv: Tsentr ekonomіchnoi stratehіi.
|