ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2019 №2 (66)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:330.341:316.334
DOI:https://doi.org/10.33271/ev/66.053
Мова статті:Українська
Сторінки:53-62
Заголовок:Розвиток соціальної сфери через призму інституційних змін
Автор:Багмет К. В., Сумський державний університет
Анотація:У статті проведено дослідження передумов інституційних змін у соціальній сфері України через аналіз якості інституційного режиму та чинної моделі управління і фінансування соціальних послуг. Порівняльний аналіз країн за співвідношенням індексу економіки знань у часі показав, що саме за рахунок інституційної складової відбувається зменшення значення даного індексу. Країни з високим рівнем доходу не демонструють динаміку суттєвого зростання за цим індексом. Репрезентативним є те, що країни, які знаходяться на шляху створення конкурентних інститутів (країни Балтії, Польща) демонструють зростаючу динаміку індексу економіки знань, в тому числі за розвитком інститутів. Інформативним є також аналіз окремих складових індексу економіки знань. Так, за кількісним показником, що характеризує економічний та інституційний режими, Україна демонструє зниження якості інституційного середовища за період з 2000 по 2012 роки. Проведено порівняльний аналіз моделей управління соціальними послугами України та розвинених країн світу. Виявлено, що в Україні сформована багаторівнева модель управління соціальними послугами, особливістю якої є віднесення більшості послуг до усіх трьох рівнів управління та фінансування. Результати аналізу свідчать, що управління наданням соціальних послуг розподілено в межах широкого кола зацікавлених сторін. Основна відмінність моделей управління соціальними послугами в Україні та у країнах аналізованої групи полягає у ступені залучення приватного капіталу. Сучасні тенденції розвитку соціальної сфери свідчать про необхідність розвитку у соціальній сфері інститутів ринкової економіки: ринку соціальних послуг, соціального підприємництва у поєднанні з розвитком інвестицій соціального впливу. Регулювання цих процесів необхідно здійснювати на таких принципах, як: пріоритет соціальних цілей у співпраці стейкхолдерів, постійне удосконалення якості, пріоритетність одного рівня управління бюджетними коштами, етапність та комплексна оцінка наслідків впровадження нових моделей управління соціальними послугами. 
Ключові слова:Соціальна сфера, Інституційні зміни, Індекс економіки знань, Управління, Соціальне підприємництво, Інвестиції соціального впливу, Фінансове забезпечення інституційних перетворень
Файл статті:EV20192_053-062.pdf
Література:
  • 1. Horemykina, Yu. (2009). Problemy rozvytku nederzhavnykh orhanizatsii u sferi nadannia sotsialnykh posluh. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika, 1, 161-168.
  • 2. Perspektivy razvitiya mirovoy ekonomiki. Institutsionalnoe stroitelstvo. Mezhdunarodnyy valyutnyy fond. Retrieved from https://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2005/02/rus/w eo0905r.pdf
  • 3. North, D. (1997). Instituty, institutsionalnye izmeneniya i funktsionirovanie ekonomiki. Moskva: «Nachala».
  • 4. Kleiner, G.B. (2004). Evoliutsiia institutsionalnykh system. Moskva: Nauka.
  • 5. Kuzminov, Ya.Y., Radaev, V.V., Yakovlev, A.A., & Yasin, E. H. (2005). Instituty: ot zaimstvovaniya k vyrashchivaniyu: opyt rossiyskikh reform i vozmozhnoe kultivirovanie institutsional'nykh izmeneniy. Moskva: HSE. Retrieved from https://www.hse.ru/data/2012/11/26/1301612767/2005_i nstitution_ot_zaim_k_vyrasch.pdf
  • 6. Williamson, O. E. (2000). The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead. Journal of Economic Literature, 38(3), 595-613. doi:10.1257/jel.38.3.595.
  • 7. Comparative Empirical Analysis and Ideal Types of Institutional Interaction. (2006). Institutional Interaction in Global Environmental Governance. doi:10.7551/mitpress/3808.003.0018.
  • 8. Gehring, T., & Oberthür, S. (2009). The Causal Mechanisms of Interaction between International Institutions. European Journal of International Relations, 15(1), 125-156. doi:10.1177/1354066108100055
  • 9. KINGSTON, C., & CABALLERO, G. (2009). Comparing theories of institutional change. Journal of Institutional Economics, 5(2), 151-180. doi:10.1017/s1744137409001283
  • 10. Roland, G. (2004). Understanding institution- al change: Fast-moving and slowmoving institutions. Studies in Comparative International Development, 38(4), 109-131. doi:10.1007/bf02686330
  • 11. Knowledge economy index. Retrieved from http://knoema.ru/search?query=knowledge%20economy %20index
  • 12. Benchmarking Countries in the Knowledge Economy: Presentation of the Knowledge Assessment Methodology (KAM). Knowledge for Development Program. World Bank Institute, November 9, 2004. Retrieved from http://siteresources.worldbank.org/ KFDLP/Resources/KAMBoardBriefing.pdf
  • 13. Biudzhetnyi kodeks Ukrainy vid 08.07.2010. Retrieved from http://zakon3.rada. gov.ua/laws/show/2456-17
  • 14. Social Impact Investment: Building the Evi- dence Base. Organisation for Economic Cooperation and Development. December 15, 2015. Retrieved from http://www.oecd.org/publications/social-impact- investment-9789264233430-en.htm
  • 15. Zakon Ukrainy «Pro sotsialni posluhy» vid 17/01/19. Retrieved from https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2671-19.
  • 16. Financing Social Impact. Funding social in- novation in Europe - mapping the way forward. European Commission, 2012, 54 pp.
  • 17. Eyes on the Horizon. The Impact Investor Survey/ Global Impact Investing Network, J.P. Morgan, Global Social Finance, 04 May 2015. Retrieved from https://www.jpmorgan.com/cm/BlobServer/giin_2015.pd f?blobkey=id&blobwhere=1320674289058&blobheader =application/pdf&blobheadername1=Cache-Control& blobheadervalue1=private&blobcol=urldata&blobtable= MungoBlobs
  • 18. Annual Impact Investor Survey 2017. The Global Impact Investing Network, May 17, 2017. A. Mudaliar, H. Schiff, R. Bass, H. Dithrich. Retrieved from https://thegiin.org/assets/GIIN_AnnualImpactInvestorSur vey_2017_Web_Final.pdf