ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2019 №3 (67)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:339.137
DOI:https://doi.org/10.33271/ev/67.025
Мова статті:Українська
Сторінки:25-32
Заголовок:Вплив інформаційної асиметрії на конкуренцію
Автори:Герасименко А. Г., Київський національний торговельно-економічний університет,
Нестерець А. О., Київський національний торговельно-економічний університет
Анотація:Інформація займає одне із найважливіших місць в системі економічних відносин у силу чого може вважатися найціннішим економічним ресурсом. Обов'язковою передумовою здорової конкуренції стає якомога більша інформаційна транспарентність ринків та економіки в цілому, а вплив інформаційної асиметрії на конкурентний механізм ринкового саморегулювання вимагає наукового дослідження та обґрунтування. У статті розглядається вплив інформаційної асиметрії на конкуренцію. Виявлено напрямки та інструменти впливу інформаційної асиметрії на конкуренцію на ринках товарів і послуг у розрізі вертикального та горизонтального каналів поширення інформаційної асиметрії в суспільстві. Пояснення механізму впливу інформаційної асиметрії на конкуренцію у вертикальному каналі (приховування та спотворення інформації, яка спрямовано на споживачів та постачальників) здійснено на основі моделі лимонів Дж. Акерлофа. Проілюстровано здатність інформаційних маніпуляцій про якість товару та повноту інформації щодо наданої послуги забезпечити в умовах вихідної інформаційної асиметрії витіснення окремих учасників з ринку і, тим самим, послабляти наявну та потенційну конкуренцію. Наведено приклади з практики роботи Антимонопольного комітету України з вирішення даної проблеми. Для пояснення механізму впливу інформаційної асиметрії на потенційну конкуренцію у горизонтальному каналі поширення інформаційної асиметрії, тобто введення в оману конкурента з метою його недопущення на ринок, використано модель Р. Селтена. Її практичне застосування та наслідки для конкуренції досліджено на прикладі українського ринку авіаперевезень. Аналіз стосувався найбільшої авіакомпанії Міжнародні авіалінії України та ірландської компанії Ryanair. За результатами проведеного дослідження встановлено переважно антиконкурентний вплив інформаційної асиметрії на конкуренцію, що ставить добросовісних суб’єктів господарювання у невигідні умови конкурентної боротьби, змушуючи їх або виходити з ринку, або вдаватися до нечесних способів конкуренції задля протидії ефектам поширення інформаційної асиметрії в умовах становлення та розвитку інформаційної економіки. Продемонстровано, що асиметрія інформації чинить серйозний негативний вплив на економічний розвиток, що знаходить прояв у зниженні ефективності прийнятих учасниками ринку рішень, умов функціонування самого ринку і економіки в цілому. 
Ключові слова:Інформаційна асиметрія, Горизонтальний та вертикальний канали поширення інформаційної асиметрії, Конкуренція, Модель ринку лимонів, Модель Р. Селтена, Антиконкурентні дії
Файл статті:EV20193_025-032.pdf
Література:
  • 1. Akerlof, G. (1970). The Market for Lemons: Quality, Uncertainty and the Market Mechanism. The Quarterly Journal of Economics. Vol. 84. p. 488- 500.
  • 2. Okrepilov, V.V. (2009). Laureaty Nobelevskoy premii po ekonomike: avtobiografii, lektsii, kommentarii. Sankt-Peterburg: Nauka.
  • 3. Arrow, K.J. (1963). Uncertainty and the Welfare Economics of Medical Care. The American Economic Review, Vol. 53 (5): ). P. 941-973.
  • 4. Coase, R. (2002). Pryroda firmy. Pryroda fIrmy: Pohodzhennya, evolyutsiya i rozvytok O.I. Williamson, S.G. Vinter (Ed.). Kyiv: A.S.K.
  • 5. Kreps, D.M., & Wilson, R. (2003). Reputatsiya i nesovershennaya informatsiya. Vehi ekonomicheskoy myisli. Sankt-Peterburg: Ekonomicheskaya shkola. T.5. Teoriya otraslevykh rynkov.
  • 6. Ross, S.A. (1973). The Economic Theory of Agency: The Principals Problem. American Economic Review, 1973. LXII(May). P. : 134-139.
  • 7. Spence, M. (2005). Peredacha signalov v retrospektive i informatsionnaya struktura rynkov. Nobelevskaya lektsiya 8 dekabrya 2001 g. Mirovaya ekonomicheskaya mysl. Skvoz prizmu vekov: V 5-h t. Moskva: Mysl. T.5: 2 kn. Kn. 2.
  • 8. Stiglitz, G. (2005). Informatsiya i smena paradigmy v ekonomicheskoy nauke. Nobelevskaya lektsiya 8 dekabrya 2001 g. Mirovaya ekonomicheskaya myisl. Skvoz prizmu vekov: V 5-h t. Moskva: Mysl, 2005. T. 5: V 2 kn. Kn. 2.
  • 9. Maslov, A. (2012). Informatsiyna asimetrichnist na rynku pratsi ta «ekonomika pryanika i batoga» G. Mirrlisa. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu Imeni Tarasa Shevchenka, Seriya: Ekonomika, (143), 57-61.
  • 10. Berezhniy, Ya. V., Kilievich, O.I., Lyapin D.V., Medvedkova, N.S. (2013). Mekhanizmy polipshennya pidpryiemnitskoho klimatu v protsesi realizatsii ekonomichnykh reform v Ukraini. Kyiv: NISD.
  • 11. Gerasymenko, A.G. (2014). Rynkova vlada: dzherela, masshtaby, naslidky: monografiya. Kyiv: Kyiv. natsionalnyy torgivelno-ekonomichnyy universytet.
  • 12. Derevianko, I.P. (2015). Teoriya asymetrii B. Uomakka yak nova svitogliadna paradygma. Zovnishni spravy, (7), 36-38.
  • 13. Denis, O.B. (2016). Spetsyfika Informatsiynoi asymetrii v bankakh. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho. gumanitarnoho universytetu, (19), 122-124.
  • 14. Zveryakov, O.M. (2013). Asymetriya Informatsii ta yiyi vplyv na zabezpechennya fInansovoi stiykosti bankivskoi diyalnosti. Ekonomichnyy chasopys XXI, (9), 45-48.
  • 15. Kuznetsova, L.V., Andreeva, Ya.S., & Zherdetska, L. V. (2015). Diyalnist Bankiv na Kredytnomu Rynku v Umovakh Asymetriyi Informatsiyi. L. V. Kuznetsova (Ed.). Odesa: ONEU.
  • 16. Pylypenko, H.M. (2014). Innovatsiyi ta rynkova vlada: doslidzhennia vzaiemozviazku na rynku telekomunikatsiynykh poslug. Ekonomichniy visnik Natsionalnoho hirnychoho universytetu, 4(48), 161-166.
  • 17. Svystilnyk, V.Yu. (2018). Kanaly poshyrennia informatsiynoyi asymetriyi. Naukovyy Visnyk Khersonskoho derzhavnoho Universytetu, Ser. Ekonomichni Nauky, 30(1), 14-17.
  • 18. Rishennia Antimonopolnoho Komitetu Ukrayiny u Spravi № 03-18/53-16 pro porushennia zakonodavstva pro zakhyst vid nedobrosovisnoyi konkurentsiyi tovarystvom z obmezhenoyu vidpovidalnistiu «TERRA FUD». (vid 28 veresnia 2017 roku) Retrieved from http://www.amc.gov.ua/amku/doccatalog/document?id=84144&schema=vin.
  • 19. Rezultaty Golosuvannia Internet-audytorii 2019 roku u Kategoriyi Molochna Produktsiya / Maslo Vershkove. Retrieved from https://www.favor.com.ua/vote/products/butter/?results= U
  • 20. Kabanov, V.G. (2009). Metodolohichni Zasady Identyfikatsiyi Kryzovykh Yavyishch na Rynku Finansovykh Investytsiy v Ukrayini. Finansy Ukrayiny, (4), 109-117.
  • 21. MAU v 2018 godu uvelichila perevozku passazhirov na 15%. Retrieved from https://www.flyuia.com/ua/ru/news/2019/uia-2018- results
  • 22. MAU perevezla svyishe 8 mln passazhirov v 2018 godu. Retrieved from https://www.avianews.com/ukraine/2019/01/15/mau_2018_results/
  • 23. Ekonomichna pravda. MAU poki yavno konkuruje za tsinamy z WizzAir i Ryanair - Ryabikin. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/news/2019/04/24/647327/
  • 24. Ekonomichna pravda. Milyardni zbytky i borgy: chy varto perezhyvaty za MAU. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/publications/2019/03/28/646490/