ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2020 №1 (69)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:336.01: 338.515
DOI:https://doi.org/10.33271/ev/69.058
Мова статті:Українська
Сторінки:58-65
Заголовок:Дослідження економічної сутності категорії «прибуток»
Автори:Онисько С. М., Львівський національний аграрний університет,
Лизак М. П., Львівський національний аграрний університет
Анотація:Методологія дослідження. Стаття базується на дослідженні, під час проведення якого були використані методи: абстракції – при встановлені сутності поняття «прибуток»; загального й особливого – при виявленні його специфіки в умовах функціонування ринкової економіки; логічного й історичного – при дослідженні ретроспективи розвитку уявлень про сутність та природу прибутку. Результати. У статті розглядається економічна суть і роль прибутку в ринкових умовах господарювання. Показано, що прибуток виступає не тільки стимулом господарської діяльності підприємства, але й основним джерелом його розвитку. Обсяг прибутку будь-якого підприємства виступає підґрунтям фінансово-економічних результатів його діяльності. Досліджено природу прибутку в політичній економії, зокрема зі сторони меркантилістів, які, стверджували, що виникнення прибутку пов'язане з торгівлею, так і зі сторони фізіократів, які дослідували прибуток лише у сфері виробництва. Обґрунтовано, що поняття прибутку в економічній системі існує у зв'язку з наявністю товарно-грошових відносин, появою і розвитком інституту власності, особливо приватної. У статті значну увагу приділено класикам політекономії, а саме: А. Сміту, Д. Рікардо, К. Марксу. Значну увагу приділено дослідженню праць сучасних науковців, на основі чого з’ясовано, що найбільш точне визначення прибутку належить С. В. Мочерному, який зазначає, що прибуток – це перетворена похідна форма додаткової вартості, яка в кількісному виразі є різницею між ціною продажу товару і витратами капіталу на його виробництво. Новизна. Рекомендується розглянути прибуток з урахуванням: соціальних відносин – як засіб задоволення інтересів учасників ринкових відносин, що беруть участь в його формуванні; економічних відносини – як частина доданої вартості, яка вбудована в виробництво і фактично надходить у підприємства у вигляді виручки від продажу продукції; фінансових відносин – як вид фінансового результату діяльності підприємств, який визначається позитивним балансом між отриманим доходом і витратами, понесеними підприємством. Практична значимість. Обґрунтовано відмінність між категоріями «прибуток» і «фінансовий результат». Визначено, що прибуток є частиною фінансового результату підприємства. Досліджено, що прибуток є основним джерелом фінансування розвитку підприємства, вдосконалення його матеріально-технічної бази, забезпечення всіх форм інвестування. 
Ключові слова:Прибуток підприємства, Фінансовий результат, Позитивний результат, Збиток, Власний капітал, Види прибутку, Розвиток діяльності підприємства, Економічний розвиток, Фінансова незалежність
Файл статті:EV20201_058-065.pdf
Література:
  • 1. Bezhinova, L. I., & Vlasova, N.O. (2005). Efekt finansovoho leveredzhu yak kryteriy optymizatsii struktury kapitalu torhivelnoho pidpryiemstva. Visnyk Don. DUET, 3(27), 185.
  • 2. Boychuk, V.A., Proskurovych, O.V. (2010). Modelyuvanny adaptyvnoho upravlinnya prybutkom pidpryiemstva. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytety, (1), T.2, 71-76.
  • 3. Vasylenko, L.P., Hut, L.V. & Okseienko, P.O. (2006). Finansy pidpryiemstv u skhemakh i tablytsyakh. Kyiv: Dakor.
  • 4. Vlasova, N.O., & Melushova, I.Yu. (2008). Efektyvnist formuvannya finansovykh rezultativ pidpry- iemstv rozdribnoi torhivli. Kharkiv: KHDUKHT.
  • 5. Mochernyi, S. V. (Ed.). (2002). Ekonomichna entsyklopediya. (Vols 1-3). Kyiv.
  • 6. Sey, Zh. Traktat po politicheskoi ekonomii. Re- trieved from http://library.tneu.edu.ua/files/EVD/HTML/sey/say.htm
  • 7. Kruhlova, O.A., Kozyb, V.O., & Kozub, S.O. (2018). Yakist prybutku yak efektyvnosti upravlinnya pidpryiemstvom. Visnyk KhDU. Seriya ekonomichni nauky, (28), 115-119. Retrieved from http://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/75.
  • 8. Lyshylenko, O.V. (2003). Teoriya bukhhalter- skoho obliku. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury.
  • 9. Mazaraki, A.A. (2010). Torhovelne pidpryiem- stvo: stratehiya, polityka, konkurentospromozhnist. Kyiv: KNTEU.
  • 10. Men, T. (1985). Bohatstvo Anhlii vo vneshnei torhovle. Merkantilizm. Moskva: Soksekzim.
  • 11. Poddierohin, A.M., Bilyk, M.D., & Buriak, L.D. (2008). Finansy pidpryiemstv. (7th ed.). Kyiv: KNEU.
  • 12. Pokropyvnyy, S.F. (2001). Ekonomika pidpry- iemstva. (2nd ed.). Kyiv: KNEU.
  • 13. Rikardo, D. (1955). Nachala politicheskoy ekonomii i nalogovogo oblozheniya. Soch. Moskva: Politizdat.
  • 14. Skaliuk, R.V. (2020). Sytnist ta znachennia fi- nansovyh rezultativ v systemi rozvytku hospodarskoi dialnosti promyslovikh pidpriemstv. Naukovi pratsi KNTU. Ekonomichni nauki. (18). 135-141.
  • 15. Smit, A. (2007). Isledovanie o prirode I prichi- nakh bohatstva narodov. Seriya: Antolohiya ekonomich- eskoi micli. Moskva: Eksmo.
  • 16. Shvets, V.H. (2003). Toeriya bukhalterskoho obliku. Kyiv: Znannya-Pres.
  • 17. Marks, K. (1867). Das Kapital. New York. P.
  • 413.