ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2021 №1 (73)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:330.658:005.5
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/73.045
Мова статті:Українська
Сторінки:45-54
Заголовок:Цінності як основа корпоративної культури
Автори:Прушківський В. Г., Національний університет «Запорізька політехніка»,
Прушківська Е. В., Національний університет «Запорізька політехніка»,
Литовка В. А., Національний університет «Запорізька політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Результати отримані за рахунок застосування методів: абстракції – при визначенні сутності поняття «корпоративна культура»; компаративного аналізу – при встановленні відмінностей між підходами до класифікації корпоративних цінностей; синтезу – при формуванні рекомендацій для компаній щодо необхідності внесення змін до системи управління на основі цінностей в період пандемії. Результати. Виявлено різноманітність підходів до управління корпоративною культурою у залежності від аналізу структурних елементів організації. Показано, що важливим елементом є норми та цінності, які змінюються та розвиваються з часом. Проведено аналіз підходів вчених (Ш. Шварця, П. Кардона, К. Рей, І. Малбашич, Н. Посарич, С. Долана, С. Гарсіа). Встановлено, що ці підходи мають важливе значення для здійснення компаративного аналізу цінностей міжнародних компаній. На основі аналізу компаній Fortune 100 показано, що корпоративна культура має «старі» та «нові цінності», що обумовлює визначення відмінностей між організаціями ХХ століття (підтримують культуру контролю) та тими, що функціонують у ХХІ столітті (характеризуються культурою навчання та розвитку). Новизна. У ході аналізу аналітичних звітів міжнародних компаній та практик фірм в умовах пандемії визначено, що корпоративні цінності відіграли інтегруючу функцію для суб’єктів господарювання. Компанії розпочали процеси внесення змін до системи управління на основі цінностей компаній задля досягнення цілей якості, безпеки, сталого розвитку, соціальної справедливості, рівності та екологічної свідомості. Практична значущість. Запропоновано систему заходів задля досягнення успіху в усталенні цінностей безпеки, сталого розвитку, соціальної справедливості, рівності та екологічної свідомості. Зокрема, компаніям необхідно формувати високий рівень довіри до працівників та споживачів, що, окрім компетентності, вимагає прояву гуманності та забезпечення прозорості при наданні інформації як «зверху-вниз», так і «знизу-вгору» по різних каналах. Власники і топ-менеджмент повинні відіграти провідну роль в процесі формування й поширення нових цінностей. 
Ключові слова:Корпоративна культура, Цінності, Управління цінностями, Культура навчання та розвитку, Пандемія
Файл статті:EV20211_045-054.pdf
Література:
  • 1. Dolan S.L., Garcia S. (2002). Managing by values: Cultural redesign for strategic organizational change at the dawn of the twenty-first century. Journal of Management Development, 21 (2), 101-117. doi.org/10.1108/02621710210417411
  • 2. Vyklyky ta trendy v HR 2020: ohliad keisiv nominantiv Premii HR-brend. Retrieved from https://eba.com.ua/vyklyky-ta-trendy-v-hr-2020-oglyad- kejsiv-nominantiv-premiyi-hr-brend/.
  • 3. Braun, D., & Kramer, I. (2018). Korporativnoe plemya. Chemu antropolog mozhet nauchit top- menedzhera. Moskva: Alpina Pablisher.
  • 4. Gold, K. (1982). Managing for Success: A comparison of the private and public sectors. Public Administration Review, Nov. -Dec., 568-575. doi.org/10.2307/976127
  • 5. Coleman, J. (2013). Six Components of a Great Corporate Culture. Harvard business review, 6. Retrieved from: https://hbr.org/2013/05/six-components- of-culture.
  • 6. Shein, E.H. (1985). Organizational Culture and Leadership: A dynamic view. San Fransisco. CA. : Jossey-Bass Inc.
  • 7. Peters T.J., Waterman R.H. (1982). In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies Harper & Row, New York .
  • 8. Androsova, O.F. (2017). Vyznachennia i sutnist korporatyvnoi kultury v suchasnomu upravlinni. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 6(11), 224-233.
  • 9. Demuz, I.A., Zlenko, A.N., & Isaykina, E.D. (2019) Formirovanie korporativnoy kultury: mirovoy opyt i ukrainskie realii, (40), 77-85. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvu_2019_40_12.
  • 10. Zolotarova, O.V., Klementieva, O.Yu. (2017). Zarubizhnyi dosvid formuvannia korporatyvnoi kultury ta mozhlyvosti yoho adaptatsii vitchyznianym biznesom. Efektyvna ekonomika (12). Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5969.
  • 11. Tkachuk, L., & Tkachuk, M. (2018). Kontseptsiia upravlinnia za tsinnostiamy yak novyi pidkhid u menedzhmenti zakladu vyshchoi osvity. Studia Zarządzania i Finansów Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, (14), 41-49.
  • 12. Prushkivskyy, V.H, & Lytovka, V.A. (2019). Osoblyvosti rozvytku korporatyvnoi kultury meta- lurhiynykh pidpryiemstv. Ekonomichnyi visnyk Natsion- alnoho hirnychoho universytetu, 2(66), 108-115. https://doi.org/10.33271/ev/66.108.
  • 13. Leonteva, L.S. (2004). Organizatsionnaya kultura: regionalnyj aspekt. Moskovskaya mezhdunarodnaya shkola biznesa «MIRBIS» (Institut); Institut gosudarstvennogo i munitsipalnogo upravleniya MUBiNT, Moskva.
  • 14. Bek, D.E., & Kovan, K. (2010). Spiralnaja dinamika. Upravljaja cennostjami, liderstvom i izmenenijami v XXI veke. Moskva: BestBusinessBooks.
  • 15. Posner, Barry Z. (2010). Another Look at the Impact of Personal and Organizational Values Congruency. Journal of Business Ethics, 97(4), 535-541. doi = {10.1007/s10551-010-0530-1}
  • 16. Malbašić, I. & Posarić, N. (2017). A Compari- son of the Organizational Values of the World's Largest Companies with the Organizational Values of Large Croatian Companies: A Balanced Approach. Management international conference (Venice, Italy, 24-27 May) Retrieved from https://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-7023-71-8/6.pdf.
  • 17. Schwartz, Shalom H. (1992). Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25: 1-65. doi.org/10.1016/s0065-2601(08)60281-6
  • 18. Schwartz, Shalom H. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). doi.org/10.9707/2307-0919.1116
  • 19. Cardona, Pablo, and Carlos Rey. (2008). Management by Missions. Basingstoke: Palgrave Macmillan. doi.org/10.1057/9780230598942_8
  • 20. Dolan, S.L., Garcia, S., & Richley, B. (2006). Managing by Values. McGraw-Hill: London doi.org/10.1057/9780230597754
  • 21. Kabalina, V.I., Cheglakova, L.M. (2013). Korporativnye Tsennosti v upravlenii rossiyskimi kompaniyami. Rossiyskiy zhurnal menedzhmenta, 11(3), 5-30. Retrieved from https://rjm.spbu.ru/article/view/233.
  • 22. Dolan, Simon L. (2011). Coaching By Values: A Guide To Success in the Life of Business and the Business of Life. Bloomington, IN: iUniverse Publishing.
  • 23. Deloitte. 2021 consumer products industry outlook. Retrieved from https://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer- business/articles/consumer-products-industry- outlook.html.