ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2023 №3 (83)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:[330:339] (477)
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/83.041
Мова статті:Українська
Сторінки:41-48
Заголовок:Теоретико-методологічні засади дослідження франчайзингу
Автор:Голубка Д. С., Львівський національний університет імені Івана Франка
Анотація:Методологія дослідження. Дослідження базувалося на застосуванні монографічного методу для вивчення кластерів та виявлення причинно-наслідкових зв’язків їхнього розвитку при дослідженні фрайчайзингу. Також було застосовано загальнонаукові методи, зокрема: абстракції – для визначення сутності поняття «франчайзинг»; групування – для обґрунтування теорій, що формують особливу теоретичну платформу дослідження франчайзингу, як моделі організації бізнесу; порівняльного аналізу – при встановленні кількісних та якісних відмінностей у процесі висвітлення дослідницьких кластерів в історіографії франчайзингу. Результати. Проаналізовано дослідницькі кластери в історіографії франчайзингу, що дозволило сформувати теоретичну платформу його вивчення. Остання включає систему теорій щодо передумов розвитку (глобалізації, конкуренції, «push-pull» факторів, підприємництва, мережевих структур) та особливостей франчайзингу. Теорії, які обґрунтовують особливості франчайзингу, запропоновано поділяти на дві групи за критерієм відображення ними: залучення й використання ресурсів (теорії щодо відносин (агентства, сигналів, інституційна, зацікавлених сторін), а також прийняття рішень (трансакційних витрат, еклектичної парадигми, підприємницької орієнтації). Визначено, що найбільш поширеною є теорія агентства, яка пояснює закономірності відносин й послаблення розбіжностей сторін, коли один суб’єктвиконавець представляє відносини іншого-замовника через делегування повноважень у прийнятті рішень, виконанні операцій, фінансовому плануванні, менеджменті інвестиційного портфеля та ін. Зважаючи на основу відносин у виникненні франчайзингу та їхнього значення для успішності бізнесу, актуалізовано важливість положень концепції довіри. Продемонстровано, що вона продовжує розвиватись в системі теоретичних положень про партнерство у франчайзингу, враховуючи нові виклики глобальної нестабільності, що посилились після пандемії Covid-19, повномасштабного російського вторгнення в Україну та загострення інших міжнародних конфліктів. Новизна. На основі аналізу історіографії франчайзингу та виокремлення найбільш поширених теорій запропоновано класифікацію теоретичного підґрунтя дослідження франчайзингу за групами, які визначають передумови його розвитку, відносини, прийняття рішень, залучення і використання ресурсів. Практична значущість. Здійснене дослідження може поглибити міждисциплінарний підхід та адаптувати розвинуту методологію франчайзингу до українських особливостей, що дозволить аналізувати розвиток франчайзингу в Україні через призму теоретичних обґрунтувань його становлення в міжнародній практиці. 
Ключові слова:Міжнародні економічні відносити, Франчайзинг, Дослідницькі кластери, історіографія франчайзингу, концепція довіри, модель організації бізнесу
Файл статті:EV20233_041-048.pdf
Література:
  • 1. Oxenfeldt A.R., Kelly A.O. Will successful franchise systems ultimately become wholly-owned chains? Franchising. Routledge, 2014. P. 213-226. https://doi.org/10.4324/9781315015576-21
  • 2. Walker B.J., Etzel, M.J. The internationalization of US franchise systems: Progress and procedures. Journal of Marketing. 1973. № 37(2). P. 38-46. DOI: https://doi.org/10.1177/002224297303700208
  • 3. Alon I., Apriliyanti I. D., Parodi M. C. H. A systematic review of international franchising. Multinational Business Review. 2020. № 29(1). P. 43-69. DOI: https://doi.org/10.1108/MBR-01-2020-0019
  • 4. Varotto L.F., Silva L.A. Evolution in franchising: Trends and new perspectives. Revista Eletrônica de Negócios Internacionais: Internext. 2017. № 12(3). P. 31-42. DOI: https://doi.org/10.18568/1980-4865.12331-42
  • 5. Coase, R. The nature of the firm. Economica. 1937. P. 386-405. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x
  • 6. Combs J.G., Michael S.C., Castrogiovanni G.J. Franchising: A Review and Avenues to Greater Theoretical Diversity. Journal of Management. 2004. № 30(6). P. 907-931. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jm.2004.06.006
  • 7. Tsymbal, T.V. (2013). Naukovo-metodychni aspekty tekhnolohii suchasnykh teoriy hlobalizatsii. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky, Issue 18, 35-42.
  • 8. Prokopenko, O.V. (2019). Teoriia konkurentsii: evoliutsiia pohliadiv i zmistovne napovnennia. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky, T.4, (3), 407-414. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2019-3-45
  • 9. Pfeffer J.A. Resource dependence perspective on intercorporate relations. Intercorporate relations: The structural analysis of business. 1987. № 1(1). P. 25-55.
  • 10. Barney J. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of management. 1991. № 17(1). P. 99-120. DOI: https://doi.org/10.1177/014920639101700108
  • 11. Demsetz H. Some aspects of property rights. Journal of Law and Economics. 1966. № 9. P. 61-70. https://doi.org/10.1086/466619
  • 12. Kopp C.M. Agency Theory: Definition, Examples of Relationships, and Disputes: Investopedia (17.07.2023). URL: https://www.investopedia.com/terms/a/agencytheory.asp
  • 13. Bruton G.D., Ahlstrom D., Li H. L. Institutional Theory and Entrepreneurship: Where are We Now and Where Do We Need to Move in The Future? Entrepreneurship theory and practice. 2010. №34(3). P. 421-440. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2010.00390.x
  • 14. Shane S., Foo M.D. New Firm Survival: Institutional Explanations for New Franchisor Mortality. Management Science. 1999. № 45(2). P. 142-159. https://doi.org/10.1287/mnsc.45.2.142
  • 15. Connelly B.L., Certo S.T., Ireland R.D., Reutzel C.R. Signaling Theory: a Review and Assessment. Journal of management. 2011. № 37(1). P. 39-67. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206310388419
  • 16. Altinay L., Miles S. International franchising decision-making: An application of stakeholder theory. The Service Industries Journal. 2006. № 26(4). P. 421-436. DOI: https://doi.org/10.1080/02642060600621613
  • 17. Hrytsenko O.A. (2012). Ekonomichna teoriia transaktsiinykh vytrat. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Yurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Ser. : Ekonomichna teoriia ta pravo, 1(8), 109-120.
  • 18. Dunning J.H. The eclectic (OLI) paradigm of international production: past, present and future. International journal of the economics of business. 2001. № 8(2). 173-190. DOI: https://doi.org/10.1080/13571510110051441
  • 19. Covin J.G., Lumpkin G.T. Entrepreneurial orientation theory and research: Reflections on a needed construct. Entrepreneurship theory and practice. 2011. № 35(5). P. 855-872. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2011.00482.x