ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2024 №4 (88)
Рубрика:Менеджмент
УДК:005:5
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/88.091
Мова статті:Українська
Сторінки:91-101
Заголовок:Синергія креативності та адаптації підприємств в умовах невизначеності
Автори:Міро І. М., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Іванова М. І., НТУ «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Результати отримані за рахунок застосування таких методів: логічного аналізу – під час побудови ланцюга перетворень форм мислення на креативні рішення та забезпечення поведінкової гнучкості підприємств; наукової абстракції – для визначення змісту поняття «резильєнтність персоналу», а також виокремлення її характерних рис стосовно певного підприємства; загального й особливого – для виявлення подібних і відмінних рис латерального, дивергентного та креативного мислення персоналу; узагальнення – для визначення векторів управління персоналом підприємств Групи Метінвест; кількісного аналізу – при дослідженні показників динаміки результативності діяльності підприємств Групи Метінвест, а також індикаторів, що характеризують розвиток його персоналу. Результати Дослідження демонструє, що глобалізація, технологічний розвиток, політична нестабільність та полікриза спричиняють непередбачувані наслідки для функціонування бізнесу, створюючи умови постійної невизначеності та мінливості. Традиційні підходи до управління часто виявляються неефективними, оскільки не забезпечують достатньої гнучкості для реагування на виклики. Розкрито зміст поняття «резильєнтність персоналу» та її значущість у разі виникнення викликів та загроз діяльності підприємства. Охарактеризовано основні риси резильєнтність персоналу. Розглянуто схожі та відмінні риси латерального, дивергентного та креативного мислення персоналу. Доведено існування синергії креативності та адаптації в умовах невизначеності. Новизна. Розкрито сутність поняття «креативність». На основі ланцюга перетворень форм мислення на креативні рішення та забезпечення поведінкової гнучкості підприємств встановлено зв’язок між креативністю та адаптацією. Доведено його значимість для збереження і подальшого посилення конкурентних позицій підприємств. Практична значущість. Результати дослідження, які доводять існування синергії між креативністю та адаптацією підприємств в умовах динамічних змін, висвітлюють важливість політики управління персоналом, вказують на необхідність здійснення інвестицій та організації навчання протягом життя. Розуміння існування такого взаємозв’язку дозволить підприємствам реалізовувати більш ефективну політику в сфері управління персоналом і у такий спосіб досягати кращих адаптивних можливостей і більш високого рівня конкурентоспроможності. 
Ключові слова:Конкурентні позиції, Креативність, Адаптація, Синергія, Резильєнтність персоналу, Креативне мислення, Креативне рішення
Файл статті:EV20244_091-101.pdf
Література:
  • 1. Batiuk, B.B., & Hirniak, K.M. (2024). Kreatyvni rishennia v systemi upravlinnia personalom v umovakh viiny: vyklyky ta perspektyvy. Ekonomika ta suspilstvo, 59. doi: 10.32782/2524-0072/2024-59-80
  • 2. Maksymchuk, N. (2024). Motyvatsiia kreatyvnosti personalu, yak vazhlyvyi chynnyk innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva. Modern Engineering and Innovative Technologies, 2(32-02), 132-137. doi: 10.30890/2567-5273.2024-32-00-077
  • 3. Stasovskyi, Yu. (2023). Tekhnika kreatyvnosti ta aktyvizatsii rozvytku innovatsiinoho pidpryiemnytstva. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, (6), 150-157. doi: 10.31891/2307-5740-2023-324-6-24
  • 4. Sheshliuk, O.S. (2024). Stratehichnyi rozvytok kreatyvnosti personalu v konteksti innovatsiinykh zmih ta pidpryiemstvi. Ekonomika ta suspilstvo, 64. doi: 10.32782/2524-0072/2024-64-162
  • 5. Drahan, O.I., & Rudova, A.Ya. (2021). Formuvannia kreatyvnosti personalu v upravlinni talantamy pidpryyemstva. Ekonomika ta suspilstvo, 30. doi: 10.32782/2524-0072/2021-30-38
  • 6. Saukh, I., Saukh, P., & Solodovnyk, A. (2024). Kreatyvnist yak kliuchova kompetentnist ta intehralnyi rezultat yakosti upravlinskoho protsesu v osvitnii sferi. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurna, (2), 90-103. doi: 10.32405/2411-1317-2024-2-90-103/
  • 7. Bondar, A. (2024). Kreatyvni tekhnolohii v suchasnii systemi menedzhmentu. Stalyi rozvytok ekonomiky, 3(50), 316-322. doi: 10.32782/2308-1988/2024-50-47
  • 8. Ivanova, M., Varyanichenko, O., Sannikova, S., & Faizova, S. (2018). Assessment of the competitiveness of enterprises. Economic Annals-XXI, 173(9-10), 26-31. doi: 10.21003/ea.V173-04
  • 9. Faizova, S.O., Ivanova, M.I., Faizova, O.L., Smiesova, V.L., Parshyna, O.A., & Zavhorodnia, O.O. (2020). Use of Balanced Scorecard for Enterprise Competitiveness Assessment. Journal of Advanced Research in Law and Economics, 11(2), 349-361. doi: 10.14505/jarle.v11.2(48).08.
  • 10. Hulyk, T., Zhukova, Ya., & Zhukov, V. (2024). Rozvytok kreatyvnosti yak konkurentnoi perevahy pidpryiemstva. Ekonomika ta suspilstvo. 59. doi: 10.32782/2524-0072/2024-59-53
  • 11. Kapranov, M.A., & Shatalov, A.S. (2024). Vplyv kreatyvnosti myslennia na rozvytok innovatsiinoho pidpryiemnytstva. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 1(53), 142-151. doi: 10.31558/2307-2318.2024.1.15
  • 12. Kapinos, H.I. (2024). Rol ta znachennia kreatyvnoi ekonomiky dlia formuvannia stratehichnoho rozvytku biznesu. Development Service Industry Management, (1), 88-96. doi: 10.31891/dsim-2024-5(12)
  • 13. Tkachenko, A., Levchenko, N., Shyshkanova, G., Shvets, V., & Ivanova, M. (2021). Evaluation of the efficiency of social investments of metallurgical enterprises according to the decoupling approach. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (5), 147-153. doi: 10.33271/nvngu/2021-5/147
  • 14. Lipych, L.H., & Kushnir, M.A. (2024). Kontseptsiia stratehichnoho liderstva: vyklyky, evoliutsiia, pryntsypy. Zdobutky ekonomiky: perspektyvy ta innovatsii, 8. doi: 10.5281/zenodo.13166294
  • 15. Vasylyk, N. (2024). Creative management system in an organization: essence and components. International Science Journal of Management, Economics & Finance, 3(6), 80-89. doi: 10.46299/j.isjmef.20240306.08
  • 16. Verbytska, O. (2024). Kontseptualnyi dyzain kre-atyvnoi ekonomiky. Ekonomichnyi prostir, 190, 128-131. doi: 10.32782/2224-6282/190-24
  • 17. Bohdanov, L. Rozvytok kreatyvnoho myslennia v kompanii 2021 roku: shcho, dlia choho y navishcho. NRG. Retrieved from https://newrealgoal.com.ua/razvitie-kreativnogo-myshleniya-2.html
  • 18. Khilukha, O.A. (2024). Kliient yak innovator: kreatyvnist ta vidkryti innovatsii u rozvytok pidpryiemstva. Zdobutky ekonomiky: perspektyvy ta innovatsii, (9). doi: 10.5281/zenodo.13284291
  • 19. Nechaieva, I., & Pankova, A. (2024). Upravlinnia pidpryyemstvamy v umovakh nevyznachennosti: intehratsiia suchasnykh pidkhodiv menedzhmentu ta pryntsypiv VUCA-svitu. Stalyi rozvytok ekonomiky, 3(50), 452-457. doi: 10.32782/2308-1988/2024-50-68
  • 20. Mironenko, T. (2023). Taiemna syla peremozhnykh komand. Yak kompanii Kormotech, balbek bureau, EPAM ta Intellias rozvyvaiut ta vymiriuiut kreatyvnist. Forbes. Retrieved from https://forbes.ua/leadership/taemna-sila-peremozhnikh-komand-yak-kompanii-kormotech-balbek-bureau-epam-ta-intellias-rozvivayut-ta-vimiryuyut-kreativn
  • 21. Rezylientnist yak naivazhlyvisha navychka suchasnoho zhyttia. Supervumen. Retrieved from https://yousuperwoman.com/blog/psychology-resilientnist-yak-nayvazhlyvisha-navychka-suchasnogo-zhyttya
  • 22. Runco, M.A. (2022). Positive Creativity and the Intentions, Discretion, Problem Finding, and Divergent Thinking That Support It Can Be Encouraged in the Classroom. Education Sciences, 12(5), 340. doi: 10.3390/educsci12050340.
  • 23. Strutynska, O.V., & Romero, M. (2023). Dosvid otsiniuvannia umin kreatyvnoho vyrishennia problem z vykorystanniam modulnoi robototekhniky. Proceedings from MIIM ’23: Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia «Teoriia i praktyka vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v umovakh tsyfrovoi transformatsii osvity». Kyiv: Vydavnytstvo UDU imeni Mykhaila Drahomanova.
  • 24. Minenko, O.O., & Mamchur, I.V. (2023). Dyverhentne myslennia yak skladova osobystisno-profesiinykh yakostei upravlinskoho konsultanta. Vcheni zapysky TNU imeni Vernadskoho, Ser. : Psykholohiia, 34(73), 26-32. doi: 10.32782/2709-3093/2023.4/05
  • 25. Metinvest: richnyi zvit 2023. (2024). Retrieved from https://metinvestholding.com/Content/Entities/Report/36/ua/ar2023.pdf
  • 26. Obiednanni na vsikh frontakh: richnyi zvit 2022. (2023). Metinvest. Retrieved from https://metinvestholding.com/Content/Entities/Report/35/ua/Metinvest_AR2022.pdf
  • 27. ANNUAL REPORT 2021. (2022). Metinvest. Retrieved from https://metinvestholding.com/Content/Entities/Report/33/ua/Metinvest_AR2021.pdf
  • 28. Zvit zi staloho rozvytku 2019-2020. (2021). Metinvest. Retrieved from https://metinvestholding.com/Content/Entities/Report/29/ua/Metinvest_2020_SR.pd.
  • 29. Liudyna ta stal: sotsialnyi zvit 2017-2018. (2019). Metinvest. Retrieved from https://metinvestholding.com/Content/Entities/Report/24/ua/Metinvest_social_2019.pdf
  • 30. Bilshe nizh stal: sotsialnyi zvit 2015-2016. (2017). Metinvest. Retrieved from https://metinvestholding.com/Content/Entities/Report/22/ua/%20Report_2015-2016_ru.pdf
  • 31. Mitsnishe stali: sotsialnyi zvit 2013-2014. (2025). Metinvest. Retrieved from https://metinvestholding.com/Content/Entities/Report/1/ua/Social_Report_Metinvest_2013-2014.pdf