ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2025 №1 (89)
Рубрика:Маркетинг
УДК:65.011.1:658.8
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/89.048
Мова статті:Українська
Сторінки:48-58
Заголовок:Маркетинговий комплекс конкурентоспроможності підприємств
Автор:Мельник С. М., Державний університет інфраструктури та технологій
Анотація:Методологія дослідження. Представлено критичний огляд позицій вітчизняних та закордонних вчених з приводу змістовного наповнення поняття конкурентоспроможності підприємств, запропоновано авторське бачення вирішення даної проблеми. Результати. Доведено, що основною причиною існуючих проблем з оцінюванням конкурентоспроможності суб’єктів ринку є складність самого поняття та варіативності форм прояву і способів ідентифікації рівнів конкурентоспроможності підприємств. Це обумовило доцільність застосування комплексного підходу до з’ясування ознак формування і фіксації прояву конкурентних можливостей підприємств, визначення сфер їх діяльності, де реалізуються конкурентні рішення і дії. Розглянуто основні версії джерел формування конкурентоспроможності підприємств, запропоновано визначення її змісту як комплексної характеристики конкурентного положення підприємств на основних ринках функціонування, де вони виступають продавцями готової продукції і покупцями ресурсів для здійснення виробничої діяльності. Новизна. Ідентифіковані маркетингові детермінанти конкурентоспроможності суб’єктного, секторального і статусного форматів, надано їх характеристику за видовою структурою. Обґрунтовано доцільність виокремлення реалізованої, потенційної та функціональної конкурентоспроможності, які у поєднання з ринками діяльності підприємств складають комплекс конкурентоспроможності. Запропоновано визначення суті комплексу конкурентоспроможності та його призначення, методичні підходи до формування оціночних показників маркетингового потенціалу, функціоналу і результату. Визначено структуру комплексу конкурентоспроможності, що має суб’єктну, секторальну і циклічну побудову, що складається з аналітичних об’єктів, що відповідають числу конкурентних ринків, де представлена діяльність підприємств, і різновидам їх конкурентоспроможності як покупців і продавців за етапами формування. Практична значущість. Ідентифіковано диференційовані ознаки конкурентоспроможності, що дозволяє вважати товарну, кадрову та інвестиційну конкурентоспроможність об’єктами першочергової аналітичної уваги при дослідження комплексу конкурентоспроможності підприємств. 
Ключові слова:Маркетинг, Ринок, Конкуренція, Конкурентоспроможність, Види конкурентоспроможності, Показники конкурентоспроможності, Комплекс конкурентоспроможності, Ознаки конкурентоспроможності, Потреби, Ресурси, Ефективність
Файл статті:EV20251_048-058.pdf
Література:
  • 1. Aaker, D., & McLoughlin, D. (2014). Strategic Market Management. Global Perspectives/Special Edition. Wiley. Printed at: Magic Internationel Pvt. Ltd., Greater Noida, UP. 544 pages.
  • 2. Ansoff, I.H. (2008). New Corporate Strategy. Macmillan. 416 pages.
  • 3. Ansoff, I.H. (1979). Strategic Management. Macmillan. 658 pages. https://doi.org/10.1007/978-1-349-02971-6
  • 4. Doule, P., & Sterm, P. (2006). Marketing Management and Strategy. Fourth Edition. Prentice Hall, Edinburgh Gate, Harlow, England. 461 pages. Retrieved from http://www.pearsoned.co.uk
  • 5. Lehmann, D. R., & Winer, R. S. (2004). Product Management. Fourth Edition. McGraw- Hill/Irwin series in marketing. 510 pages.
  • 6. Khuley, H., Saunders, D., & Pirsy, N. (2005). Marketingovaya strategiya i konkurentnoe pozitsionirovanie. Dnipropetrovsk: Balans Biznes Buks.
  • 7. Porter, M. (1997). Stratehiya konkurentsii: metodyka analizu haluzei i konkurentiv. Kyiv: Osnovy.
  • 8. Tompson, A.A., & Strickland, A.J.Jr. (2011). Strategic Management (12th ed.). McGraw-Hill Companies, Inc. 928 pages.
  • 9. Yevtushenko, N.O., & Varnytskyi, V.V. (2021). Konkurentospromozhnosti pidpryiemstv: Poniattia, pidkhody ta metody otsinky. Ekonomika. Menedzhment. Biznes, 3(37), 12-17. Retrieved from https://journals.dut.edu.ua/index.php/emb/article/view/2675/2568 DOI: 10.31673/2415-8089.2021.030202
  • 10. Shumilo, O.S., Rudas, D.S., & Sukulskyi, V.M. (2020). Pryntsypy ta metody otsiniuvannia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv. Biznes-Inform, (6), 291-297. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-6-291-297
  • 11. Shulha, M.O. (2020). Rozroblennia napriamiv pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii, (12), 135-141. https://doi.org/10.37320/2415-3583/12.23
  • 12. Smolin, I., & Opanasiuk, Yu. (2013). Triokhmirnist konkurentospromozhnosti ekonomichnoi orhanizatsii ta prykladni aspekty yii realizatsii. Strategiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy: Zbirnyk naukovykh prats, (32), 3-17.
  • 13. Zhaldak, H.P., & Mamadzhanov, A.R. (2022). Napriamy ta metody otsiniuvannia rivnia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv. Ekonomichnyi visnyk NTUU «Kyivskyi politechnichnyi instytut», 22, 52-59. https://doi.org/10.20535/2307-5651.22.2022.259813
  • 14. Lupak, R.L., & Vasyltsev, T.H. (2016). Konkurentospromozhnist pidpryiemstv. Lviv: Vydavnytstvo LKA.