ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2025 №1 (89)
Рубрика:Економіка підприємства
УДК:338; 658.3
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/89.209
Мова статті:Українська
Сторінки:209-219
Заголовок:Корпоративна культура як інструмент управління персоналом підприємств транспортної галузі в підвищенні їх конкурентоспроможності
Автор:Спіцина А. Є., Національний транспортний університет
Анотація:Методологія дослідження. Методологічною основою дослідження є загальнонаукові і специфічні методи як: аналіз і синтез. Результати отримані за рахунок застосування таких методів: абстракції – для встановлення сутності понять «корпоративна культура»; групування, аналізу й синтезу – для встановлення принципів та визначення функцій корпоративної культури; систематизації та порівняння – при дослідженні підходів до формування корпоративної культури на підприємствах транспортної галузі. Результати. Виявлено специфіку формування корпоративної культури як інструменту управління персоналом на підприємствах транспортної галузі. Визначено сутність понять «корпоративна культура», встановлено значення цієї категорії. Показано, що більшість науковців зосереджують увагу на чинниках, моделях, принципах, підходах до формування корпоративної культури для підвищення конкурентоспроможності підприємств. Рекомендовано до використання дієві та сучасні практики формування корпоративної культури підприємств. Новизна. Узагальнено питання корпоративної культури як інструменту управління персоналом на підприємствах транспортної галузі та конкурентоспроможності персоналу, проаналізовано підходи вітчизняних вчених до визначення сутності терміну «корпоративної культури». Виділено ключові аспекти конкурентоспроможності персоналу, а також визначено основні інструменти реалізації заходів щодо підвищення ролі корпоративної культури як інструменту управління персоналом на транспортних підприємствах. Практична значущість. Запропонований підхід до визначення понять «корпоративна культура» дозволить науковцям систематизувати теоретичні підходи до управління підприємствами транспортної галузі та на практиці застосовувати дієві інструменти та методи формування корпоративної культури підприємств транспортної галузі. 
Ключові слова:Корпоративна культура, Персонал, Інструмент, Управління, Конкурентоспроможність, Підприємство, Транспортна галузь
Файл статті:EV20251_209-219.pdf
Література:
  • 1. Androsova, O.F. (2015). Vyznachennia i sutnist korporatyvnoi kultury v suchasnomu upravlinni. EIRZNTU (Electronic Institutional Repository of Zaporizhzhya National Technical University). Retrieved from http://eir.zntu.edu.ua/handle/123456789/3148.
  • 2. Vedernikov, M., Bazaliiska, N., Volianska- Savchuk, L., Vozniuk, R., & Klimas, V. (2024). Formuvannia ta rozvytok korporatyvnoi kultury suchasnomu biznes-seredovyshchi pidpryiemstva. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 330(3), 157-164. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-330-23
  • 3. Voronkova, A.E., Babiak, M.M., Koreniev, E.N. (2006).. Korporatsii: Upravlinnia ta kultura. Drohobych: Vymir.
  • 4. Harmatiuk, O., & Haliuk, M. (2020). Korporatyvna kultura yak efektyvnyi instrument upravlinnia. Proceedings from MIIM ’20: Mizhnarodna naukovo-tekhnichna konferentsiia «Fundamentalni ta prykladni problemy suchasnykh tekhnolohii» do 60 richchia z dnia zasnuvannia Ternopilskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu imeni Ivana Puliuia ta 175 richchia z dnia narodzhennia Ivana Puliuia. (pp. 245-247). Ternopil.
  • 5. Herasymova, V.O., Sydorenko, V.O. (2019). Vdoskonalennia systemy upravlinnia personalom yak chynnyk pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva. Modern Economics, (14), 60-65. https://doi.org/10.31521/modecon.V14(2019)-09
  • 6. Hratsiotova, H.O., & Stepanova, A.V. (2021). Metody formuvannia ta udoskonalennia korporatyvnoi kultury na derzhavnykh pidpryiemstvakh. Economic journal Odessa polytechnic university, (16), 25-33. DOI: 10.15276/EJ.02.2021.3. DOI: 10.5281/zenodo.4954958.
  • 7. Hromko, L. (2020). Korporatyvnaia kultura kak kliuchevoi faktor razvytyia torhovoho predpryiatyia. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, (2), 114-120. https://doi.org/10.29038/2411-4014-2020-02-114-120.
  • 8. Zelich, V.V. (2017). Rol ta mistse korporatyvnoi kultury ta yii vplyv na rozvytok pidpryiemstva. Infrastruktura rynku, Issue 6, 21-25.
  • 9. Kolot, A. (2010). Sotsialno-trudova sfera v umovakh hlobalnykh vyklykiv: tendentsii, problemy, mozhlyvosti stiikoho rozvytku. Proceedins from: Zbirnyk naukovykh prats «Formuvannia rynkovoi ekonomiky» Spetsialniy vypusk. (Vols 1-3). Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia i praktyka.(Vols 1). Kyiv: KNEU.
  • 10. Malovychko, S.V. (2013). Teoretychni zasady upravlinnia korporatyvnoiu kulturoiu pidpryiemstva. Krymskyi ekonomichnyi visnyk, Part 2, 2(03), 13-15.
  • 11. Mokhnenko, A.S., & Melnykova, K. (2021). Osoblyvosti korporatyvnoi kultury na IT- pidpryiemstvakh v suchasnykh umovakh vedennia biznesu. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, Ser. «Ekonomichni nauky», (42), 45-49. https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2021-42-7
  • 12. Otenko, I., & Chepeliuk, M. (2018). Korporatyvna kultura: mizhnarodnyi ta transformatsiinyi aspekty. Kharkiv: KhNEU im. S. Kuznetsia.
  • 13. Oleksenko, Ya.A. (2019). Sotsialno- ekonomichnyi zmist ta peredumovy stanovlennia korporatyvnoi kultury na pidpryiemstvi. Visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, Ser. Ekonomichni nauky, (33), 117-122. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2307-8030/2019-33-23.
  • 14. Perevozova, I.V. (2020). Osnovni postulaty pry formuvanni korporatyvnoi kultury kompanii. Efektyvna ekonomika, (1). DOI: 10.32702/2307-2105-2020.1.15
  • 15. Zakon Ukrainy Pro skhvalennia Natsionalnoi transportnoi stratehii Ukrainy na period do 2030 roku. vid 30 travnia 2018 roku № 430-r. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-p.
  • 16. Semykina, M.V., & Bieliak, T.O. (2015). Korporatyvna kultura ta yakist liudskoho kapitalu: osoblyvosti vzaiemovplyvu. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu, Ekonomichni nauky, (28), 68-75.
  • 17. Stepanova, L.V., & Tuzhylkina, O.V. (2020). Korporatyvna kultura v konteksti rehuliuvannia sotsialno-trudovykh vidnosyn. Proceedings from Sotsialno-trudovi vidnosyny: problemy nauky ta praktyky. (518-534). Poltava.
  • 18. Spitsyna, A. (2022). konkurentospromozhnist personalu transportnoi haluzi ukrainy v umovakh yevrointehratsii Ekonomichnyi visnyk Dniprovskoi politekhniky, 4(80), 80-94. https://doi.org/10.33271/ebdut/80.080
  • 19. Khodykina, I. (2015). Motyvatsiia, rozvytok personalu ta stvorennia korporatyvnoi kultury - zaporuka efektyvnoho upravlinnia personalom kompanii ta uspishnoi diialnosti kompanii. Visnyk Kamianets- Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Ekonomichni nauky, Issue 10, 341-348.
  • 20. Rozvytok transportnoi infrastruktury Ukrainy vymahaie novykh pidkhodiv. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/columns/2024/01/28/681863/