ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2025 №3 (91)
Рубрика:Економіка підприємства
УДК:330.342
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/91.168
Мова статті:Англійська
Сторінки:168-175
Заголовок:Вплив глобалізації та освіти на розвиток соціальної економіки на прикладі Грузії
Автор:Коберідзе М. Ж., Горійський державний університет
Анотація:Методологія дослідження. Методологія дослідження базується на порівняльноаналітичному та статистичному аналізі, що дозволяє оцінити процеси на прикладі Грузії, а також порівняти їх з міжнародним досвідом. Для вивчення проблеми було використано описову статистику, порівняння, аналіз, узагальнення та моделювання. Водночас у дослідженні було застосовано метод системного аналізу, розглянуто існуючий матеріал, що оточує роботу, та сучасні теоретичні та емпіричні джерела з питань соціальної економіки. Виходячи з поточної ситуації, було проведено кабінетне дослідження та оброблено первинні та вторинні джерела на основі даних Національної служби статистики. Результати. У роботі розглядається вплив глобалізації та освіти на розвиток соціальної економіки. Проблеми та перспективи аналізуються на прикладі Грузії. Глобалізація надає нові можливості, зміцнюючи економічні зв'язки між країнами світу. Глобалізація сприяє обміну знаннями та інноваціям. Освітні заклади відіграють важливу роль у підготовці кадрів до реагування на глобальні виклики та ефективного використання економічних інструментів для розвитку країни. Дослідження показало, що освіта є одним із пріоритетів розвитку держави в Грузії. Освіта є передумовою розвитку науки та основним фактором підвищення продуктивності робочої сили. Новизна. Новизна роботи полягає в комплексному аналізі глобалізації та освіти в контексті розвитку соціальної економіки. У статті їх представлено як єдині, взаємозалежні процеси, що визначають рівень соціального прогресу та економічної стійкості. Новизною також є позначення рівня освіти як засобу пом'якшення негативних наслідків глобалізації та розвитку економічних зв'язків. Важливо також розуміти виклики: підготовка висококваліфікованих кадрів в економіці; дефіцит людського капіталу, відтік кадрів. У 2024 році вищі навчальні заклади закінчили 29,6 тисячі студентів, що на 12,4 відсотка більше, ніж у попередньому році. Кількість випускників державних вищих навчальних закладів перевищує кількість випускників приватних університетів на 28,0 відсотка. Практична значущість. Практична цінність роботи виражається в тому, що вона створює основу для розуміння наслідків взаємодії глобалізації та освіти для розвитку соціальної економіки. Результати та висновки дослідження є важливими для дослідників, які цікавляться питаннями сталого розвитку світової економіки та використанням позитивних ефектів глобалізації та зменшення її негативних наслідків у процесі стратегій розвитку соціальної економіки та адаптації до ринку праці. 
Ключові слова:Соціальна економіка, Глобалізаційна освіта, Соціальне забезпечення, Пріоритет, Інвестиції, Грузія
Файл статті:EV20253_168-175.pdf
Література:
  • 1. Allabout vocational education and Treining (2023). Retrieved from https://mes.gov.ge/uploads/2023/katalogi-2023.pdf?csrt=6259797764685801289.
  • 2. Georgian Education System (n.d.). Retrieved from https://vet.ge/ge/about/system-overview.
  • 3. Guide to the Education System of Georgia (n. d.). Retrieved from https://eqe.ge/ka/page/parent/7/ganatlebis-sistema.
  • 4. Higher Education System (n.d.). Retrieved from https://mes.gov.ge/higher_edu.php?id=2&lang=geo&csrt=6259797764685801289.
  • 5. Higher Education Institutions Indicators 2024/2025. 28.02.2025. National Statistical Office of Georgia. Retrieved from www.geostat.ge.
  • 6. Laporte, Br. (1993). Financing Education and Training in Central and Eastern Europe, A New Social Contract. Education Economics. # 1-2. pp. 225-238. https://doi.org/10.1080/09645299300000018
  • 7. Meyer, J. (1992). The Social Construction of Motives for Education Exspansion. Political Contraction of Education. Ed. by B. Fuller and R. Rubisnson. New York. Prager pp. 225-238.
  • 8. Mdinaradze, K., Lobzhanidze, G., Mdinaradze, N. (n.d.). Economic and social function of the higher education system. pp. 398-409. Retrieved from https://library.fes.de/pdf-files/bueros/georgien/19631.pdf.
  • 9. Ministry of Education, Science and Youth of Georgia. Retrieved from https://mes.gov.ge/content.php?id=1855&lang=geo.
  • 10. National Statistical Service of Georgia (n.d.). Retrieved from https://www.geostat.ge/ka/modules/categories/59/zogadi-ganatleba.
  • 11. Sartania, V. (2001). Economics of Education (History, Theory, Perspectives). Economics of Education. Tbilisi. p. 8.
  • 12. Sartania, V., Tokmazishvili, M., Maghlakelidze, Sh. (2004). Principles of the Economics of Education. Tbilisi. pp. 21-26.
  • 13. Smith, A. (1938). Inquiries into the Causes and Nature of the Wealth of Nations. Tbilisi. p. 316.
  • 14. Schults, T. (1963). The Economic Value of Education. New York. Columbia University Press. p.40.