Випуск: | 2019 №4 (68) |
Рубрика: | Розвиток економічної освіти |
УДК: | 330.341 |
DOI: | https://doi.org/10.33271/ev/68.202 |
Мова статті: | Українська |
Сторінки: | 202-209 |
Заголовок: | Інституціональна комплементарність трансформації освітнього простору |
Автор: | Пилипенко Г. М., НТУ «Дніпровська політехніка» |
Анотація: | Стаття присвячена висвітленню проблем трансформації українського освітнього простору у світлі теорії інституціональної комплементарності та формуванню теоретичного підґрунтя для розробки заходів державної політики у сфері інституціоналізації вищої освіти. Теоретико-методологічною основою дослідження стали концептуальні засади інституціональної теорії, системного підходу, крос-культурний аналіз та елементи компаративістського аналізу. В роботі проведено ретроспективний аналіз поглядів на феномен «інституціональна комплементарність» та встановлено сутність даного поняття по відношенню до інституціонального середовища закладів вищої освіти. Розглянуто особливості університетської освіти у порівняні з професійною, визначено основні інституціональні форми їх функціонування та взаємодії. Показано тенденції розвитку університетської та професійно-орієнтованої освіти у розвинутих країнах світу, виявлено їх переваги й недоліки у порівнянні з освітніми системами деяких інших країн. Проаналізовано напрямки трансформації вищої освіти в Україні та продемонстровано їхню результативність. Вивчено специфіку функціонування закладів вищої освіти України в ринкових умовах, визначено фактори нарощування конкурентоспроможності вітчизняної вищої школи. Виявлено основні проблеми інституціонального характеру, які не дозволяють адаптувати передовий світовий досвід розвитку вищої освіти до українських реалій. Особливу увагу звернено на невідповідність ментальних моделей, на яких гуртуються освітні системи розвинутих країн світу та України. Доведено необхідність урахування в ході реформ особливостей домінуючого способу мислення та ціннісних спрямувань тих, хто буде отримувати освіту, і завдяки цьому розбудовувати такі інститути, які будуть відповідати національній ментальності. |
Ключові слова: | Освітній простір, Система освіти, Заклади вищої освіти, Університетська освіта, Професійна освіта, Інституціональна комплементарність, Інституціональна комплементарність закладів вищої освіти |
Файл статті: | EV20194_202-209.pdf |
Література: | - 1. Doklad o chelovecheskom razvitii 2013. (2013). Vozvyshenie Yuga: chelovecheskiy progress v mnogoobraznom mire. Rezyume. Moskva: Ves mir.
- 2. Shmyhol, M.F. (Ed.). (2018). Sotsiohumani- tarnyy potentsional osvity yak chynnyk modernizatsii ukrainskoho suspilstva. Kyiv.
- 3. Hrishnova, O.A. (2002). Efektyvnist osvity yak chynnyk motyvatsii investytsiy v liudskyy kapital. Re- hionalni perspektyvy, (3-4), 22-23.
- 4. Matiuk, T.V. (2013). Rol osvity v ekonomich- nomu rozvytku suspilstva. Ekonomichnyy visnyk natsion- alnoho hirnychoho universytetu, (3), 21-30.
- 5. Lipov, V. (2014). Institutsionalnaya komplementarnost, formirovanie globalnogo obrazovatelnogo prostranstva i vybor modeli obrazovaniya dlya Ukrainy. Sotsialnaya ekonomika, (1-2), 115-122.
- 6. Amable, B. (2016). The Political Economy of the Neoliberal Transformation of French Industrial Relations. ILR Review, Vol. 69 (3), pp. 523-550. https://doi.org/10.1177/0019793916630714
- 7. Potapchuk, I.V. (2016). Pervye universitety epokhi srednevekoviya. Vestnik universiteta, (7), 92-97.
- 8. Kalkhun, K. (2006). Universitet kak ob- shchestvennoe blago. Prognozis, 3(7), 283-320.
- 9. Ridings, B. (2010). Universitet v ruinakh. Mos- kva: Izdatelskiy dom Gosudarstvennogo universiteta - Vysshey shkoly ekonomiki.
|