ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2022 №4 (80)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:334:339
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/80.018
Мова статті:Українська
Сторінки:18-25
Заголовок:Понятійно-термінологічний апарат дослідження франчайзингу в системі економічних знань
Автор:Голубка Д. С., Львівський національний університет імені Івана Франка
Анотація:Методологія дослідження. У процесі дослідження поняття франчайзингу та його складових використано загальнонаукові та спеціальні методи: метод абстрагування та узагальнення – при визначенні поняття та економічної природи франчайзингу; системного аналізу – під час дослідження понятійно-термінологічного апарату франчайзингу та його систематизації за відповідними критеріями; аналізу і синтезу, індукції та дедукції – під час розробки пропозицій щодо вдосконалення понятійно-термінологічної бази дослідження франчайзингу; логічного аналізу – для визначення переваг та недоліків окремих підходів, принципів та нормативно-правових засад у сфері франчайзингу як моделі організації бізнесу. Результати. Досліджено еволюцію поглядів на зміст франчайзингу. Це дозволило здійснити розподіл понять франчайзингу на групи концептуальних категорій (міжнародний, багатонаціональний, майстер-, самозайнятості, суб-; комерційна концесія, співробітництво бізнесу, франчайзингова модель співробітництва, глобалізація й інтернаціоналізація бізнесу), діяльнісних категорій (франчайзинговий бізнес, соціальний франчайзинг, франчайзингові відносини, франчайзингова операція, франчайзингова мережа, франчайзингова система, етика франчайзингу, псевдофранчайзинг, резилентність франчайзингу), комерційних категорій (франчайзинговий пакет, вартість франшизи, витрати на започаткування франшизи, паушальний внесок, стартові інвестиції франчайзі, плата за продовження франшизи, франчайзингові платежі, роялті, прибуток франшизи, капітал бренду) а також таких, що вказують на об’єкт діяльності, а саме: нематеріальні активи бізнесу – іміджеві (торговельна марка, бренд, репутація, досвід діяльності й реалізації успішної бізнес-ідеї), технологічні (ноу-хау, стандарти). Визначено основні підходи до розуміння франчайзингу, що вказало на його базові змістовні елементи: співробітництво й партнерство, модель організації бізнесу, спосіб виходу й просування продукції на ринку, передача прав на використання нематеріальних активів, інвестиційний регулятор. Виділення основних видів франчайзингу дозволило акцентувати увагу на перспективності розвитку соціального франчайзингу та франчайзингу самозайнятості. Виокремлено та досліджено загрози псевдофранчайзингу. Новизна. Обґрунтовано перспективу розвитку методології аналізу франчайзингу, що може стати ефективним напрямком повоєнного відновлення України на тлі високого інвестиційного потенціалу міжнародних партнерів, що актуалізує наукові дослідження за даною тематикою. Практична значущість. У рамках дослідження комерційних понять франчайзингу з’ясовано складові вартості франшизи (паушального внеску, роялті, маркетингових відрахувань) у системі формування франчайзингового пакету. 
Ключові слова:Економіка України, Франчайзинг, Співробітництво, Міжнародний бізнес, Соціальний франчайзинг, Вартість франшизи, Псевдофраншиза
Файл статті:EV20224_018-025.pdf
Література:
  • 1. The History of Modern Franchising: International Franchise Association. Retrieved from https://www.franchise.org/blog/the-history-of-modern- franchising
  • 2. Alon, I., Apriliyanti, I.D., Parodi, M.C. (2020). A systematic review of international franchising. The Multinational Business Review, Vol. 29, Issue 1, p. 43-69. doi.org/10.1108/MBR-01-2020-0019
  • 3. Bilokon, T.M., & Ostapchuk, K.R. (2021). (MN-2021). Rozvytok franchayzynhu v Ukraini. Molod v nautsi: doslidzhennia, problemy, perspektyvy. Vinnytsia, 1-15.05.2021. Retrieved from https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/mn/mn2021/paper/viewFile/11216/9356
  • 4. Kostiuk, A.K., & Derhachova, V.V. (2014). Perspektyvy rozvytku suchasnykh pidpryiemstv na umovakh franchayzynhu. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia. Zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh. Issue 8. Retrieved from https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/13945/1/2014_4_Kostyuk.pdf
  • 5. Makhnusha, S.M. (2010). Franchayzynhova forma vykorystannia brendu: pohliad z pozytsii marketynhu innovatsiy. Marketynh i menedzhment innovatsiy, (2), 26-33.
  • 6. Kodeks Etyky Franchayzynhu: Federatsiia Rozvytku Franchayzynhu Ukrainy. Retrieved from https://fdf.org.ua/about-franchise/kodeks-etiki-franchajzingu
  • 7. Osnovni terminy franchayzynhu. Dovidnyk dlia pidpryiemtsiv. Diia. Retrieved from https://business.diia.gov.ua/handbook/francajzing/osnovni-termini-francajzingu
  • 8. Sytnyk, N.S., & Popovych, D.V. (2018). Rozvytok franchayzynhu v Ukraini yak skladnyk investytsiynoi polityky derzhavy. Biznes navihator, Issue 1(2), 140-144.
  • 9. The 5 Types of Franchising: Franchise guardian. Retrieved from https://franchiseguardian.com/franchising/types-of-franchising/
  • 10. Osadchyy, O.D. (2011). Providni formy mizhkorporatyvnoho spivrobitnytstva. Naukovi praysi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, Issue 19, 90-94.
  • 11. Tsyvilnyy kodeks Ukrainy vid 16.01.2003 r. № 435-IV. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text
  • 12. Serpeninova, Yu.S. (2014). Franchaysinh: sutnist ta poriadok vidobrazhennia v obliku. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, Ekonomichni nauky, (1), 256-260.
  • 13. The European Code of Ethics for Franchising: European Franchise Federation. (1972). URL: https://www.tzslo.si/uploads/eff_code_of_ethics_for_franchising_final_07122016.pdf
  • 14. Beagelman, S. (2020). Proved The Strength Of Franchising. Forbes (6.01.2021). Retrieved from https://www.forbes.com/sites/stevenbeagelman/2021/01/06/2020-proved-the-strength-of-franchising/?sh=7f7d432a54a3
  • 15. Hospodarskyy kodeks Ukrainy vid 16.01.2003 r. № 436-IV. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text
  • 16. Panina, Yu.S. (2017). Pravove rehuliuvannia dohovoru Franchaysinhu v Yevropeyskomu Soiuzi ta Ukraini. Candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk.
  • 17. Uniform Franchise Offering Circular (UFOC): Entrepreneur. Retrieved from https://www.entrepreneur.com/encyclopedia/uniform-franchise-offering-circular-ufoc