ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2023 №1 (81)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:005.003
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/81.020
Мова статті:Українська
Сторінки:20-35
Заголовок:Еволюція підходів до соціально відповідального управління підприємствами у контексті сталого розвитку
Автори:Бардась А. В., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Корнецький А. О., Український католицький університет
Анотація:Методологія дослідження. Результати отримані за рахунок застосування методів: структурно-логічного – при виявленні взаємозв’язків між категоріями «соціальне підприємництво», «соціальна відповідальність бізнесу» та «сталий розвиток»; метод наукової абстракції – при встановленні сутності понять «соціальне підприємництво» та «соціальне підприємство», а також для визначення критеріїв соціальної цінності; історичного і логічного – при дослідженні еволюції соціального підприємництва в американських та українських реаліях; загального й особливого – для встановлення відмінностей між соціальними підприємствами та іншими організаціями. Результати. У статті досліджено еволюцію підходів до дослідження соціально відповідального управління підприємствами в контексті сталого розвитку суспільства. Встановлено взаємозв’язок між сталим розвитком суспільства та соціальним підприємництвом. Виокремлено елементи соціального підприємництва, а саме: розподіл фіксованої частини прибутку (чистого) на соціальну мету, працевлаштування представників вразливих категорій населення, вирішення соціальної або екологічної проблеми безпосередньо продуктом. Новизна. У процесі дослідження систематизовано підходи до визначення соціально відповідального бізнесу, запропоновано характеристику ключових параметрів соціального підприємництва з точки зору взаємозв’язку між бізнес-моделлю комерційної організації та соціальною цінністю, описано критерії соціального підприємництва з урахуванням комбінаторики їхнього виконання. Практична значущість. Оскільки соціальне підприємництво передбачає продаж товарів або послуг комерційною або неприбутковою організацією з метою створення соціальної цінності, то його практична реалізація сприяє виконанню її завдань, визначених у національному і міжнародному законодавстві з питань сталого розвитку. Запропонована типологія підприємств дозволяє власникам та топменеджменту визначити, наскільки значимим у діяльності організації буде потреба у створенні соціальної цінності. 
Ключові слова:Управління, Соціальне підприємництво, Соціальна відповідальність бізнесу, Корпоративна соціальна відповідальність, Сталий розвиток
Файл статті:EV20231_020-035.pdf
Література:
  • 1. Betley, C. (2019). April 15 is the day tobacco companies pay $9 billion for tobacco illnesses, but is it enough? The Conversation. Retrieved from https://theconversation.com/april-15-is-the-day-tobacco-companies-pay-9-billion-for-tobacco-illnesses-but-is-it-enough-115274 .
  • 2. Angelides, N.J. (2023). Asbestos Companies and the Corporate Cover-Up. Simmons Hanly Conroy National Law firm. Retrieved from https://www.simmonsfirm.com/mesothelioma/asbestos-exposure/companies/
  • 3. Roberts, D., & Woods, C. (2005). Changing the world on a shoestring: The concept of social entrepreneurship. University of Auckland Business Review. No. 7. doi.org/10.53841/bpsspr.2005.7.2.86
  • 4. Novyk, I. (2022). Sotsialne pidpryiemnytstvo: Stan ta perspektyvy. Ekonomika ta suspilstvo, (45). doi.org/10.32782/2524-0072/2022-45-6
  • 5. Pylypenko, H.M., & Pylypenko, Yu.I. (2014). Sotsialno-vidpovidalna povedinka biznesu: sutnist ta umovy formuvannia v Ukraini. Ekonomichnyy visnyk Natsionalnoho hirnychoho universytetu, (4), 28-35.
  • 6. Zakharkina, L., & Novikov, V. (2021). Ohliad tendentsiy rozvytku sotsialno-vidpovidalnoho biznesu v YeS. Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu, Ser. Ekonomika, (1). DOI: 10.21272/1817-9215.2021.1-32
  • 7. Murphy, P., Smothers, J., Novicevic, M. «at al». (2018). Social enterprise in Antebellum America: the case of Nashoba (1824-1829). Journal of Management History. No. 24. doi.org/10.1108/jmh-06-2017-0032
  • 8. Bernier, L., Hafsi, T. (2007). The changing nature of public entrepreneurship.. Public Administration Review. No. 67. doi.org/10.1111/j.1540-6210.2007.00731.x
  • 9. Allinson, R. (1998). Ethical values as part of the definition of business enterprise and part of the internal structure of the business organization. Journal of Business Ethics. No. 17. doi.org/10.1023/a:1006063114697
  • 10. Murphy, P., Liao, J., & Welsch, H. (2006). A conceptual history of entrepreneurial thought. Journal of Management History. No. 12. doi.org/10.1108/13552520610638256
  • 11. Marynovich, M. (2019). Mytropolyt Andrey Sheptytskyi i pryntsyp «pozytyvnoi sumy». Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva.
  • 12. Noruzi, M., Westover, J., & Gholam, R. (2010). An Exploration of Social Entrepreneurship in the Entrepreneurship Era. Asian Social Science. No. 6. doi.org/10.5539/ass.v6n6p3
  • 13. Alter, K. (2004). Social Enterprise Typology. Virtue Ventures LLC. 115 p.
  • 14. A Practical Guide to Venture Philanthropy and Social Impact Investment [Electronic resource] EVPA Knowledge Centre. 2018. Retrieved from https://www.evpa.ngo/insights/practical-guide-venture-philanthropy-and-social-impact-investment .
  • 15. Light, P.C. (2008). The Search for Social Entrepreneurship. DC: Brookings Institution Press. 95 p.
  • 16. Peredo, A., & Murdith, M. (2006). Social entrepreneurship: A critical review of the concept. Journal of World Business. No. 41.
  • 17. Sengupta, S., & Arunaditya, S. (2017). Social entrepreneurship research in Asia-Pacific: perspectives and opportunities. Social Enterprise Journal. No. 13.
  • 18. Gianoncelli, A., & Boiardi, P. (2018). Impact Strategies. How Investors Drive Social Impact. EVPA.
  • 19. Leadbeater, C. (1997). The Rise of the Social Entrepreneur. Demos, 115 p.
  • 20. Dees, J.G. (1998). Enterprising nonprofits. Harvard Business Review. No. 76.
  • 21. Alvord, S., Brown, D., & Letts, C. (2004). Social Entrepreneurship and Societal Transformation: An Exploratory Study. The Journal of Applied Behavioral Science. No. 40. doi.org/10.2139/ssrn.354082
  • 22. James, A., Stevenson, H., & Wei-Skillern, J. (2006). .Social and Commercial Entrepreneurship: Same, Different, or Both? Revista de Administration. No. 47.
  • 23. Austin, J., Herman, L., Reficco, E. «at al». (2005). Corporate Social Entrepreneurship: A New Vision for CSR. Praeger Publishing.
  • 24. Wallace, S. (1999). Social entrepreneurship: the role of social purpose enterprises in facilitating community economic development. Journal of Developmental Entrepreneurship. No. 4.
  • 25. Certo, T., & Miller, T. (2008). Social entrepreneurship: Key issues and concepts. Business Horizons, No. 51.
  • 26. Eakin, E. (2003). How to Save the World? Treat It Like a Business. The New York Times.
  • 27. Dees, G. (2007). Taking social entrepreneurship seriously. Society. No. 44. doi.org/10.1007/bf02819936
  • 28. Thompson, J. (2002). The world of the social entrepreneur. International Journal of Public Sector Management. No. 15. doi.org/10.1108/09513550210435746
  • 29. Martin, R., & Osberg S. (2007). Social Entrepreneurship: The Case for Definition. Stanford Social Innovation Review.
  • 30. Jiao, H. (2011). A Conceptual Model for Social Entrepreneurship Directed toward Social Impact on Society. Social Enterprise Journal. No. 7. doi.org/10.1108/17508611111156600
  • 31. Svynchuk, A., Kornetskyy, A., Honcharova, M. «at al». (2017). Soysialne pidpryiemnytstvo: vid idei do suspilnykh zmin. Kyiv: TOV «Pidpryiemstvo «Vi En Ey».