ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2024 №1 (85)
Рубрика:Міжнародні економічні відносини
УДК:339.977
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/85.065
Мова статті:Українська
Сторінки:65-72
Заголовок:Інноваційні моделі діяльності підприємств у глобальних ланцюгах створення вартості
Автори:Пилипенко Г. М., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Герасименко Т. В., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Гузенко І. Ю., НТУ «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Дослідження базується на використанні таких загальнонаукових методів, як: логічного й історичного – при вивченні історичних умов розвитку світового господарства, які вплинули на зміну наукових уявлень про характер інноваційного процесу; загального й особливого – при встановленні специфіки теоретичних моделей інновацій; аналізу й синтезу – під час виокремлення переваг та недоліків відкритих інновацій. Результати дослідження. У статті простежено еволюцію поглядів науковців на характер перебігу інноваційних процесів. Охарактеризовано п’ять домінуючих теоретичних моделей інновацій, а саме: «технологічного поштовху», «ринкового залучення», «сполучення технологічних можливостей та потреб ринку», «інтегрованого інноваційного процесу», «ланцюжкова» та «відкритих інновацій». Встановлено взаємозв’язок між змінами в економічній системі суспільства та розвитком наукових уявлень про характер перебігу інноваційних процесів. Виокремлено специфічні ознаки моделі відкритих інновацій та продемонстровано напрями її застосування при організації інноваційної діяльності підприємств, що приєднуються до глобальних ланцюгів створення вартості. Продемонстровано переваги та недоліки моделі відкритих інновацій в глобальних ланцюгах створення вартості. Новизна. Наукова новизна результатів дослідження полягає у визначенні можливостей використання у глобальних ланцюгах створення вартості існуючих на сучасному етапі різних типів відкритих інновацій, для чого було проведено їх ранжування на основі поєднання значення рівня включення інновацій у глобальний ланцюг створення вартості та мету діяльності підприємств. Практична значущість. Результати дослідження розкривають змінність теоретичних уявлень про інноваційний процес в залежності від трансформацій економічних систем, а отже, дозволяють підприємствам обрати більш дієві конкурентні стратегії свого розвитку. 
Ключові слова:Інноваційний процес, Інновація, Моделі інноваційного процесу, Підприємство, Глобальні ланцюги створення вартості, Відкриті інновації
Файл статті:EV20241_065-072.pdf
Література:
  • 1. KPMG Technology Industry Survey 2021. KPMG LLP: Delaware limited liability partnership and a member firm of the KPMG global organization of independent member. 12 p.
  • 2. Smiesova, V.L., Fedorova, N.Ye., & Pobyva, V.O. (2020). Innovatsiyi yak osnova sotsialnoekonomichnoho rozvytku krain svitu. Naukovyy visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, Ser.: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, Issue 31, 109-115. https://doi.org/10.32782/2413-9971/2020-31-17
  • 3. Lytvynenko, N.I. (2023). Innovatsyina aktyvnist v metalurhiynyi haluzi: komparatyvnyi analiz Ukrainy z krainamy YeS. Ekonomichnyi visnyk Dniprovskoi politekhniky, (2), 69-75. https://doi.org/10.33271/ebdut/82.069.
  • 4. Pylypenko, Yu.I. (2017). Innovatsyinnyi rozvytok aviabuduvannia Ukrainy yak mekhanizm stymuliuvannia tochok ekonomichnoho zrostannia natsionalnoi ekonomiky. Ekonomichnyi visnyk NHU, 2(58), 62-72.
  • 5. Pylypenko, H.M., & Chornobaiev, V.V. (2010). Innovatsiyno-investytsiyna diialnist ta yiyi rehuliuvannia v ekonomitsi Ukrainy. Dnipropetrovsk: Natsionalnyi hirnychyi universytet.
  • 6. Pylypenko, H.M., & Chornobaiev, V.V. (2005). Mekhanizm initsiiuvannia innovatsiynoho rozvytku v Ukraini. Ekonomichnyi visnyk NHU, (4), 7-12.
  • 7. Ambos, B., Brandl, K., Perri, A., Scalera, V., Assche, Ari Van (2021). The nature of innovation in global value chains. Journal of World Business. Volume 56, Issue 4, 10 p. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2021.101221.
  • 8. Myers, S., & Marquis, D.G. (1969). Successful industrial innovations: a study of factors underlying innovation in selected firms. National Science Foundation. 117 p.
  • 9. Mowery, D., & Rosenberg, N. (1979). Influence of market demand upon innovation - critical-review of some recent empirical studies. Research Policy, Volume 8, Issue 2. Pp. 102-153. https://doi.org/10.1016/0048-7333(79)90019-2.
  • 10. Kline, S.J., Rosenberg, N. (1986). An overview of innovation. In R. Landau & N. Rosenberg (Eds.), The Positive Sum Strategy Washington, D.C. : National Academy Press. Pp. 275-305.
  • 11. Marinova, D., & Phillimore, J. (2003). Innovation models. In L. V. Shavinina (Ed.), The International Handbook on Innovation. Oxford: Elsevier. Pp. 44-53. https://doi.org/10.1016/b978-008044198-6/50005-x
  • 12. Chesbrough, H., Vanhaverbeke W., & West, J. (2006). Open innovation: researching a new paradigm. UK : Oxford University Press. 373 p. https://doi.org/10.1093/oso/9780199290727.001.0001