ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2024 №2 (86)
Рубрика:Економічна теорія
УДК:330.316:005.35
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/86.049
Мова статті:Англійська
Сторінки:49-59
Заголовок:Соціальні інновації малого та середнього бізнесу в Україні
Автори:Безугла Л. С., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Герасименко Т. В., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Бєлобородова М. В., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Нечепуренко М. О., НТУ «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Під час виконання дослідження були використані такі методи наукового пошуку, як: абстрагування – при визначенні сутності понять «соціальні інвестиції», «соціальне підприємництво», «зелені технології», «срібні технології»; метод класифікацій та порівняння – при формуванні структури основних економічних показників для великих, середніх та малих підприємств, а також здійснення порівняння у країнах Європейського Союзу та Україні; статистичний – при визначенні динаміки капітальних інвестицій малого та середнього бізнесу України. Результати. На основі відкритих статистичних даних узагальнено основні кількісні показники економічної діяльності малого та середнього бізнесу України із врахуванням їхнього впливу на рівень залучення до соціальних інновацій, а також проаналізовано їхню динаміку за період 2010–2022 рр. Аналіз особливостей функціонування малого та середнього бізнесу в Україні дозволив виділити специфічні ознаки існуючої моделі залучення до соціальної інноваційної діяльності бізнес-структур. Виявлено тенденцію до більш стабільної діяльності малого бізнесу, яка, однак, характеризується достатньо низьким рівнем рентабельності (окрім 2021 р.). Це актуалізує питання фінансової безпеки і потребує більш активної підтримки з боку держави саме цього виду підприємницьких структур. Наукова новизна полягає у виокремленні характерних особливостей української моделі залучення малого і середнього бізнесу до здійснення соціальних інновацій та визначенні їхнього впливу на функціонування соціальної сфери національної економіки. Практична значущість. Виокремлені під час дослідження проблеми у функціонуванні української моделі соціального інвестування середнього і малого бізнесу можуть бути використані як приклади негативних процесів у сфері соціальної відповідальності підприємницьких структур. Їхнє врахування при розробці напрямів державної соціальної політики може сприяти більш високій її ефективності. 
Ключові слова:Інноваційна діяльність, Соціальні інновації, Глобальні тенденції інноваційності, Малий та середній бізнес, Держава, Громадянське суспільство, Соціальна відповідальність бізнесу, Соціальні зобов’язання
Файл статті:EV20242_049-059.pdf
Література:
  • 1. Kozhemyachenko, O.O. (2018). Sotsialne pidpryyemnytstvo: svitovyy dosvid ta praktychni aspekty stanovlennya v Ukrayini. Suchasni problem ekonomiky i pidpryyemnytstva, 21, 140-149.
  • 2. Nechepurenko, M.O. (2023) Sotsialne pidpryyemnytstvo v Ukrayini: sutnist ta osoblyvosti stanovlennya. Ukrayinʹkyy zhurnal prykladnoyi ekonomiky ta tekhniky, 8(3), 232-235. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-34
  • 3. Herasymenko, T. V. (2023). Vplyv sotsialʹnoho investuvannya biznesu na rozvytok suspilstva: implementatsiya mizhnarodnoho dosvidu v Ukrayini Ekonomika ta suspilstvo, (55). Retrieved from: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2899/2823 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-55-102
  • 4. Mostepanyuk, A.V. (2020). Suchasna systema modeley vedennya sotsialʹno vidpovidalʹnoho biznesu. Ekonomika, upravlinnya ta administruvannya, 1(91), 48-54. https://doi.org/10.26642/jen-2020-1(91)-48-54
  • 5. Bieloborodova, M.V., Khadzhynova, O.V., & Belopolskyy, M.V. (2022). Stratehiyi sotsialno vidpovidalʹnoyi vzayemodiyi biznesu iz zatsikavlenymy storonamy. Ekonomichnyy visnyk Dniprovskoyi politekhniky, (4), 115-121. https://doi.org/10.33271/ebdut/80.115
  • 6. Andrusiv, U., Zelinska, H., Kupalova, H., Goncharenko, N., & Bezuhla, L. (2023). Modeling and Forecasting of Provision of Energy Security of Ukraine with Energy Resources. Review of Economics and Finance, 21(1), 405-410. http://dx.doi.org/10.55365/1923.x2023.21.41
  • 7. Torkkeli, L., and Durst, S. (2022). Corporate Social Responsibility of SMEs: Learning Orientation and Performance Outcomes. Sustainability (Switzerland). 14 (11), art. no. 6387. https://doi.org/10.3390/su141163878
  • 8. Raiko, D.V., & Podrez, O.I. (2020). Sotsialʹna vidpovidalnist yak instrument upravlinnya stalym rozvytkom promyslovoho pidpryyemstva. Problemy ekonomiky, (1), 173-189. https://doi.org/10.32983/2222-0712-2020-1-173-189
  • 9. Lunkina, T.I. & Ivanenko, H.Yu. (2019). Osoblyvosti rozvytku sotsialnoho pidpryyemnytstva: zakordonnyy dosvid. Modern Economics, (15), 142-147. Retrieved from: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/15-2019/lunkyna.pdf https://doi.org/10.31521/modecon.V15(2019)-20.
  • 10. Mints, O.Yu., & Kamishnikova, E.V. (2019). Implementatsiya mizhnarodnykh standartiv u sferi korporatyvnoyi sotsialnoyi vidpovidalnosti na promyslovykh pidpryyemstvakh Ukrayiny. Efektyvna ekonomika, (9). Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7249 DOI: 10.32702/2307-2105-2019.9.5
  • 11. Small and medium-sized enterprises: an overview. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20200514-1 (accessed 16.01.2024)
  • 12. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. Statystychnyy zbirnyk «Ukrayina u tsyfrakh, 2022» Retrieved from: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/08/zb_Ukraine_in_figures_22.pdf (accessed 16.01.2024)
  • 13. Diia biznes. Doslidzhennya stanu biznesu v Ukrayini. Retrieved from: https://business.diia.gov.ua/uploads/6/30910-doslidzenna_stanu_ta_potreb_biznesu_za_rik_povnomasstabnoi_vijni.pdf (accessed 16.01.2024)
  • 14. Statystychnyy shchorichnyk Ukrayiny za 2022 rik. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. Retrieved from: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2023/zb/11/year_22_u.pdf (accessed 16.01.2024)
  • 15. Frolova, L.V., & Yermak, S.O. (2021). Rozvytok korporatyvnoyi sotsialʹnoyi vidpovidalnosti sered biznes-struktur Ukrayiny. Efektyvna ekonomika, (4). https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.4.13
  • 16. Shymanska, O., & Petruk, N. (2021). Normatyvno-pravove rehulyuvannya sotsialʹnoyi vidpovidalʹnosti biznesu v Ukrayini. Ekonomika ta suspilʹstvo, (34). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-92.
  • 17. Pylypenko, H., Pylypenko, Yu. (2014). Sotsialna vidpovidalnist biznesu u konteksti zminy instytutsionalnoho seredovyshcha ekonomichnoyi diyanosti. Ekonomichnyy visnyk Natsionalnoho hirnychoho universytetu, (4), 32-41.