ВипускиРубрикиАвториКлючові слова

Стаття

Випуск:2023 №1 (81)
Рубрика:Економіка підприємства
УДК:658.562
DOI:https://doi.org/10.33271/ebdut/81.150
Мова статті:Українська
Сторінки:150-156
Заголовок:Теоретико-методологічні аспекти визначення якості послуг у туристичному бізнесі
Автори:Пилипенко Г. М., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Смєсова В. Л., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Безугла Л. С., НТУ «Дніпровська політехніка»,
Бондаренко Л. А., НТУ «Дніпровська політехніка»
Анотація:Методологія дослідження. Методологічною основою дослідження послугували такі загальнонаукові методи, як історичний і логічний – при виокремленні концептуальних засад дослідження якості товарів в історії економічної думки; аналіз та синтез – при дослідженні співвідношення між категоріями «споживча вартість», «корисність», «цінність»; наукова абстракція – при встановленні сутності понять «якість» та «якість туристичних послуг». Результати. На основі аналізу домінуючих у марксистській та неокласичній економічній науці підходів до розуміння сутності поняття «якість» виявлено її розгляд як з точки зору об’єктивних, так і суб’єктивних характеристик. Встановлено відсутність категоріального оформлення даного поняття, яке тлумачиться в сучасній економічній літературі, з одного боку, як сукупність властивостей товару або послуги і як відношення до них самого споживача, з іншого. Акцентовано увагу на необхідності формування інтегрованого підходу до розуміння сутності поняття «якість», в якому було б поєднано об’єктивістський і суб’єктивістський погляди на даний феномен. Новизна. Встановлено подвійну природу поняття «якість», яка полягає у відображенні набору конкретних властивостей і характеристик товару (об’єктивна сторона), а також особливостей його індивідуального сприйняття при безпосередньому задоволенні потреб (суб’єктивна сторона). Дано визначення категорії «якість» як сукупності властивостей і характеристик товару, що формують його здатність задовольняти потреби споживача та відповідати очікуванням щодо неї реальному сприйняттю конкретним клієнтом у даний момент часу. Практична значущість. Результати дослідження мають прикладний характер, оскільки розуміння подвійної природи якості товару дозволяє обрати дієві інструменти впливу на підвищення її рівня за рахунок своєчасної діагностики проблем в діяльності туристичних підприємств та їхнього вирішення. 
Ключові слова:Якість товару, Товар і його властивості, Споживча вартість, Корисність, Цінність, Методологія марксизму, Неокласична методологія, Туристична послуга
Файл статті:EV20231_150-156.pdf
Література:
  • 1. Systemy upravlinnia yakistiu. Osnovni polozhennia ta slovnyk terminiv. DSTU ISO 9000:2015. u (ISO 9000:2015, IDT). Retrieved from http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=64030.
  • 2. Tkachuk, L.M., & Kaluharianu, T.K. (2013). Yakist produktsii: metodolohichni ta prykladni aspekty. Efektyvna ekonomika, (5), Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2018.
  • 3. Parkhomenko, V.M. (2016). Ohliad problematyky zabezpechennia yakosti produktsii v periodychniy ta naukoviy literaturi. Visnyk ZhDYU: Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, 3(53), 155-161. https://doi.org/10.26642/jen-2010-3(53)Ч.1-155-161
  • 4. Moroz, O.V., & Tkachuk, L.M. (2005). Orhanizatsiyno-ekonomichni faktory upravlinnia yakistiu na pidpryiemstvakh. Vinnytsia: UNIVERSUM.
  • 5. Smit, A. (2001). Doslidzhennia pro pryrodu ta prychyny dobrobutu natsiy. Kyiv: Port-Royal.
  • 6. Marks, K. (1988). Kapital. Krytyka politychnoi ekonomii. T.1. Kharkiv: Partvydav «Proletar».
  • 7. Menger, C. Methode der socialwissenschaften u. der politischen Ökonomie insbesondere. London: The London school of economics and political science, 1933. 291 p.
  • 8. Bohm-Bawerk E. Karl Marx and the close of his system. New York: Augustus M. Kelley, 1949. 224 p.